Nekromanti Förflyttning i Pathfinder/3.5

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Hur ställer ni er till att räkna förflyttning i 3,5/PF på samma sätt som i 4E (alltså, att en rutas diagonal förflyttning är fem fot)?

Påverkar det spelet i någon märkbar utsträckning?

Jag är inte mycket för husregler, men just den här funderar jag starkt på att införa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kan inte se att det skulle påverka något.

Ett alternativ är givetvis att köra på hex-rutor istället. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Tänker du räkna på samma sätt när det gäller range och area för attacker?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
borde man inte kunna nå längre genom five foot step då? (vilket är fördelaktigt för mig som spelar monk och vill full attack flurra)

"threat range" = rutorna runt ens egen ruta? Åtta till antalet. För att ta mig till ett hörn i min threat range så behöver jag idag spendera 10 feet. Först ett "rakt" steg sen ett steg åt sidan. Om man kan gå diagonalt så innebär det att spelaren eller boven kan använda five foot step för att ta sig dit. Det borde ju innebära att möjligheten att attackera andra blir enklare.

Titta på den bifogade bilden. Röd cirkel är spelaren, röd inramning är dess nuvarande threat range. Tänk dig sen att den röda cirkeln förflyttar sig till en "diagonal ruta" och vilken ny threat range som bildas. Den lila cirkeln kan spelaren inte komma åt genom ett normalt five foot step uppåt eller åt höger.
 

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Nä. Du kan gå diagonalt med ett enda steg även med Pathfinders knepiga diagonalregler. <div>
</div> <div>Första diagonalen räknas som 1 ruta, andra diagonalen som 2, tredje som 1, fjärde som 2, osv. </div>
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Dante said:
Nä. Du kan gå diagonalt med ett enda steg även med Pathfinders knepiga diagonalregler.<div>
</div><div>Första diagonalen räknas som 1 ruta, andra diagonalen som 2, tredje som 1, fjärde som 2, osv.</div>
ok. Då blir det i Vitulvs fråga relevant om andra diagonalen alltså? Här trodde man sig vara smart och behjälplig! :gremlaugh:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Dante said:
Första diagonalen räknas som 1 ruta, andra diagonalen som 2, tredje som 1, fjärde som 2, osv.</div>
För vad det är värt: vi spelar (en variant av) 3.5 och upplever absolut inga problem med att dumpa denna regel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Dante said:
Tänker du räkna på samma sätt när det gäller range och area för attacker?
Ja, det var tanken. Blir det bekymmer?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Vitulv said:
Ja, det var tanken. Blir det bekymmer?
<div>
</div> <div>Nä, jag undrade bara om husregeln skulle tillämpas på alla diagonaler, oavsett vad det gällde. </div>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Dante said:
Vitulv said:
Ja, det var tanken. Blir det bekymmer?
<div>
</div><div>Nä, jag undrade bara om husregeln skulle tillämpas på alla diagonaler, oavsett vad det gällde.</div>
Absolut, regeln är ju tänkt att förenkla så mycket som möjligt, och då vill jag inte att vi räknar diagonaler på olika sätt i olika situationer.

Har du några synpunkter på regeln? Tumme upp eller tumme ned?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
anth said:
Jag kan inte se att det skulle påverka något.

Ett alternativ är givetvis att köra på hex-rutor istället. :gremsmile:
Det är tyvärr inte ett alternativ då de flesta förtryckta stridsmattor, tiles och dylikt är i rutformat.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,991
Location
Stockholm
Vitulv said:
Har du några synpunkter på regeln? Tumme upp eller tumme ned?
<div>
</div> <div>Det funkar ju bekymmersfritt i 4:an, så jag kan inte se några problem med det hela. (Bortsett från att de geometriska lagarna upphör att gälla, men vem bryr sig?) </div>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Dante said:
Vitulv said:
Har du några synpunkter på regeln? Tumme upp eller tumme ned?
<div>
</div><div>Det funkar ju bekymmersfritt i 4:an, så jag kan inte se några problem med det hela. (Bortsett från att de geometriska lagarna upphör att gälla, men vem bryr sig?)</div>
Regler är till för att brytas!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vitulv said:
Det är tyvärr inte ett alternativ då de flesta förtryckta stridsmattor, tiles och dylikt är i rutformat.
Den Chessex-matta som jag köpte på SF-bokhandeln hade rutor på ena sidan och hex på den andra.
Tänk vilken chock det skulle bli om du mitt i en strid sa: "och nu vänder vi på mattan" :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
anth said:
Vitulv said:
Det är tyvärr inte ett alternativ då de flesta förtryckta stridsmattor, tiles och dylikt är i rutformat.
Den Chessex-matta som jag köpte på SF-bokhandeln hade rutor på ena sidan och hex på den andra.
Tänk vilken chock det skulle bli om du mitt i en strid sa: "och nu vänder vi på mattan" :gremsmile:
Ja exakt, och det var det jag menade att de förtryckta stridsmattorna och tilesen är i rutformat. Jag menar alltså typ sådana här!
 
Top