Nekromanti Förenkla stridsrelaterade saker i gamla BRP-spel

Ram

Skev
Mitt eget förslag: Rondvinnare. Låt den som agerar bäst i ronden tillföra någonting till striden. Jag har under mina år gjort säkert tio olika listor på detta, alltifrån rena beskrivningar, regelmässiga effekter som pushback, effekter på efterkommande ronder och automatisk vinst när man samlat på sig tillräckliga mängder rondsegrar.

Det bästa tycker jag är att man får ett litet, enkelt val att göra.

Och även att eliminera slag för sköld. Rustningen vill jag dock ha kvar även om jag vill lägga till en effekt även när man träffar utan att skada.

solvebring

Superhero
Anfallaren slår var skadan tar.
Slöseri med tid. Jag menar, vad spelar det för roll vart skadan egentligen tar? Du är skadad an that's it. =) Eftersom jag ändå inte använder en massa detaljregler för kritiskt skadade kroppsdelar - för det är bara drygt att komma ihåg - så spelar det ingen roll.

Försvararen markerar skada på kroppsdelen och drar av på totala kroppspoäng.
Som sagt, det blir utdraget, jag finner ingen nytta med kroppsdelar rent regelmässigt, och jag som spelledare måste hålla reda på kanske fem fiender och alla deras kroppsdelar.

solvebring

Superhero
Ram said:
solvebring said:
Okej. Vad sägs om att ta bort kroppsdelar, bara köra Totala KP och räkna en person som utslagen när skadan överstiger mer än hälften av TKP? Det känns ju snabbt och enkelt iaf... Och kommer sannerligen att göra striden mer händelserik. Man slipper ju tennismatcherna då folk kommer att slås ut mycket fortare.

För bryskt kanske?
Det blir ett helt annat spel... Mycket dödligare, magi och avståndsvapen blir mäktigare, rustningar blir otroligt mycket viktigare etc. Totala KP i stället för kroppsdelar låter som en riktigt bra idé (har inte spelat med kroppsdelar sedan -95 tror jag...), men i övrigt så blir det nog rätt trasigt.
Okej. Du tror på Totala KP men inte på det andra, det blir för dödligt säger du. Mja, jag kan hålla med om det. Det blir väldigt bryskt. Men det händer saker, striden är fortare över och jag som spelledare har way mindre att hålla reda på. Jag behöver bara ha koll på KP - ingenting annat.

Men nåväl, jag håller med sig. Det riskerar att bli trasigt, det riskerar att bli för dödligt gentemot vad DoD är - som ändå kan vara ganska dödligt. Så, hur undviker jag det?

Ska man köra på utslagen vid en tredjedel av Totala KP istället? Eller ska man bara köra Totala KP och skippa allt annat? Problemet är ju då, att om man ska stå och plocka Totala KP från max till noll, utan att någonting annat griper in, så blir det en jävla massa huggande och en jävla lång tennismatch a la anfall/försvar... Boooring!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nej för du kör totala kp på fiender och kroppsdelar på rollpersonerna.

Ram

Skev
solvebring said:
Ska man köra på utslagen vid en tredjedel av Totala KP istället? Eller ska man bara köra Totala KP och skippa allt annat? Problemet är ju då, att om man ska stå och plocka Totala KP från max till noll, utan att någonting annat griper in, så blir det en jävla massa huggande och en jävla lång tennismatch a la anfall/försvar... Boooring!
Vad skall du med den sista tredjedelen KP till om du ändå slås ut vid hälften eller en tredjedel? Är fort lika med kul?

Nej, jag tror du angriper fel problem. Han är på ett mer rätt spår tror jag. Ta bort möjligheten att resultatet av en rond kan bli "ingenting händer". Låt det alltid (eller så gott som i alla fall, jag kan leva med om man slår lika) händer någonting även om det inte per automatik måste vara en skada i KP. Kanske även se över om det finns andra sätt att förlora än att KP når noll?