krank said:
Bjorn said:
Nu tror jag inte att det är lika extremt för böcker som det är i musikbranchen men vad jag förstått så ligger ett skivbolagskostnader för att göra skivor till 90-95% på marknadsföring och promotion
Tja, de delarna vill jag ändå inte betala för - framför allt inte när jag mest vill köpa gamla skivor, som sedan länge tjänat in vad de eventuellt kostade i promotion en gång i tiden...
Ja, jag lägger ingen direkt värdering i det utan det var mer av en sakupplysning om hur lite den fysiska produktionen faktiskt kostar i "mediavärlden".
Sedan är det en helt annan fråga hur vettig en företagsmodell är där man pumpar in typ 20 millar i marknadsföring i vart och ett av 20 (nya) band, varav bara 3-5 når break even och man i slutändan måste dra in alla stålar man lagt på de 15+ band som floppat totalt på den kanske enda "storsäljare" man lyckas vaska fram på de 20 banden. Så har (väldigt förenklat) den klassiska skivbolagsmodellen sett ut och det var kanske ett rimligt sätt att arbeta under MTV-eran men i internetåldern känns det ju lite förlegat.
En hel del kostnader för PR, admin och logistik lär dock finnas kvar och vara helt nödvändig även framgent, vare sig man distribuerar fysiskt eller rent digitalt.
/Bjorn