PoketehRoke
Veteran
Förfrågan om hjälp till sci-fi rpg
G.S.A, Great space adventure (Arbets titel)
Jag ber om ursäkt för text väggen, jag kände att det behövdes lite mer kontext för problemet och dom stavfel som jag kan ha missat.
Super Mario Galaxy, Final Fantasy och One Piece (minus de övernaturliga elementen) var originellt inspirationen för en vän till mig när han kom på det här rollspelet. Men med tiden så bytte han regel system och tillslut värld. Jag hade däremot fallit för charmen och iden för världen och plockade upp de. Jag tog inspiration från skattkammar planeten, sin city, SWAT cats mm och försökte ge rollspelet mer känsla att vara något som man gick upp tidigt på lördags morgonen för att titta på som barn.
Världen består av ett universum med planeter som väldigt sällan är större än vår egen måne, vanligast är att dom är ungefär lika stora som Stockholm, men kan lika gärna vara så små att man bara kunde ha ett rött hus med vita knutar på. Folket som bodde i detta universum reste mellan dessa världar genom antingen rymd skepp, hiss eller broar om planeterna låg tillräckligt nära varandra .
Varje planet var självständig med sitt egen form av ledarskap och kultur. Bland stjärnorna så fans det flera olika organisationer, en unifierad polis kår som slogs mot allt olagligt, massor med också olika kriminella gäng, pirater och smugglare mm.
Den originella iden var att spelarna skulle börja som gröngölingar, utan någon erfarenhet om världen bortom sin egna planet, något jag hållit kvar i alla fall för nya spelare.
Reglerna bygger på att man samlar ihop en pool med olika tärningar som man sedan slår. Man har som bas 4T6 och man hämtar tärningar från fysiska bonusar, exempel snabb, stark, tålig etc och erfarenheter, vilket representerar saker som spelaren plockar upp medan hans karaktär reser runt och upplever världen och det är här jag skulle vilja be om hjälp med.
Reglerna funkar så att man varje erfarenheten hade fem nivåer och varje nivå gav en tärning rank ett ger 1T4, rank två ger 1T6 och vidare upp till rank 5 vilket är 1T12 och när man gjorde något som passade in till erfarenheten så fick man lägga till den tärningen.
Jag bestämt också att varje erfarenheter ska ha tre stycken ”fördjupningarna”, och varje gång man ökade en erfarenheten så får man en ”poäng” som man skulle kunna lägga i en dom tre fördjupningarna. Exempelvis Prisjägare har Fånga, Jaga och, Betalning. Var fördjupning skulle ha fem nivåer, varje nivå ska ge spelaren något mekanisk bonus eller/och rollspels bonus. När en spelare når rank fem bonusen så får man något smått övernaturligt.
Så är det någon som är intresserad ad hjälpa mig komma på idéer till nya erfarenheter eller jobba på dom jag redan kommit på? (lägger upp dom jag kommit på om folk vill hjälpa till med dom)
Om det är något som är oklart eller liknade så kommer jag försöka svara till min bästa förmåga.
G.S.A, Great space adventure (Arbets titel)
Jag ber om ursäkt för text väggen, jag kände att det behövdes lite mer kontext för problemet och dom stavfel som jag kan ha missat.
Super Mario Galaxy, Final Fantasy och One Piece (minus de övernaturliga elementen) var originellt inspirationen för en vän till mig när han kom på det här rollspelet. Men med tiden så bytte han regel system och tillslut värld. Jag hade däremot fallit för charmen och iden för världen och plockade upp de. Jag tog inspiration från skattkammar planeten, sin city, SWAT cats mm och försökte ge rollspelet mer känsla att vara något som man gick upp tidigt på lördags morgonen för att titta på som barn.
Världen består av ett universum med planeter som väldigt sällan är större än vår egen måne, vanligast är att dom är ungefär lika stora som Stockholm, men kan lika gärna vara så små att man bara kunde ha ett rött hus med vita knutar på. Folket som bodde i detta universum reste mellan dessa världar genom antingen rymd skepp, hiss eller broar om planeterna låg tillräckligt nära varandra .
Varje planet var självständig med sitt egen form av ledarskap och kultur. Bland stjärnorna så fans det flera olika organisationer, en unifierad polis kår som slogs mot allt olagligt, massor med också olika kriminella gäng, pirater och smugglare mm.
Den originella iden var att spelarna skulle börja som gröngölingar, utan någon erfarenhet om världen bortom sin egna planet, något jag hållit kvar i alla fall för nya spelare.
Reglerna bygger på att man samlar ihop en pool med olika tärningar som man sedan slår. Man har som bas 4T6 och man hämtar tärningar från fysiska bonusar, exempel snabb, stark, tålig etc och erfarenheter, vilket representerar saker som spelaren plockar upp medan hans karaktär reser runt och upplever världen och det är här jag skulle vilja be om hjälp med.
Reglerna funkar så att man varje erfarenheten hade fem nivåer och varje nivå gav en tärning rank ett ger 1T4, rank två ger 1T6 och vidare upp till rank 5 vilket är 1T12 och när man gjorde något som passade in till erfarenheten så fick man lägga till den tärningen.
Jag bestämt också att varje erfarenheter ska ha tre stycken ”fördjupningarna”, och varje gång man ökade en erfarenheten så får man en ”poäng” som man skulle kunna lägga i en dom tre fördjupningarna. Exempelvis Prisjägare har Fånga, Jaga och, Betalning. Var fördjupning skulle ha fem nivåer, varje nivå ska ge spelaren något mekanisk bonus eller/och rollspels bonus. När en spelare når rank fem bonusen så får man något smått övernaturligt.
Så är det någon som är intresserad ad hjälpa mig komma på idéer till nya erfarenheter eller jobba på dom jag redan kommit på? (lägger upp dom jag kommit på om folk vill hjälpa till med dom)
Om det är något som är oklart eller liknade så kommer jag försöka svara till min bästa förmåga.