Nu har jag sovit på saken, förhoppningsvis resulterar det i mindre otrevliga inlägg - men jag är fortfarande lika förbannad.
Jag har också läst igenom den här tråden en gång till, även läst igenom flera andra trådar, samt läst lite på SVEROK.
Jag förstår att krank inte trodde att jag läst igenom Pilzes inlägg - det hade jag. Det betyder att jag är förbannad på styrelsen som helhet, inte på Pilze som styrelseledamot. Det var ju faktiskt Pilzes larm som gjorde mig uppmärksam på styrelsens arbete, eller mer korrekt - brist på sådant.
krank ifrågasatte det konstruktiva i att vara förbannad. Jag hade inte skrivit detta inlägg om jag vore förbannad och förhoppningsvis kommer även han tycka att detta inlägg är konstruktivt.
<ul style="list-style-type: disc">[*]
1. Jag yrkar på att det finns en spikad tråd om:
- Vilka som är styrelseledamöter, samt deras roller (vem är ordförande, sekreterare, kassör, ordinarie, suppleant)
- Revisorer
- Valberedning
- Datum för nästa årsmöte samt sista datum för att lämna in motioner till årsmötet
Om denna info finns är den väl dold - det ska finnas som klistrad tråd med tydlig titel.
Detta yrkande gör jag inte för att jag är förbannad, utan för att det är något som SVEROK kräver av sina medlemsföreningar.
.[*]
2. Jag yrkar på att det finns en spikad tråd om:
- Hur man ger bidrag till föreningen.
- Hur stor föreningens kassa är.
- Hur mycket pengar som krävs för att driva föreningen.
Återigen, finns denna info har ni lyckats dölja den väl.
Detta är något som rekommenderas av SVEROK (alltså inget krav).
.[*]
3. Jag yrkar på att föreningens stadgar (eller tolkningen av dessa) ändras så att forumets sak även blir föreningens sak (ja, det går att lösa genom att tolka stadgarna annorlunda).
Ända sedan jag började skriva i denna tråd har folk inte gjort annat än att slå mig i huvudet med argumentet att forumet och föreningen är två olika saker - vilket klingar väldigt fel i mina öron.
Som jag förstår så grundades föreningen med ett enda syfte - att vi skulle ligga på SVEROKS server för att det är föreningar som ligger där.
Så antingen minskar vi ner föreningen så att i princip redaktionen = föreningen.
Eller så försöker vi göra något större av föreningen.
För som föreningen fungerar nu har den inget existensberättigande.
.[*]
4. Jag yrkar (återigen) på att BÅDE Forumsöl OCH Repetikon räknas som föreningsevent.
Argumentet MOT Forumsöl har varit att SVEROKS Stadgar inte tillåter det.
Här är
SVEROKS Stadgar - Jag bjuder på en öl till den som överhuvudtaget kan hitta ordet alkohol i dem.
Däremot har SVEROK en
Alkoholpolicy, men den gäller ENDAST deras egna möten och INTE för medlemsföreningarna.
Nu har jag full förståelse för att de flesta av SVEROKs föreningar är ungdomsföreningar och där ska man ha en alkoholpolicy - men WRNU är INTE en ungdomsförening.
Det enda vettiga argumentet jag hört mot Forumsöl är att mötesplatsen, Bishops Arms är dyrt och att vi lagt forumsölen i slutet av månaden när folk har ont om pengar.
VARJE gång vi startar en forumsölstråd brukar frågan om tid och plats dyka upp och vem som helst får komma med förslag - de enda förslagen vi fått har varit andra Bishops Arms i staden (som är lika dyra) och Oliver Twist som bara är lite billigare och som är betydligt trängre (vi får problem med sittplatser).
Och jag kan även tillägga att jag ser Repetikon som ett försök av forumsölarna att ge en möjlighet för de som inte har åldern inne eller kontanter att få gå på "forumsöl".
Det är även en baggis för oss att flytta datumet (som är 3:e fredagen i månaden) bara vi har indikationer på att fler skulle komma (vilket vi inte har).
Ytterligare ett argument mot att Repetikon skulle bli en föreningsevent har varit att föreningen inte ska användas av vänner som lika gärna kunde träffas utanför forumet.
För er som tror så vill jag påpeka att av de 7 st forumiter som dök upp på första Repetikon hade INGEN spelat med någon annan - alltså faller argumentet.
Repetikon arrangeras AV forumiter FÖR forumiter - och inget annat. Repetikon skulle helt enkelt inte existera utan forumet.
Till sist: ni som inte vill att föreningen ska förknippas med alkoholintag - har ni någonsin varit på en forumsöl?
Jag har varit på ett dussin forumsöl och syftet är i första hand att träffa andra forumiter, inte att dricka öl. Alkoholintaget brukar sträcka sig till ett par öl per person och jag kan inte dra mig till minnes att någon lämnat forumsölen märkbart berusad.
.[*]
5. Jag yrkar på att vi ändrar formatet för hur möten (både styrelse- och förenings-möten) hålls.
Vi är en onlineförening - att försöka få forumet att likna IRL-möten känns bara patetiskt - vänd på det istället.
- För styrelsemöte: istället för att ha en tråd för varje fråga; ha EN tråd för diskussionsprotokoll för hela mötet och EN tråd för beslutsprotokoll (som är låst). På så sätt blir det bra mycket lättare att läsa vad som hänt på mötena.
- För föreningsmöte:
-- Skapa ett beslutsprotokoll (som är låst). I tråden finns dagordning, medlemsmatrikel och info om hur mötet kommer att gå till.
-- skapa flera diskussionsprotokoll (försök klumpa ihop enkla frågor i dagordningen i samma tråd) och om möjligt skapa trådarna samtidigt - många frågor går att diskutera samtidigt. Varje tråd har ett slutdatum/tid då den låses (lämpligtvis kan de vara öppna en vecka).
-- Skapa EN röstningstråd för samtliga punkter, tråden HÅRD-modereras, endast röster, inget annat.
-- Skapa en meta-tråd om föreningsmötet, dit förpassas samtliga diskussioner som inte har direkt med mötespunkterna att göra.
Årsmötet borde klara sig med 6 trådar, något i stil med:
STRYK val av mötes-ordförande, -sekreterare. Det är moderatorer som håller ordning på mötet och uppdaterar beslutsprotokollet - de väljs inte.
1. Beslutsprotokoll.
2. Mötets öppnande, behörighet, verksamhetsberättelse, ekonomisk berättelse, revisorernas berättelse, verksamhetsplan, mötets avslutande.
3. Val av justeringsmän, fråga om ansvarsfrihet, val av styrelse, revisorer och valberedning.
4. Övriga frågor.
5. Röstningstråd.
6. Meta-tråd.
Ja, jag vet att detta mötesförfarande inte följer föreningens stadgar - men skickas info om dessa ändringar ut i kallelsen så får de som vill protestera (och jag tvivlar på att det blir några protester då folk inser att detta är anpassat för forumet, smidigare och lika demokratiskt).[/list]