Nekromanti Föreningssidorna - länka nick osv.

solvebring

Superhero
Ja, jag funderade på en grej sist jag var inne på föreningsidorna (under fliken "Föreningen" på huvudsidan).
Jag tycker att alla nick/användarnamn, till exempel Bunnys/Bearnies här och styrelsens här, bör länkas till profilerna för dessa användare.

Just för att man helt enkelt kan finna rätt person och kontakta den om man vill. Länkningen bör också - hur fan man nu gör det - ändra sig när användaren byter användarnamn, som i t.ex. Bunnys fall. Om någon läser föreningsinformationen nu och vill anmäla sig så kan de helt enkelt inte bara klicka på Bearnie, och sedan så finns det ju inte ens någon Bearnie längre/just nu. =) Hade han varit länkad, och om länken bytt namn då han bytte namn, så hade det varit way enklare.

Möller

Hubert Hortlax
Stort medhåll.

Dessutom borde det förklaras vad föreningen är. Jag inser att det finns vissa problem med det, eftersom vi knappt vet vad föreningen är till för. Men något kan någon säkert komma på att skriva.

Gardener

Champion
Tanken är att både styrelselistan och medlemslistan ska vara dynamisk mha av community-systemet vi använder. Det verkade dock bugga med att skapa filtrerade användarlistor sist jag försökte, så det fick bli en statisk sida tills vidare. Med en sån lista så räcker det med att kryssa för i användarens profil att dom är styrelsemedlem så kommer dom med på listan med rätt profillänk. Tills vidare kan man dock länka till profiler baserat på användarnummer, så man behöver inte ändra länken om dom ändrar namn. <div>
</div> <div>Det har kommit en ny version av CommunityBuilder nu som vi borde uppgradera till. Förhoppningsvis fixar den lite buggar. </div> <div>
</div> <div>För övrigt borde väl folk från föreningen få rättigheter att redigera föreningssidorna... I dagsläget skulle det innebära att dom kan ändra alla artiklar, men det är väl inget större problem. Teknobabbel: Kör vi K2 för alla artiklar så kan vi ha bättre kontroll över vem som får ändra olika artiklar. </div> <div>
</div> <div>Tillägg: Fixade länk till Bunny på Bli Medlem-sidan iaf. </div>

solvebring

Superhero
anken är att både styrelselistan och medlemslistan ska vara dynamisk mha av community-systemet vi använder. Det verkade dock bugga med att skapa filtrerade användarlistor sist jag försökte, så det fick bli en statisk sida tills vidare. Med en sån lista så räcker det med att kryssa för i användarens profil att dom är styrelsemedlem så kommer dom med på listan med rätt profillänk. Tills vidare kan man dock länka till profiler baserat på användarnummer, så man behöver inte ändra länken om dom ändrar namn.

Det har kommit en ny version av CommunityBuilder nu som vi borde uppgradera till. Förhoppningsvis fixar den lite buggar.
Okej, men andra ord jobbas det på att möjliggöra detta?

Tillägg: Fixade länk till Bunny på Bli Medlem-sidan iaf.
Puss på dej! :gremdrink:

solvebring

Superhero
Dessutom borde det förklaras vad föreningen är. Jag inser att det finns vissa problem med det, eftersom vi knappt vet vad föreningen är till för. Men något kan någon säkert komma på att skriva.
Bra poäng. Vi väntar dock på svar på ansökan till Sverok just nu, vilket är ganska avgörande för "vilka vi är". Går allt som smort så kan vi snart presentera oss som en officiell Sverok-förening och därmed anta vår tänkta form. Går det inte som smort - det kan vara lite kinkigt med community-föreningar ibland - så måste vi krångla och komplettera material innan vi blir godkända. Kort och gott, innan föreningen är godkänd och registrerad kommer ingen sådan presentation att skrivas, skulle jag tro.

tull

Hero
Jättebra att du lyfter frågan Solvebring. Jag tycker också att det borde bli tydligare på rollspel.nu vilka som sitter i styrelsen.

Därför önskar jag att styrelsemedlemmarna får ett rosa namn. Eller någon annan cool färg.

solvebring

Superhero
Jag tycker också att det borde bli tydligare på rollspel.nu vilka som sitter i styrelsen.

Därför önskar jag att styrelsemedlemmarna får ett rosa namn. Eller någon annan cool färg.
Problemet där är ju att forumet/communityn inte sätter = med föreningen. Forumet och föreningen är inte samma sak och färgkoderna som finns på forumet gäller just för forumet - föreningsmedlem eller ej. Dessutom identifierar de här färgkoderna (förutom den blå sponsorfärgen) auktoriteter på forumet, vilket också skär sig med föreningen och förväxlingar och missförstånd uppstår lätt.

Kort och gott, styrelsen handlar ju om föreningen och eftersom vi inte kan sätta = mellan föreningen och forumet i direkt bemärkelse så blir väl det lite flum... Tror jag. :gremcrazy:

Då tror jag mer på något diskret som en "gruppbild" - en ikon, som den med mynten sponsorerna har under sina användarnamn. Kanske att alla som var föreningsmedlemmar kunde få en sådan, och att styrelsen då i sin tur har en annan version av den?

Gardener

Champion
Gruppbild är dessutom enklare att fixa, bara för nån admin att ladda upp i gränssnittet för styrelsemedlems-gruppen. Medan färger måste sättas för hand på varje person, vilket är lite segt och lätt att glömma.

tull

Hero
Vettiga punkter. I så fall vill jag ha ett rosa namn eftersom det är coolt. Jag är dessutom årets forumspersonlighet 2010.

Jag tror inte på ett "mynt" eller annan symbol för att symbolisera medlemskap i föreningen. Vi vet trotts allt inte om alla medlemmar vill "outas".

solvebring

Superhero
Jag tror inte på ett "mynt" eller annan symbol för att symbolisera medlemskap i föreningen. Vi vet trotts allt inte om alla medlemmar vill "outas".
Okej, I see. Well, med hänsyn till det att "outas" och den information Gardener gett oss angående färgerna så kanske en gruppbild för styrelsen vore lämpligt då - om vi nu ska identifiera oss på sådant vis.

Gardener

Champion
solvebring said:
Okej, men andra ord jobbas det på att möjliggöra detta?
<div>Arbetar på är ett lite starkt ord. Jag spelar Cataclysm. =) Men inget hindrar andra admins från att gå till www.joomlapolis.com, tanka ner senaste CB, installera och sen luska ut hur man skapar medlemslistor. Det finns kanske manualer eller inlägg på forumet på siten. Jag har ju själv inte lyckats, så jag kan inte direkt mer än nån annan. </div>

Bunny

Crazy like a fool
Gardener said:
Tillägg: Fixade länk till Bunny på Bli Medlem-sidan iaf.
Åh, det där slog mig aldrig när jag bytte användarnamn. Klantigt, och bra att ni andra hojtade till. :gremsmile: