Nekromanti Förflyttning i strid

Winroth_UBBT

Veteran
Vem flyttar först i strid???

Detta är lite dåligt beskrivet i reglerna (inte alls). Tanken är väll att alla skall flytta samtidigt, med det kan vara lite besvärligt i praktiken.

Hur går ni?

Krille

Super Moderator
"Detta är lite dåligt beskrivet i reglerna (inte alls). Tanken är väll att alla skall flytta samtidigt, med det kan vara lite besvärligt i praktiken. Hur går ni?"

Raskt och taktfast framåt! :gremwink:

Men allvarligt, sånt bjäfs som förflyttning bryr jag mig inte om. Det är inte WH40K vi spelar. Skulle det någon gång vara viktigt så finns det egentligen bara två intressanta faktorer: vart anfallaren vill pressa försvararen, och vad försvararen vill dra sig undan till. Om dessa båda platser är samma plats så är det inte särskilt stort snack om saken - då kommer de att hamna där förr eller senare. Om de inte är det så får de väl slåss om saken, och kämparna kommer röra sig lite överallt inom den triangel som utgörs av var kämparna är nu, vart försvararen vill och vart anfallaren vill.

I vilket fall, "flytta först" är totalt ointressant. Det sker samtidigt som stridandet. Vart de hamnar beror lite på hur resultatet går: om det går bra för anfallaren så kommer de att hamna mer åt vart han vill att de ska, och om det går bra för försvararen så kommer de att hamna mer åt vart försvararen vill att de ska.

Winroth_UBBT

Veteran
Raskt och taktfast framåt!
Nu är jag en ganska velig typ så det blir mest fram och tillbaka. :gremwink:

I de strider som min spelgrupp inblandas i så är ofta förflyttning mycket viktigt. Man försöker utmanövrera och komma åt bra positioner när man inte är engagerad.

Det hela blir en bedömningssituation som ibland kan bli riktigt svår. Vi har hitintills använt oss av relativt initiativ, inte så att personerna i fråga får använda hel sin förflyttning innan de andra får agera, men de får ett litet försprång.

Krike

Veteran
något som är ganska enkelt är att man använder sig av WH gubbar eller något liknande.. eftersom båda anfallare och försvarare bestämmer samtidigt vad dom ska göra så flyttar man gubbarna så som dom har bestämt och då är det ganska enkelt att se om man inte är så bra på att beskriva...

[H2O]

Veteran
Det viktigaste att tänka på som många glömmer (eller helt enkelt inte vet/tänker på) är att en strid aldrig är stilla.
Står du stilla i en strid så lär du dö... Man cirklar runt varandra som galningar och presar varandra...

Winroth_UBBT

Veteran
Figurer kör vi hårt med. Annars så är jag inte säker på att jag som spelledare verkligen skulle kunna hålla koll på vad som händer och änn mindre ge en beskrivning till spelarna så att vi får ungefär samma bild av situationen.

Jag trot att det får bli vid vad det är. Spelarna får säga av de vill göra så får spelledaren göra en avdömning och bestämma vad som händer.