Med anledning av w176 inlägg med ett angrepp mot könsstereotyperna i rollspel började jag fundera lite... Jag har inte sett så mycket av den typen av diskussioner i rollspelssammanhang (kanske inte har letat tillräckligt, dock...). Det närmaste jag kan komma ihåg var olika diskussioner om etik och moral i Sinkadus. Men hur går egentligen diskussionerna angående politiskt "känsliga" frågor inom rollspel? Om nu genusforskningen börjar göra insteg på allvar även inom rollspelshobbyn är det klart att man börjar fundera på vad man egentligen vågar ha med i ett spel för att inte reta upp någon. Själv umgås jag förvisso bara med manliga spelare, för vilka det är mer eller mindre självklart att prinsessor är blonda, blåögda och hjälplösa, om ni förstår vad jag menar, men det finns ju andra ämnen som kan vara minst sagt känsliga. I ett äventyr jag håller på att göra nu finns en SLP vid namn Rub Shivel, som är en girig och snål penningutlånare och golemtillverkare... Han var kul att göra, och den stora fördelen med klichéer är ju att spelarna snabbt och enkelt kan föreställa sig klichépersoner, men vid närmare eftertanke kanske det inte är så lämpligt att verkligen sätta honom i spel. Finns det någon annan här som har råkat göra något i spelet som upprört spelarna (vare sig de är kristna, feminister, har invandrarbakgrund eller vad som helst)?