Re: Författare som är bra på att beskriva OT
Nässe said:
Lite off topic, men vilken Lindgren- bok är bäst för beskrivningar. Mio min Mio är ju ruskigt obehaglig, första tio sidorna, men bröderna lejonhjärta känns mer... realistisk i sina beskrivningar.
Jag har inte läst allt av Lindgren, och mycket av det jag läst har jag inte läst som vuxen och har därav ingen riktig språkuppfattning om. Några barnlitteraturkurser har dock gett en och annan ...
Jag ogillar Lindgrens stil, det måste jag säga. Därmed ogillar jag inte skönlitteratur skriven efter muntlig ton – Moa Martinsson är ett exempel på någon som gör det bra, imho. Astrid Lindgren funkar helt enkelt inte, för min del. Mycket kan ha förstörts av att de låtit hennes knarriga sladdersträmma bryta in i filmerna och överförklara saker genom att läsa någon av hennes överförklaringar i aktuell bok ... Som om inte berättarröster generellt sett inte vore illa nog i sig.
Dock skulle jag vilja säga Ronja Rövardotter. Av de längre texterna tycker jag nog faktiskt att Ronja är bäst som helhet. Den har det mesta, liksom. Mio min mio ogillar jag i stort, Bröderna Lejonhjärta är bra men är i förstaperson och tappar rätt mycket på att vara ur en liten pojkes synvinkel – alla bitar är inte särskilt trovärdiga och Skorpan skär sig med samtidens språk och jargong. Det är mest dödsfilosofin som har något där, tycker jag. ... Ronja, däremot. Ja, där har Astrid lyckats, inte minst med att närma sig sagan på sitt eget lilla vis. Hon lyckas också ta fram vildmarken på ett trevligt sätt och rör sig rätt bra mellan figurerna, speciellt mellan Ronja och Mattis.