Nekromanti Föreslå en dator

Storuggla

Champion
Jag behöver införskaffa en nya dator. jag har inga större märkeskrav eller sådana snobberier alls, men jag har två enkla krav: Man ska kunna köpa Hearts of Iron 3 och Victoria 2 på den utan att det blir sirap.
Minimikraven (som i vanlig paradoxanda antagligen är i underkant) är som följer:
HoI3:
XP or Vista
Intel Pentium IV 2.4 GHz or AMD 3500+ (single core)
1 GB or more of RAM (2 GB for Vista)
2 GB available HDD space
NVIDIA GeForce 6800 or ATI Radeon X850XT[2]

Vickan2:
Windows XP or Vista or 7
Intel Pentium 4 2.4 GHz or AMD 3500+
2 GB RAM
2 GB available HDD space
NVIDIA GeForce 8800 or ATI Radeon X1900 video card

Vilken dator ska jag inskaffa? Budgetmässigt... jag går ogärna över tolv tretton tusen, laptop eller stationärt spelar ingen roll.

Storuggla, datorilliterat

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Börja här och klicka i det du vill ha och se vad det landar på.

Jag köpte min nya burk från Komplett.se och är nöjd som fan.

Telash

Swordsman
Du får mer för pengarna med stationärt än bärbart.

Jag rekomenderar att du kör 64-bit operativsystem, helst win7, och skaffar 4 gig i ram.

OM du kör 32-bit op-system så finns det ingen anledning att skaffa mer än 3 gig ram. Det gör ingen skillnad.

Felet många gör är att de köper en über-dunder-mega processor och sedan ett grafikkort som suger. Helt ok om man bara sitter och jobbar med sequenzer-program i realtid. Idiotiskt om man spelar spel.

Så, en tumregel är att grafikkortet inte ska vara nämnvärt billigare än processorn i en speldator.

Skaffa ljudkort! Creative har några väldigt bra för några enstaka hundringar. Skillnaden mot moderkortets inbyggda är som natt och dag, dessutom får man extra prestanda.

Mest för pengarna får du genom att jaga delar på prisjakt och sedan bygga själv. Läsa recensioner om olika produkter osv.

Vill du bygga själv eller köpa en färdigbyggd dator? (Det är väldigt enkelt även för en nybörjare att bygga)

Mikael Johansson said:
Vill du bygga själv eller köpa en färdigbyggd dator? (Det är väldigt enkelt även för en nybörjare att bygga)
Därimot så har man inte någon garanti öht om något går sönder vid en ihopsättning man gör själv, och det suger ju förstås, så då betalar man komplett för att sätta ihop det åt dig, det är det värt. Inte värt att chansa tycker jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Draugen said:
Därimot så har man inte någon garanti öht om något går sönder vid en ihopsättning man gör själv, och det suger ju förstås, så då betalar man komplett för att sätta ihop det åt dig, det är det värt. Inte värt att chansa tycker jag.
Å andra sidan betyder "lämna in på garanti" att man blir utan dator i dagar eller månader. Plus att jag litar på datorbyggare som inte är mig själv lika långt som jag ka kasta dem, typ. Bygger man själv vet man vad man får och att jobbet blir gjort - och blir något fel så kan man fixa det själv utan att fucka med nån garanti. Ofta kan man ändå få garanti på själva delarna dessutom.

Well, jag är bekväm av mig och dessutom så anser jag mig inte vara så rik att jag har råd med att något går sönder.

Telash

Swordsman
Precis som krank säger. Självklart har man garanti på delarna. Oftast lika lång eller längre garanti mot en komplett dator. Dessutom behöver man inte skicka hela datorn om någon del går sönder.

Om man får för sig att exempelvis byta ut kylaren på grafikkortet ryker förståss garantin, men även det brukar vara värt det. Dessutom kan man ju sätta tillbaka originalkylare och skicka tillbaka ifall det havererar.

Vissa färdiga datorer är ju förseglade så att man inte ens kan öppna och dammsuga ur dem med jämna mellanrum utan att garantin ryker.

Möller

Hubert Hortlax
Mikael Johansson said:
Felet många gör är att de köper en über-dunder-mega processor och sedan ett grafikkort som suger. Helt ok om man bara sitter och jobbar med sequenzer-program i realtid. Idiotiskt om man spelar spel.
Just för Paradoxspel som Hearts of Iron III och Victoria II är dock processorn viktigare än grafikkortet. HoI kallas "Excel the game" av en anledning.

Jag kör HoI3 på på datorer; en med en AMD Athlon X4 och en med en gammal Pentium 4 3.0GHz. Spelet flyter fint på den första, men på den andra är det lite tungt. Ingen katastrof, men ändå.

Jag skulle ändå rekommendera en Intel i5:a. Dom överklockar den processorn som används och stänger av de andra automatiskt om man kör program som bara använder en processor (typ HoI3). Riktigt bra.

Arfert

Facit
Jag testade Victoria 2 ( när jag recenserade det) på en Thinkpad med ett år på nacken, och det var inga problem.

Möller

Hubert Hortlax
Arfert said:
Jag testade Victoria 2 ( när jag recenserade det) på en Thinkpad med ett år på nacken, och det var inga problem.
Fullt möjligt. Jag har aldrig spelat Victoria 2. Borde kanske inte ha uttalat mig om just det spelet. Allt jag kan säga är att det är trevligt med en snabb processor på HoI3.

tull

Hero
Storuggla said:
Jag behöver införskaffa en nya dator. jag har inga större märkeskrav eller sådana snobberier alls, men jag har två enkla krav: Man ska kunna köpa Hearts of Iron 3 och Victoria 2 på den utan att det blir sirap.
Minimikraven (som i vanlig paradoxanda antagligen är i underkant) är som följer:
HoI3:
XP or Vista
Intel Pentium IV 2.4 GHz or AMD 3500+ (single core)
1 GB or more of RAM (2 GB for Vista)
2 GB available HDD space
NVIDIA GeForce 6800 or ATI Radeon X850XT[2]

Vickan2:
Windows XP or Vista or 7
2 GB RAM
2 GB available HDD space

Vilken dator ska jag inskaffa? Budgetmässigt... jag går ogärna över tolv tretton tusen, laptop eller stationärt spelar ingen roll.

Storuggla, datorilliterat
Lol. Jag må vara humanist men en sak vet jag och det är att du kan spela de där två spelen på vilken dator som helst som kostar över 8000 kronor.
Personligen så hade jag valt att köpa en laptop. Då kan man spela även när man är på flykt någonstans. Så då kan du besöka den där släktstugan ute i lappmarken som annars känns så jävla tråkig.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=AREZ-Q104 <- om du gillar stationärt så funkar ju denna. (eller motsvarande på andra datorbutiker, fan till och med en packard bell skulle kunna funka)

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=LX.PXB02.011 <- eller denna om du vill vara mobil. Personligen gillar jag 13 tummarna bäst men i din ålder kan man behöva lite större skärm pga de dåliga ögonen.

Men seriöst, de där datorkraven är så 2006 eller något! :gremlaugh:

Petter42

Swordsman
Ok, ingen verkar lägga några förslag, men kommer med många bra tips. Aja, jag byggde en dator för drygt 10 tusen (visserligen företagspris och mängdrabbat, så det kanske skiljer några tusenlappar) som jag kan köra alla spel på, dom flesta på högsta. Jag kanske kan leta fram listan på delar och lägga upp. Det kommer visserligen behövas smärre ändringar, men det kan vi ta då.

Möller

Hubert Hortlax
Nu ska jag försöka vara lite konstruktiv på riktigt.

Dator 1 för lite under 6000:-. Så vitt jag kan se en ganska balanserad dator, med en i3:a (dvs en modern processor). Dell är inget favoritmärke, men de funkar.

Dator 2 är lite mer spännande. Drygt 7000:-, men eftersom dethär är en byggsjälvdator så ingår inget operativsystem, vilket lär öka kostnaden. i5:a, dvs riktigt snabb processor.

G

Guest

Guest
Vicky 2 har jag spelat ganska mycket och vilken dator som helst som har delat grafikminne går fetbort... du vill ha så snabbt minne som möjligt för de nya paradox spelen... men tänk bara på klockfrekvens här de lider inte nämnvärt av söktider så länge de kan skicka absurdamängder data... processor att rekommendera är en med sse3 och grafikkort är något med shader 3 genomgående... mycket grafikram är en bonus... det gör laddningstiderna av spelet snabbare...
Så mitt råd är köp absolut inte en laptop ens om det är diskret... överföringstider mellan komponenter är för lång även om komponenterna i sig är snabba nog att köra 16 instanser parallelt...

/Zorbeltuss

Bunny

Crazy like a fool
Storuggla said:

Vickan2:
Windows XP or Vista or 7
2 GB RAM
2 GB available HDD space
Jag fnular också på en ny stationär, och att jag har försökt att bli expert nu under söndagen så tar jag tacksamt emot hjälp.

Har ungefär samma behov som Storuggla uppger ovan, men en mindre plånbok, så det blir nog lite klurigare.

Jag har 5000:- som "absolut max" i budget, men efter att ha jagat datorer större delen av dagen så tycks 600-700 kronor extra ibland "vara värt det".

Som jag förstår det så handlar det främst om att hitta en godtagbar processor, eftersom de spel jag intresserar mig för inte främst knycker mycket grafik.

Om inte Victoria II kör helt som en solskenshistoria så ska det åtminstone köra ok. Det skulle också vara trevligt om ett spel som The Sims 3 och Mass Effect (från 2008) gick att spela hyfsat, men jag har inga som helst förhoppningar (eller egentligen önskemål) rörande mer grafiskt tunga spel ändå (glöm FPS:er, t ex). Jag kanske ska tillägga att jag är rätt så clueless när det kommer till grafikkort.

Jag har tittat runt bland nya så väl som begagnade datorer, men det är inte lätt. Allra helst skulle jag vilja finna en dator med en Intel Core i3-processor, men de säljs i regel inte för under 5000:-.

Efter mycket surfande har jag fastnat vid dessa fyra alternativ, och den stora frågan är vilken av dem som är mest prisvärd (hjälp mig, snälla, för jag har typ ingen aning):

Acer Aspire M5811 - Core i3 530 2.93 GHz 8GB/1TB W7HP
- 5695:-, Misco.se; Intel Core i3, ett okej grafikkort med TV out (vilket jag är lite kär i), stor hårddisk, mycket minne, 64-bitars operativsystem

HP Pro 3125 MT - AMD Athlon II X2 250 2GB/320GB W7P
- 3744:-, Misco.se är vassa; bra pris, okej processor, 64-bitars operativsystem, dåligt grafikkort, ok med minne

AMD Athlon II X2/nVidia GeForce 6150SE
- 4460:-, PC CITY; okej processor, inbyggt grafikkort med TV out, 64-bitars operativsystem, ok med minne

AMD Phenom 8400
- Begagnad; 3900:- (men går säkert att förhandla), okej processor, dåligt grafikkort

Jarl

Hero
Bearnie said:
AMD Phenom 8400
- Begagnad; 3900:- (men går säkert att förhandla), okej processor, dåligt grafikkort
Kontrar med denna blocket-annons, mycket bättre på alla sätt och vis. Alla de du listade har rätt fruktansvärda grafikkort. Den dyraste i listan hade t.o.m. en laptop-grafikkrets

Bunny

Crazy like a fool
Jarl said:
Kontrar med denna blocket-annons, mycket bättre på alla sätt och vis. Alla de du listade har rätt fruktansvärda grafikkort. Den dyraste i listan hade t.o.m. en laptop-grafikkrets
Haha! Din hjälp har varit ovärderlig i det här fallet, Jarl. Jag hade övertygat mig om att den datorn inte dög. Problemet är att operativsystem inte medföljer. Det medför ju tyvärr att jag själv behöver stå för en massa arbete. I det långa loppet kan det helt klart vara värt det, så klart. :gremsmile:

Nu dök denna upp för 6000:-. Klart jag är sugen. Ska se om jag kan titta på den först under morgondagen. Den verkar väl helt klart bäst?

Bunny

Crazy like a fool
Bearnie said:
Nu dök denna upp för 6000:-. Klart jag är sugen. Ska se om jag kan titta på den först under morgondagen. Den verkar väl helt klart bäst?
Förutom, då, att grafikkortet (Intel GMA 4500) inte verkar särskilt enastående (tycks också vara för laptops). Men formatet lockar också - den är så jäkla liten!

Jarl

Hero
Bearnie said:
Bearnie said:
Förutom, då, att grafikkortet (Intel GMA 4500) inte verkar särskilt enastående (tycks också vara för laptops). Men formatet lockar också - den är så jäkla liten!
Ja som du själv säger så är grafikkort väldigt klent (så basic det kan vara faktiskt). Jag skulle nog inte satsa på den av det skälet. Med en så liten låda blir det ju svårt att i efterhand installera ett annat grafikkort också.

Bunny

Crazy like a fool
Jarl said:
Bearnie said:
Bearnie said:
Ja som du själv säger så är grafikkort väldigt klent (så basic det kan vara faktiskt). Jag skulle nog inte satsa på den av det skälet. Med en så liten låda blir det ju svårt att i efterhand installera ett annat grafikkort också.
Det fick bli mitt köp, och hittills är jag nöjd. Att jämföra storleken mellan min gamla och nya stationära dator känns nästan lite löjligt - den nya är 5-6 gånger mindre, ungefär. Det är ett stort plus, samt att den därtill drar mindre med ström. Dessutom flyter de spel jag hittills testat - Victoria II och Mass Effect - jättebra, och det senare har nästan ingen laddningstid alls (samtidigt är min toleransnivå för, vad heter det nu, "hack" (pings?) i spelandet säkert jättehög (jag vet helt enkelt inte vad en mer inbiten gamer skulle tycka) - nu är det lite mer action i Mass Effect än jag trodde, men jag spelar det inte för att känna mig duktig på att döda fiender, typ).

Moderna grafikkort är groteskt bastanta saker, så de får säkert inte plats i mitt chassi (inte för att jag kontrollerat). Om jag vill uppgradera detta så får jag vänta på att någon utvecklar externa grafikkort (det kanske finns redan? :gremwink: ). :gremsmile: