Re: EN författar förklaring
Robert Jordan har skrivigt nu 10 böcker ( PÅ engelska ) och ingen av dom upprepar sig eller tjäns tråkgit dessutom börjar man känna att uppgörelsens stund närmar sig och slutet snart ska komma.
Han låter bli att ge oss en för snabb eller för enkel lösning utan låter oss följa hjältarnas öden då de smids till verktyg som ska forma värden runt omkring dom.
Nä robert jordan ÄR bra så länge man håller sig till Engelska utgåvorna svenska översättare har slaktad hans böcker genom att 1 översätta dåligt och 2 dela upp VARJE bok i två böcker..
Katherine Kerr bättre än Eddings förjänar inte att sättas i samma skamvrå som han...
Vem säger att en bra historia MÅSTE berättas eller begränsas till 3 böcker ?
OM författaren orkar skriva en lång intresangt mångsidig serie av böcker så varför inte låta han skriva klart om hans epos kräver det.
OM man tar vår standard berättelse Bondson blir hjältegud så har vi en story som lätt kan delas in i flera olika avdelningar.
Den kan berättas korftattat JA men samtidgt så skulle det vara som att förklara hela Andra Värdskriget med att säga att Hittler tog makten började kriget och förlorda samt tog sitt eget liv..
1 Bondeson vandrar ut i en värd som han inte känner han presenteras och lär sig grundläggande överlevnads förmågor.. Bara denna del av sagan kan ta en eller flera böcker beronde på HUR många sido historier författaren blandar in.
2 Bondson lär sig lite om sin fiende förmågor och styrkor och träffar för första gången på den ondska han ska bekämpa..
Här så kan allt från att de stöter på några fientliga pattruller eller att de jagas användas för att förklara.
Även tekniker att bondson får följa med på ett litet räddnigs uppdrag eller sitter själv belägrad av lea fi användas.
Denna del av sagan är en av de viktigaste för det låter oss som lässare fatta varför LEAFI är så farlig och ond.
3 Bondson träffar här på antagligen en vän eller vänninna som kommer betyda mycket för honom antagligen genom att denna person räddar hans liv och själv dör eller att hon är hans kärlek och det utsätter henne för livsfara..
Klassisk romantik klart använtbart för att tvista till det. .
Denna del av sagan är otroligt viktig för det ger ytterligare en mänsklig aspekt hos hjälten som gör att vi börjar tycka om honom/henne mera då vi känner igen oss själva i han/henne..
4 Bondson börjar här uppvisa sina förmågor han kommer få tvivel om sig själv och det öde som han lär ha. Det ärklassit ändå sen antikens dagar så hjältarna som Oddysevs försökte smita från det öde de hade till att låta Frodo försöka slingra sig undan bördan av att bära ringen.
Att försöka smita från ett tungt öde är naturligt då inebörden av att vara hjälte är att man måste riskera MER än bara sitt eget liv man måste även riskera sina vänners liv om man misslyckas.. Exempel OM Frodo inte hade lyckats kasta ringen skulle mörkret ha verkligen varit grym mot hans hemland och vänner...
5 Bondson accepterar här bördan av att vara den hjälte han är och börjar utforska de förmågor och det öde han har sist i boken börjar förberedelserna för slutstriden..
6 Hjälten ( tidigare känd som Bondson ) marcherar nu iväg mot skurken för att börja striden här kan olyckliga scener då hans vän/älskarinna dör utspela sig och ge oss en känsla av misslyckan och olycka följer hans krigs kampanj på vägen..
7 Slutstriden hjälten möter skurken och hans kamp börjar "The END"..
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>