Nekromanti Förenklad strid?

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
För att slippa några tärningsslag och uppdelning av Stridstärningar i Anfall och Försvar har jag följande förslag:

Initiativ baseras på Motorik. Högst börjar osv. Möjligtvis slår man 1t6+motorik... (kanske varje runda?)

Anfallaren väljer mål och slår alla Stridstärningar inkl vapenmodifikation. Försvararen slår också alla sina Stridstärningar (sköldens modifikation måste nog sänkas till +1).

Segermarginalen blir skadan (eller möjligtvis 1t6+segermarginal för lite snabbare strider?)

Om man slåss mot fler motståndare så får man -1 på försvar per motståndare utöver den första.

Anfallet sker innan försvaret, så om anfallaren skadar eller dödar motståndaren påverkar detta motanfallet som kommer sedan.


Vad sägs om detta? Blir det för bra att vara anfallare? Blir det för lätt att vara försvarare? Blir det tråkiga och långa strider? För lätt att slåss mot fler motståndare?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
vandraren;n119742 said:
Initiativ baseras på Motorik. Högst börjar osv. Möjligtvis slår man 1t6+motorik... (kanske varje runda?)
Det låter som T8 + initiativbonus i de gamla BRP-derivaten Mutant och DoD.

vandraren;n119742 said:
Anfallaren väljer mål och slår alla Stridstärningar inkl vapenmodifikation. Försvararen slår också alla sina Stridstärningar (sköldens modifikation måste nog sänkas till +1).

Segermarginalen blir skadan (eller möjligtvis 1t6+segermarginal för lite snabbare strider?)
Det var precis det här jag föreslog i den här tråden.

vandraren;n119742 said:
Om man slåss mot fler motståndare så får man -1 på försvar per motståndare utöver den första.

Anfallet sker innan försvaret, så om anfallaren skadar eller dödar motståndaren påverkar detta motanfallet som kommer sedan.
Brukar inte initiativslag fungera så? RP A vinner initiativet och anfaller SLP B som försvarar sig eftersom SLP:en förlorade initiativet. Sedan slår man ett nytt initiativslag och så håller det på så?
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Om man vill ha det ännu enklare kan man ju skippa initiativ och bara låta de stridande slå sina Stridstärningar och jämföra resultat.
Den som får flest lyckade gör skada på den andra. (Segermarginalen är skadan)

Men det kanske tar bort spänningen?
 
Top