Nekromanti Förflyttning under strid

solvebring

Superhero
Re: Förflyttning under strid är inget man behöver

Låt mig nu svara Targon i samma veva. Just det galna med förflyttning under strid är att förflytta sig så detaljerat regelmässigt. Du är mitt i en jävla strid för tusan, kanske kasta dig, ta ett språng - som jag sade, varje SR är runt 5 SEK, på det hinner du ungf. ett steg per sek.

Egentligen borde det inte finnas regler alls för en sådan dum grej, du bestämmer så mycket kan du röra dig i en strid, och det med jämt. Så säger spelaren att han förflyttar sig si och så mycket, and you säger: Nej, det hinner du inte. Det med basta. Två meter, tio meter, ta ett fast meterantal som gäller för allt och alla, strunta i den angivna förflyttningen, den använder man till viktigare sammanhang - vilka är det, utom vem hinner först ungefär?

Nå, mer snack nedan...

Att en sådan regel är fast för alla, att alla förf. X rutor, steg, meter whateva' i en strid, för det är vad som är möjligt under stridsrundan, det tycker jag är super. Som sagt, den riktiga - den riktigt uträknade förflyttningen och skillnaden bland låg, medel och hög, är bara relevant och ganska logisk i ett sådant sammanhang när det gäller vem som hinner först, kommer ikapp vem osv.

Att någon humanoid skulle förflytta sig tolv jävla meter på 5 sek, det tror jag inte alls på. Så varför inte sätta fem meter får man förflytta sig under en förflyttningshandling i strid, bakåt, framåt - åt helvete, bara det är 5 meter, eller kanske 6 meter och du ville ha 6 seks SR.

Det är inte överdrivet gentemot vad man klarar att förflytta sig på den tiden, och 12, då har man ju flyttat sig bort från hela striden and away typ. Neeej... jag vill absolut inte köpa en idé som gör att folk förflyttar sig som ett par speedade Matrixlider.

Nu vet jag inget om ditt spel, förekommer det mutanter som har en förmåga att förflytta sig dubbelt så fort, eller vampyrer etc. whateva' - då köper jag denna väldigt överdrivna förflyttning. Annars, skär ned meterantalet, det är allt för grovt!

Nescio

Veteran
Re: Krilles tankar om förflyttning (långt)

Om man vill behålla figurer och karta så är en kul variant att säga att typiska stridshandlingar måste kombineras med förflyttningar, tex ett steg i sidled vid duckning och ett steg framåt vid yxhygg. Kombinera gärna med vapenlängder och låt medellånga vapen som svärd nå ett par rutor eller hexor bort.

Jag vet inte hur realistiskt det blir, men det blir definitivt inte statiskt!

Krille

Super Moderator

Att någon humanoid skulle förflytta sig tolv jävla meter på 5 sek, det tror jag inte alls på.
Världsrekordet på 100 meter är för närvarande 9,77 sekunder. Det är alltså 50 meter på fem sekunder, vilket i sin tur är 38 meter fler än tolv meter.

Tyckte jag skulle nämna det. Visst, medges, grabben gör inte så mycket annat än springer, men ändå.

Targon

Hero

Hmm, jag vet inte riktigt om jag hänger med här. Det verkar som du kritiserar förflyttning under en stridhandling, dvs att banka på sin fiende och förflytta sig samtidigt. I det håller jag med dig. Sånt trams ska bort! Dock menar jag att det är fullt berättigat att ha förflytting som en separat handling under en stridsrunda, dvs att handlingen innebär enbart förflyttning och ingen annan stridsmanöver som attack eller försvar. En sådan regel för förflyttning under en stridsrunda borde inte vara konstigare än en regel som säger att du inte får göra något angrepp eller försvar under samma handling som du byter vapen, laddar om, byter kroppsställning, plockar upp något från golvet, ringer flickvännen, svarar på SMS, dra av dig brallorna, slå en kullebytta, stretchar eller whatever.

Du får gärna precisera åt vilket håll du riktar din kritik så att jag vet om jag ska känna mig träffad eller inte.

Krille

Super Moderator

Det verkar som du kritiserar förflyttning under en stridhandling, dvs att banka på sin fiende och förflytta sig samtidigt. I det håller jag med dig. Sånt trams ska bort!
*hänvisar till Herr Nils filmsnuttar igen*

Trams? Förflyttar sig under stridshandlingen är ju precis det de gör! Jag skulle till och med säga att du inte ens kan anfalla effektivt utan att förflytta dig mot fienden.

Targon

Hero

Jag tror du missuppfattar mig. Just med omedelbar hänvisning till Herr Nils filmsnuttar vill jag mena att det inte behövs några detaljerade regler för förflyttning under en attack- eller försvarshandling. Det räcker med att konstatera att rörelse förekommer under attack och försvar. Att försöka reglera hur rörelsen sker är bara krångligt och onödigt.

Big Marco

Läskig

Trams? Förflyttar sig under stridshandlingen är ju precis det de gör! Jag skulle till och med säga att du inte ens kan anfalla effektivt utan att förflytta dig mot fienden.

Jag ser ett definitionsproblem. Eftersom all strid innefattar förflyttning så borde reglerna (givet att vi inte snackar golvplansstrid) utgå från att förflyttning ingår. Och att vilja utföra en specifik förflyttning innebär något annat och vara en egen handling. Exempel att retirera, kasta sig handlöst ut genom ett fönster, rulla mellan benen på en fiende, etc.

solvebring

Superhero

Jo, jag vet hur fort fri-idrottarna springer, Krille (inte exakt, men jag vet att det går fort). :gremgrin:
Jag visste även att någon skulle resa detta argument mot mig.
Men det går liksom inte att jämföra, en äventyrssnubbe, agent eller vad han nu är, som knappast deltar i OS skall lyckas med detta i en strid.
Ta på dig en rustning, fatta tag om ett svärd, omkring dig ställer jag två orcher med hjälmkrossare och de vill mer än gärna krossa vart ben du har i kroppen, kanske är det ett smalt rum också, eller ut, det gör det samma - se till att förflytta dig 12 metersteg på 5sek nu?
Jag har faktiskt provat lite, om jag skulle hoppa helt okontrollerat med kraft kan jag förflytta mig mer än 1steg/sek, men att göra det i stridens hetta... då borde det vara minus-modifierat. Kontrollerat, så att jag kan hålla koll på saker omkring mig, istället för fötterna och marken, då blir det runt 1steg/sek.

solvebring

Superhero

Nej, jag talar om förflyttning som handling. Annars har jag nog skrivit något fel. Förflyttning kan man inte göra samtidigt som en attack. Men vad jag menar är - se mitt svar till Krille, att hur det än kommer omkring, om jag alltså bara vill förflytta mig i den SR, så är det en strid där jag är... annars skulle det aldrig heta SR. Är man inte i striden där emot, jag då spelar det ju ingen roll alls. Då är det ju bara, "du kutar tio meter ifrån ledet, många skrattar åt dig. flera av orcherna viker av sin marsch mot dig där du står ensam nu."
I en strid är det inte troligt att förflytta sig så snabbt, tänkt på hur en strid ser ut, och hur snabb du skall vara för att röra dig 12 steg/meter på 5 sek. Prova det själv utan att bry dig att titta på golvet, fötterna etc. utan koncentrera dig på något helt annat - låtsas att en stol är en fiende t.ex.
:gremgrin:

Krille

Super Moderator

Ta på dig en rustning, fatta tag om ett svärd, omkring dig ställer jag två orcher med hjälmkrossare och de vill mer än gärna krossa vart ben du har i kroppen, kanske är det ett smalt rum också, eller ut, det gör det samma - se till att förflytta dig 12 metersteg på 5sek nu?
Okej, vi toppar det: i lumpen råkade vi ut för ett eldöverfall under marsch. Bärandes ryggsäck, hjälm, skyddsmask, automatkarbin, ammunition, packning och diverse andra slängande saker så var det inget annat val än att slänga sig i skydd fortare än faen själv. Sedan var det till att öppna moteld, komma till ett bättre läge, göra sig av med den mest överflödiga packningen och sedan göra en motstöt.

Eldöverfallet varade i ett par minuter. Ett bra tag av detta tillbringades med att tråckla av sig ryggsäcken och ligga i skydd medan vi fick order. Eldöverfallet inleddes med ett bra tags okontrollerad fummel när vi samtidigt släppte trosspackning, greppade automatkarbin, rasade till marken och skjöt hejtjofräs överallt i något som bäst kan beskrivs som panik.

Det var kanske någon minut eller två som var faktiskt strid. Den var rörlig, under devisen eld och rörelse - några skjuter och täcker dem som rusar till bättre positioner, som sedan får skjuta och täcka de andra som rusar vidare omlott. Under den tiden hann vi förflytta oss, en grupp om frusna, trötta, irriterade, amatörmässiga och rätt skrämda flygsoldater, omkring tvåhundra meter, innan fienden var helt borta. Räknat med att vi inte sprang hela tiden, utan låg omlott och pangade på fienden, så blir det ett par tre till fyra meter per sekund när vi förflyttade oss. Sammantagen utrustning och vapen torde ligga på omkring 10-12 kilo - vi hann inte bli av med mer.

solvebring

Superhero

Och vad är det du vill ha sagt?
Förutom att det är förbannat jobbigt att göra lumpen, och det var därför jag själv såg till att slippa. :gremwink:

Krille

Super Moderator

Och vad är det du vill ha sagt?
"Längre steg och oftare!"

Jag lovar, när ditt liv är i fara så förflyttar du dig precis så fort som fysikens lagar tillåter. Det är helt enkelt inga problem att röra sig snabbt i strid om du verkligen måste, och om 3-4 meter per sekund inte är några problem så är 12 meter per stridsrunda inte det heller. Det är egentligen bara en fråga om hur motiverad du är.

Och det är svårt att hitta någon bättre motivator än situationen att nån kommer att ha ihjäl dig om du inte förflyttar dig, dvs strid.

solvebring

Superhero

Hm.... *tänk, tänk, tänk*...

Ja, jag får väl ge mig antar jag. Kan nog inte säga emot Krille längre.
Adus ger sig för Krille ännu en gång, eftersom Krille alltid äger sönder Adus i varje argument-fight!

Well, att ha regler för detta är fortfarande helt onödigt, för ingen bryr sig väl egentligen om det. Det enda man behöver skriva är att man inte får göra själv handlingen att förflytta sig fritt och attack samtidigt. Sedan huruvida jävla långt eller ej, är upptill SL... Skriv ingen regel för det iaf. Lyssna på Han när det kommer till sådant. :gremgrin:

...Något gång du Krille, någon gång...! :gremwink:

Nescio

Veteran

Men en eldstrid är ju rätt annorlunda från svärdsbekämpning av orker. I den situationen lär du inte röra dig så fort fysikens lagar tillåter annat än om du bestämmer dig för att fly - vilket iofs kan vara en vettig idé - eftersom du inte gärna kan sprinta och vifta med svärdet samtidigt.

Hursomhelst, jag tycker fortf att rörelse under rollspelsstrid bäst sköts med handviftning och SL:s välvilliga godtycke. Jag rusar mot orken! Jag duckar bakom stacketet! Hinner jag fram innan han drar bågen igen?!? Vart faen tog T20:an vägen?!?

Krille

Super Moderator

Men en eldstrid är ju rätt annorlunda från svärdsbekämpning av orker. I den situationen lär du inte röra dig så fort fysikens lagar tillåter annat än om du bestämmer dig för att fly - vilket iofs kan vara en vettig idé - eftersom du inte gärna kan sprinta och vifta med svärdet samtidigt.
Njä. Kom också ihåg att rörelse inte bara är en metod att fly, utan också en hel klase rörelsemängd som kan förflyttas via ditt vapen in i motståndarens kropp. Rörelse är dessutom ett sätt att komma runt eller förbi fienden till de ställen där han inte är, eller ännu hellre, där hans rustning och sköld inte är. En hel del av dessa är definitivt sprintar, och allihop omfattar dessutom att "vifta med svärdet samtidigt".

Nescio

Veteran

Njä. Kom också ihåg att rörelse inte bara är en metod att fly, utan också en hel klase rörelsemängd som kan förflyttas via ditt vapen in i motståndarens kropp. Rörelse är dessutom ett sätt att komma runt eller förbi fienden till de ställen där han inte är, eller ännu hellre, där hans rustning och sköld inte är. En hel del av dessa är definitivt sprintar, och allihop omfattar dessutom att "vifta med svärdet samtidigt".
Det fetade håller jag alls inte med om. En sprint innebär att man springer i toppfart, inte att man tar ett språng eller tre snabba steg för att byta position.

Leon

Leo carcion

Som jag ser det finns ett problem här: en strid böljar fram och tillbaka: en parerande svärdsmän pressas tillbaka av en frenetisk angripare. Ofta är detta bara fernissa, ibland kan det vara relevant (speciellt på höga klippor, skyskrapor, glaciärkanter och flygande mattor). Och dessutom så är de ständiga rörelserna en av de viktigaste upplevelserna i strid: från fäktdueller till eldstrider till falangbattaljer.

Hur får man med känslan av detta?

Mogger

Hipsteranka
Du bestämmer!

[ QUOTE ]
Hur får man med känslan av detta?

[/ QUOTE ]

Genom narrativ kontroll. Den som lyckas med sin handling, är angripare, initiativhållare eller whatever beskriver scenen inom ramen för regelsystemet på det sätt han upplever det. SL har ingen anledning att gå in och försöka tolka regelmekanismen när den främst påverkar en annan deltagare. Narrativ kontroll bör f.ö. användas alltid, vid alla färdigheter eller vad det kan vara.

Med narrativ kontroll blir Krilles exempel med banandisken möjlig och rafflande. Däremot tycker jag inte att det ska bedömas på något sätt. Berätta hur det ser ut i ditt huvud helt enkelt.

Leon

Leo carcion
Re: Du bestämmer!

Men om vi nu tänker oss vid traditionellt, spelledarstyrt rollspelande? Och för den delen är väl äv. ovan beroende på spelsystem: hur noga man beskriver handlingar, och vilka typer av slag man använder.

Det känns som att motståndsslag snarare än lyckas/misslyckasslag lämpar sig bättre för den här typen av scener.