Nekromanti Förenkla livet och förminska utgifter

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej där,
i och med Kranks tråd om el-bolag så har jag börjat fundera på om det finns andra enkla sätt att skära ner på sina utgifter och göra ens liv lättare och som den forumit jag är så tänkte jag att vi tillsammans kan uträtta underverk inom dessa två områden. Här följer mina tips:

1. Att organisera mig har gjort att jag har dubblat vad jag får gjort. GTD (getting things done) är det jag använder och det fungerar väldigt bra, även om jag tror att det viktiga är att man använder något system snarare än vad man kommer på :gremwink:

2. Att skriva ner hur lång tid det tar att göra saker, var och när (på dygnet) har också gjort en stor skillnad. Jag vet nummera att jag är bäst på att rita under morgonen och att jag skriver som mest strax efter lunch om jag får hålla på mer än en timme.

Vilka har ni?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Själv använder jag min egen Management by Mañana-metod för att få saker gjorda. Såhär på sommaren blir det lite slappare, men annars kör jag på. Funkar bra för mig.

Vad gäller utgifter... Tja, det finns ju några självklara. Undvika att köpa saker på den lilla butiken nära hemmet för att istället ta nån sväng i veckan till Willys eller Lidl. Anpassa transportkostnader utifrån hur mycket man åker (månadskort är bara billigare om man åker minst X ggr/månaden etc).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Vad gäller utgifter... Tja, det finns ju några självklara. Undvika att köpa saker på den lilla butiken nära hemmet för att istället ta nån sväng i veckan till Willys eller Lidl. Anpassa transportkostnader utifrån hur mycket man åker (månadskort är bara billigare om man åker minst X ggr/månaden etc).
Jo, med det så följer rimligtvis att göra mat-scheman och storkok, vilket rimligtvis sparar både tid och pengar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Men vad ska man med all tid till?
Skriva rollspel? Eller spela dem. Eller spela TV-spel. Eller skriva en bok. Eller bygga ett brädspel. Eller programmera något. Eller ta en distanskurs i något som intresserar en. =)

Ymir

Liten kantbaron
Flytta till ett land där allt är billigare så ens svennepengar räcker längre, Kina är ett bra tips, mitt CSN räcker minst dubbelt så länge här.