Jag funderar på det här med förflyttning i strid och dramatiska situationer(medan jag vrider och vänder på andra saker i huvudet). I Ett steg framåt*/Cydonia** är sådan förflyttning just nu aningen trist - slå för förflyttning (mot någon) eller spendera 1 energi för att ändra avstånd.
Jag har i tankarna att det borde fungera annorlunda - som någons system för strid där man kunde ändra stridsscen och därmed ändra miljön. Nåt sånt här kanske, tänkte jag.
Är inne på någon form av nyckelords-tänk, på specifika effekter som (helst?) inte ger plus eller minus på slag utan påverkar på andra sätt - ungefär som jag vill bygga skadesystemet.
I Cydonia skulle det kanske kunna se ut så här:
"Rheas motståndare har alldeles för lätt att undvika hennes skott i den täta skogen, och trots att de inte vet var hon är har de fått in några lyckträffar. Med skicklig beskjutning lyckas hon lura ut dem på fältet, där bara minimalt skydd finns för dem att tillgå. Hon flinar medan hon ställer in sitt kikarsikte." Här bytar Rhea motståndarnas miljö från en till en annan - där den förra gav Skydd och den senare inte ger detta - genom att använda sin färdighet i avståndsvapen.
En annan variant kan vara så här i Ett steg Framåt, i en dramatisk situation:
"Bob behöver släcka en brand för att komma åt reaktorkärnan ombord. Elden sprider sig explosivt och hans försök att släcka den ger honom brännskador som kommer att slå ut honom så fort hans adrenalin har lagt sig. I panik stänger han av sektionen och suger ut luften. Elden sugs ut och slocknar snabbt, men nu behöver Bob luft innan det är för sent." - scenbytet involverar att Bob använder sig av en lämplig färdighet (Fordon eller Hantverk/Teknik), ett miljöelement - eld/brand - byts ut mot ett annat - vakuum. Det senare har sina egna negativa effekter (att det sedan är hyfsat enkelt löst är en annan femma. )
Vilka tankar har ni kring ett sånt här system? Något jag bör tänka på? Ändra? System jag bör sno ifrån? Alla åsikter mottages tacksamt.
*Ett steg Framåt(tidigare Great Leap) handlar om problemlösning för astronauter i en nära framtid. Det kommer ha en form av scenariogenerator med problem som måste hanteras, strid är antagligen ovanligt, men liknande situationer i form av dramatiska situationer.
**Cydonia är känt som Rymdriddare i rymd-rymden. Jag har postat om ett Star Wars-hack till systemet (Stjärnkrig) på sistone.
Jag har i tankarna att det borde fungera annorlunda - som någons system för strid där man kunde ändra stridsscen och därmed ändra miljön. Nåt sånt här kanske, tänkte jag.
Är inne på någon form av nyckelords-tänk, på specifika effekter som (helst?) inte ger plus eller minus på slag utan påverkar på andra sätt - ungefär som jag vill bygga skadesystemet.
I Cydonia skulle det kanske kunna se ut så här:
"Rheas motståndare har alldeles för lätt att undvika hennes skott i den täta skogen, och trots att de inte vet var hon är har de fått in några lyckträffar. Med skicklig beskjutning lyckas hon lura ut dem på fältet, där bara minimalt skydd finns för dem att tillgå. Hon flinar medan hon ställer in sitt kikarsikte." Här bytar Rhea motståndarnas miljö från en till en annan - där den förra gav Skydd och den senare inte ger detta - genom att använda sin färdighet i avståndsvapen.
En annan variant kan vara så här i Ett steg Framåt, i en dramatisk situation:
"Bob behöver släcka en brand för att komma åt reaktorkärnan ombord. Elden sprider sig explosivt och hans försök att släcka den ger honom brännskador som kommer att slå ut honom så fort hans adrenalin har lagt sig. I panik stänger han av sektionen och suger ut luften. Elden sugs ut och slocknar snabbt, men nu behöver Bob luft innan det är för sent." - scenbytet involverar att Bob använder sig av en lämplig färdighet (Fordon eller Hantverk/Teknik), ett miljöelement - eld/brand - byts ut mot ett annat - vakuum. Det senare har sina egna negativa effekter (att det sedan är hyfsat enkelt löst är en annan femma. )
Vilka tankar har ni kring ett sånt här system? Något jag bör tänka på? Ändra? System jag bör sno ifrån? Alla åsikter mottages tacksamt.
*Ett steg Framåt(tidigare Great Leap) handlar om problemlösning för astronauter i en nära framtid. Det kommer ha en form av scenariogenerator med problem som måste hanteras, strid är antagligen ovanligt, men liknande situationer i form av dramatiska situationer.
**Cydonia är känt som Rymdriddare i rymd-rymden. Jag har postat om ett Star Wars-hack till systemet (Stjärnkrig) på sistone.