Nekromanti Företag ÄR crybabies

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Bjorn said:
Nu tror jag inte att det är lika extremt för böcker som det är i musikbranchen men vad jag förstått så ligger ett skivbolagskostnader för att göra skivor till 90-95% på marknadsföring och promotion
Tja, de delarna vill jag ändå inte betala för - framför allt inte när jag mest vill köpa gamla skivor, som sedan länge tjänat in vad de eventuellt kostade i promotion en gång i tiden...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
krank said:
Bjorn said:
Nu tror jag inte att det är lika extremt för böcker som det är i musikbranchen men vad jag förstått så ligger ett skivbolagskostnader för att göra skivor till 90-95% på marknadsföring och promotion
Tja, de delarna vill jag ändå inte betala för - framför allt inte när jag mest vill köpa gamla skivor, som sedan länge tjänat in vad de eventuellt kostade i promotion en gång i tiden...
Ja, jag lägger ingen direkt värdering i det utan det var mer av en sakupplysning om hur lite den fysiska produktionen faktiskt kostar i "mediavärlden".

Sedan är det en helt annan fråga hur vettig en företagsmodell är där man pumpar in typ 20 millar i marknadsföring i vart och ett av 20 (nya) band, varav bara 3-5 når break even och man i slutändan måste dra in alla stålar man lagt på de 15+ band som floppat totalt på den kanske enda "storsäljare" man lyckas vaska fram på de 20 banden. Så har (väldigt förenklat) den klassiska skivbolagsmodellen sett ut och det var kanske ett rimligt sätt att arbeta under MTV-eran men i internetåldern känns det ju lite förlegat.

En hel del kostnader för PR, admin och logistik lär dock finnas kvar och vara helt nödvändig även framgent, vare sig man distribuerar fysiskt eller rent digitalt.

/Bjorn
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Bjorn said:
En hel del kostnader för PR, admin och logistik lär dock finnas kvar och vara helt nödvändig även framgent, vare sig man distribuerar fysiskt eller rent digitalt.
Mjao, men jag kan tänka mig att även informationskanalerna blir tvungna att utvecklas, allt eftersom folks tolerans för reklam blir allt mindre - allt mer rör sig ut på nätet, och på nätet använder allt fler olika adblockers.


Vem vet, en dag i framtiden kanske skivbolag måste förlita sig på att konsumenterna upptäcker deras musik via Last.fm och liknande tjänster, och därmed bara kan ha riktig information och inte enformig reklam som främsta säljande faktor.

Fast nu drömmer jag bara... =)
 
Top