Nekromanti Förenkla?

forum_romanum

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
21
Location
lund
Hej

Jag och mina kompisar har vid några tillfällen spelat Eon(Hur uttalas det förresten? är det som neon utan första n:et eller med ligget betoningen på e:et?), men det har inte funkat något vidare bra. För jag som spelledare har inte kommit på någon bra lösning på problemet att spelet går så jävla långsamt i striderna. Hur förenklar man striderna utan att ta bort någon viktig del av dem?

Skit också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förenkla!

"Hur förenklar man striderna utan att ta bort någon viktig del av dem?"

Kör enbart med de grundläggande stridsreglerna.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Jag uttalar det som (N)eon :gremsmile: vet inte om detta är rätt eller fel dock...

Enkelt sätt att förenkla strider:
Alla inblandade i striden slår ob3t6 mot vapenfärdigheten och den som får bäst effekt vinner:)

detta är dock ett väldigt simpelt sätt...
Själv tycker jag att det blir roligare med långa och detaljfulla fighter... störra chans att man fumlar :)

Ett enkelt, men lite mer "detaljerat" sätt är:
*skippa Vinit
*skippa de olika Undviknings sätten (t.ex gå bakåt, gå åt sidan) använd bara Undvika.
*Improvisera skadan istället för att kolla i skade tabellerna. (mycket värdefullt för att få flyt i spelet)
*Skippa Stridskonster

sedan finns det mer sätt som man kan förenkla, men det orkar jag inte skriva :)


Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Ultimat förenkling

<I>"sedan finns det mer sätt som man kan förenkla, men det
orkar jag inte skriva :)"</I>

Okej, då. Jag kan vara schysst och skriva det som behövs:
Friformsrollspelande.

Varsegoda, allihopa /images/icons/cool.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Eon


Jag och mina kompisar har vid några tillfällen spelat Eon(Hur uttalas det förresten? är det som neon utan första n:et eller med ligget betoningen på e:et?


SAOL:
eon [eå´n] s. -en -er
mycket lång tidrymd

Borde stämma rätt bra med hur Eon skall [kan] utalas. Om jag har tolkat idén bakom Eons historia rätt så skall den vara rätt lång, nästan en eon.

-roblin-
 

Alban

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
5
jag e också grisodlare

håller med eon är för segt men om man har monster boken eller vad den nu heter finns det ett förenklat skadesystem som funkar ganska bra (tror jag) det borde göra striderna snabbare.
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Hädelse! (NT)

...

Vi måste trygga framtiden för vår mänskliga ras och framtiden för våra rundörade barn.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Vilket onödigt sidospår. Ville bara säga det. Ni som undrar kan ju sticka till gotcon och tala med cjs. Men så stor betydelse har det väll inte?

Det ska uttalas eån. Du har rätt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Hädelse? Näh !

På vilket sätt och mot vad är friform hädelse ?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Hädelse? Näh !

Tja, han kanske tycker det. Religiösa fanatiker brukar inte ha så mycket anledning direkt./images/icons/wink.gif

Men friform är kanske inte det bästa för ibland blir det lite svårt att bara säga du klarar det. Ibland behövs tärningsslag.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag föreslår att du tar en regel i taget. När jag först började spela EON så körde jag med alla regler vilket betydde att jag helt enkelt fick slå upp i regelboken hela tiden. Men jag lärde mig och striderna går nu hyfsat snabbt. Hursomhelst kommer dina spelare snart fråga dig om det är möjligt att göra så och så och då kan du ju slå upp i boken. Fördelen med EON är att man kan göra nästan vad man vill och det står med i reglerna.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Re: Hädelse? Näh !

"På vilket sätt och mot vad är friform hädelse ?"

Friform är hädelse mot Tärningen, den store och allsmäktige.
Som en vis man en gång sade: "Rollspel består av en del roll och en del spel."
Utan någon sorts regelsystem med slumpmekanism försvinner alltför mycket av spelmomentet.

Vi måste trygga framtiden för vår mänskliga ras och framtiden för våra rundörade barn.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Hädelse? Näh !

<I>"Tja, han kanske tycker det. Religiösa fanatiker brukar
inte ha så mycket anledning direkt."</I>

Nej, det är ju förvisso sant /images/icons/wink.gif

<I>"Men friform är kanske inte det bästa för ibland blir det
lite svårt att bara säga du klarar det. Ibland behövs
tärningsslag."</I>

Beror på hur man vill spela. Tärningsslag behövs faktiskt
inte för ett exempel i vår spelgrupp. Det går lika bra
utan för oss. Och det bör kanske tilläggas att jag inte
gör på följande vis:

Spelare: Jag försöker dyrka upp låset
Spelledare: *Simulerar ett tärningsslag* Du lyckades !

Utan snarare så här:

Spelare: Jag försöker dyrka upp låset
Spelledare: *miljöbeskrivning* Du tittar lite runt dig då
nackhåren helt utan förvarning reste sig, låset går upp med
ett litet klick och dörren glider upp ...

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Hädelse? Näh !

<I>"Utan någon sorts regelsystem med slumpmekanism försvinner
alltför mycket av spelmomentet"</I>

För det första handlade mitt inlägg om en förenkling av
ett existerande system: Friform är en typ av förenkling
då man tar bort ett visst moment (tärningskastandet).
Vad menar du med spelmoment ? Så man måste tvunget kasta
tärningar runt omkring sig för att kunna spela ?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Re: Hädelse? Näh !

Slumpfaktor=Spelmoment... typ.
Det blir inte mycket till spel(läs inte "skåde"-spel) om SL enväldigt bestämmer huruvida RP:s lyckas med handlingar. Man tappar bl.a. helt den fina känslan av att ha lyckats mot alla odds.
Eller irritationen över att ha misslyckats med något skitlätt.
Man behöver kanske inte just tärningar, det finns säkert andra(kätterska) system som fungerar, men friform är alltför mycket av improvisationsteater för att förtjäna att kallas "spel". Kort sagt, det är inte mitt glas öl.

Frihet! Jämlikhet! Tärningsslag!

Vi måste trygga framtiden för vår mänskliga ras och framtiden för våra rundörade barn.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Hädelse? Näh !

<I>"Eller irritationen över att ha misslyckats med något
skitlätt"</I>

Och vad säger att sånt inte händer i friform ?

<I>"men friform är alltför mycket av improvisationsteater för
att förtjäna att kallas "spel"</I>

Nu kanske du tog i så du sprack. Att fundera ut lämpliga
situationer, att kasta ut tankar till spelet direkt från
skallen är väl ärligt talat att spela. Slumpfaktor behöver
inte bara vara spelmoment, det kan till och med vara brist
på spel - Då man inte riktigt kan hantera situationen själv.
Att te.x. slå fram en rollkaraktär med tärning ser jag själv
inget nöje med då värdena inte alltid stämmer överens med
hur man vill spela och ens egen bild av rollkaraktären.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Hädelse? Näh !

Spelare: Jag försöker dyrka upp låset
Spelledare: *miljöbeskrivning* Du tittar lite runt dig då
nackhåren helt utan förvarning reste sig, låset går upp med
ett litet klick och dörren glider upp ...


Jag har också testat på det men grejjen är den att i en strid kan lite överraskande saker dyka upp och jag själv föredrar de nervkittlande striderna framför en miljöbeskrivning av inälvor och blod. Sedan har ju spelarna ingen att skylla på förutom SL när det går snett.../images/icons/wink.gif

Klassiska svar från mig och andra SL: "det var tärningarnas fel..." eller "jag kan väll inte hjälpa att han får perfekt..."

Fast ibland är friform mycket skoj, det håller jag med om.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Hädelse? Näh !

Och vad säger att sånt inte händer i friform ?

Men då skyller de ju på oss SLs!!!

Nu kanske du tog i så du sprack. Att fundera ut lämpliga
situationer, att kasta ut tankar till spelet direkt från
skallen är väl ärligt talat att spela. Slumpfaktor behöver
inte bara vara spelmoment, det kan till och med vara brist
på spel - Då man inte riktigt kan hantera situationen själv.
Att te.x. slå fram en rollkaraktär med tärning ser jag själv
inget nöje med då värdena inte alltid stämmer överens med
hur man vill spela och ens egen bild av rollkaraktären.


Man spelar vanligtvis genom att spela sin gubbe och ibland när det behövs lite slump, slå några tärningar. Hur simulerar man en strid i friform och förblir opartisk? Nu ska ni inte tro att jag är en hack and slashare men där är ju där slumpen har rätt stort avgörande och där man mest kan behöva slå tärningar. Kan vara lite svårt för SL att avgöra. Är det så att SL avgör i förväg om fienderna är övermäktiga eller om man kanske kan ta dem?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top