Nekromanti Förhållningssätt/husregler Rappan Athuk

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
  • Low fantasy point buy för abilities - Jag vill att rollpersonerna skall börja som usla kräk som känner stolthet om de slår ihjäl en dire rat. Jag funderar t.o.m. att låta rollpersonerna börja kampanjen nakna, utan utrustning, blåslagna av rövare och lämnade i ett dike. Det ska liksom kännas fett att hitta en kniv och ett par kalsonger i början.
  • Om du dör gör du en ny rollperson på level 1. Ingen ressurection magic.
  • För att kompensera lite för rollpersonernas inledande uselhet och den oförlåtande karaktären på kampanjen tänkte jag köra fast level progression. Det är kul att levla, tror jag.

God45

#PrayersForBahakan
Du borde se till att fightersen och de andra icke-magikerna får lite utrustning ändå eller kraftigt begränsa magikernas magi listor. En magiker beväpnad med sleep spells är minst lika bra som en vällbeväpnad fighter på level 1 och har inte fightern magiska vapen vid level 3 så är han hopplöst efter. Han kommer såklart vara ännu mer hopplöst efter vid level 6, magiska vapen eller inte men det är bara så pathfinder/d&d 3.x funkar.

Samma med clerics och Druider som både slåss bättre än fihghters och kan hela sig själva, framman djur för att utlösa fällor och får sedan trappfinding rätt tidigt. Plus summona magiska vapen oavsett vad du ger dem.

Så se upp med att begränsa utrustningen för du riskerar att göra castersen ännu mer dominanta än de redan är. Och jag avråder spelare vid mitt bord att spela icks casters redan när fightersen är full beväpnade och rustade.

Tomatalven

Hero
Nu har jag ingen erfarenhet av megadumgeons, ganska lite av rollspel över huvud taget, men blåslagna-i-diket verkar fettt kul xD btw hur gör ni när en ny char ska hoppa in i spelet om partyt är djupt under jorden? Känns nästan som ett fånigt sammanträffande om personen bara råkar vara där. Det kanske skulle kännas mer logiskt ifall hen t.exhar blivit tillfångatagen av ett monster för att offras till nån gud på Dagen med stort D eller nåt.

Vitulv

God45 said:
Du borde se till att fightersen och de andra icke-magikerna får lite utrustning ändå eller kraftigt begränsa magikernas magi listor. En magiker beväpnad med sleep spells är minst lika bra som en vällbeväpnad fighter på level 1 och har inte fightern magiska vapen vid level 3 så är han hopplöst efter. Han kommer såklart vara ännu mer hopplöst efter vid level 6, magiska vapen eller inte men det är bara så pathfinder/d&d 3.x funkar.

Samma med clerics och Druider som både slåss bättre än fihghters och kan hela sig själva, framman djur för att utlösa fällor och får sedan trappfinding rätt tidigt. Plus summona magiska vapen oavsett vad du ger dem.

Så se upp med att begränsa utrustningen för du riskerar att göra castersen ännu mer dominanta än de redan är. Och jag avråder spelare vid mitt bord att spela icks casters redan när fightersen är full beväpnade och rustade.
Haha, i vår nuvarande kampanj har chrulls fighter varit den överlägset fetaste karaktären i gruppen upp till den dog på level 12 eller något sådant. Så det här med att spellcasters alltid är övermäktiga är ett problem jag aldrig stött på, trots att alla pratar om det. För övrigt tycker jag inte att lite obalans är ett jättebekymmer, och jag upplever inte att min grupp gör det heller.

Vad det gäller utrustningen så handlar det egentligen bara om att ta ifrån dem startutrustningen. Det kommer inte ta lång tid innan de faktiskt har hittat motsvarande prylar. Liksom, om de övermannar och med improviserade påkar slår ihjäl en gnoll så har krigaren ett spjut och en yxa, rangern en pilbåge och någon en läderrustning. Det kommer inte ta så lång tid för dem att få tag på sin "normala" startutrustning, men de kommer att ha kämpat för varenda liten pinal, vilket jag tror kommer få en cool effekt på hur man som spelare betraktar sin rollpersons utrustning. Ens första svärd är inte bara ett "svärd" utan svärdet man tog från orchen hela gruppen var tvungna att kasta sig över och slå ihjäl med en sten.

Vitulv

Tomatalven said:
Nu har jag ingen erfarenhet av megadumgeons, ganska lite av rollspel över huvud taget, men blåslagna-i-diket verkar fettt kul xD btw hur gör ni när en ny char ska hoppa in i spelet om partyt är djupt under jorden? Känns nästan som ett fånigt sammanträffande om personen bara råkar vara där. Det kanske skulle kännas mer logiskt ifall hen t.exhar blivit tillfångatagen av ett monster för att offras till nån gud på Dagen med stort D eller nåt.
Tja, för mig är inte trovärdighet viktigt, så en ny rollperson brukar inte vara stora problem att hitta. Antingen kan det vara en ensam äventyrare som irrar runt nere i grottan, en fånge eller någon de hittar på värdshuset i färjelägret. Det där brukar lösa sig.

Hunk

Hero
  • Low fantasy point buy för abilities - Jag vill att rollpersonerna skall börja som usla kräk som känner stolthet om de slår ihjäl en dire rat. Jag funderar t.o.m. att låta rollpersonerna börja kampanjen nakna, utan utrustning, blåslagna av rövare och lämnade i ett dike. Det ska liksom kännas fett att hitta en kniv och ett par kalsonger i början.
  • Om du dör gör du en ny rollperson på level 1. Ingen ressurection magic.
  • För att kompensera lite för rollpersonernas inledande uselhet och den oförlåtande karaktären på kampanjen tänkte jag köra fast level progression. Det är kul att levla, tror jag.

Hunk

Hero
Snyggare spelarkarta över vildmarken

Det här har egentligen inte alls med dina frågeställningar att göra, men här är i alla fall en länk till en karta över vildmarken runt Rappan Athuk som är snyggare än kartorna i den nya boken är samt att den är i färg. Så det kan vara något att printa ut till spelarna innan ni börjar.

Chris Boll, som under en kort tid var Necromancers kartograf, gjorde riktigt snygga kartor, men ryktet säger att han rökte lite väl mycket gräs för att klara av att hålla sina deadlines :gremfrown:.

Organ

Out of time, out of mind
Vitulv said:
...det här med att spellcasters alltid är övermäktiga är ett problem jag aldrig stött på, trots att alla pratar om det.
Samma här. Jag har aldrig fattat varför de ska vara så överlägsna. Säg en fighter med 8-12 levlar, så diskar denne med hyfsad lätthet ut 40-60 poäng i skada med en full attack. Under rätta omständigheter och med feats som t ex Cleave och Cleaving Finish så kan skadeoutputen lätt stiga till över hundra. Det finns ingen trollis på samma level i världen som toppar det. Nu är visserligen inte ren skada allt men i alla fall.

/Anders

Vitulv

Re: Snyggare spelarkarta över vildmarken

Hunk said:
Det här har egentligen inte alls med dina frågeställningar att göra, men här är i alla fall en länk till en karta över vildmarken runt Rappan Athuk som är snyggare än kartorna i den nya boken är samt att den är i färg. Så det kan vara något att printa ut till spelarna innan ni börjar.

Chris Boll, som under en kort tid var Necromancers kartograf, gjorde riktigt snygga kartor, men ryktet säger att han rökte lite väl mycket gräs för att klara av att hålla sina deadlines :gremfrown:.
Fett, tack!

Storuggla

Champion
"Det finns ingen trollis på samma level i världen som toppar det. Nu är visserligen inte ren skada allt men i alla fall."

En trollis ska inte dela ut skada. En rollperson vars trollis delar ut skada förtjänar att få sina djungelvrål fråntagna sig, trollisens jobb är att ändra slagfältets dynamik till gruppens fördel så krigaren och tjuven kan dela ut sina tokskador med minimal risk. Save or suck, terrängförändring och i bland summonung. Skada är... bara nej.

Storuggla, gör sig redo att gömma godiset

Storuggla

Champion
Jag är intresserad. Och jag har bara läst... öh, jag har bara tittat på kartan över färjeläget och sett att det fanns en Goblin City. Antingen ska jag alltså läsa RA nu och hitta spelare till S&W-RA eller så ska jag försegla mitt RA och köa till Vitulvs bord. Svårt val.

Storuggla, faktiskt inget tvättmedel

God45

#PrayersForBahakan
Storugglan har rätt. Om du är en caster som gör skada så är någonting fel på dig. Inte för att magikerna inte slår krigarna på det också, damage spells är lätt bättre än fighter skada.

En cleric slåss bättre än en fighter om han bostar sig själv. Han kan sedan kasta runt magier och hela sig själv.

Druiden kan förvandla sig till en dire-bear (Som slåss bättre än en fighter av samma level), frammana fler dire-bears som grapplar allt mot stånd och sedan kasta spells... Och hela sig själv

En magiker... En magiker är... Obeskrivligt, spel-brytande, fuskigt mäktig...

Läs den här genomgången av klasserna, hon beskriver det mycket bättre än mig :gremsmile: http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3421366&pagenumber=359#post409617511

chrull

Stockholm Kartell
Organ said:
Samma här. Jag har aldrig fattat varför de ska vara så överlägsna. Säg en fighter med 8-12 levlar, så diskar denne med hyfsad lätthet ut 40-60 poäng i skada med en full attack. Under rätta omständigheter och med feats som t ex Cleave och Cleaving Finish så kan skadeoutputen lätt stiga till över hundra. Det finns ingen trollis på samma level i världen som toppar det. Nu är visserligen inte ren skada allt men i alla fall.
Om din Fighter bara diskar ut 40-60 poäng i skada på en full attack vid level 10 så kan du skicka den fightern på optingskola hos mig :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Jag lät folk hoppa in på en level under den som var högst level i gruppen. Jag gav också prylar till nya karaktärer som kom in. Detta ledde till att man tjänade en hel del pengar på att gamla RP dog. Men som du kommer att märka när du spelar kampanjen så kan RP ha jävligt mycket prylar och ändå dö som offer när de träffar på fel encounter.

Anarchclown

Swashbuckler
chrull said:
Organ said:
Om din Fighter bara diskar ut 40-60 poäng i skada på en full attack vid level 10 så kan du skicka den fightern på optingskola hos mig :gremsmile:
Jag reagerade också på det. Det låter som extremt lite.

Storuggla

Champion
Jag förstår inte vad du säger. Kan du uttrycka det i gif-form?

Storuggla, Chrull är optimus prime

God45

#PrayersForBahakan
chrull said:
Organ said:
Saker som omedelbart shuts-dow din fighter:

Hold monster. Hur var din will-save nu igen?

Dominate Person. Försök slå ditt partys magiker, om du kan.

Summon Monster V. Titta jag kan trolla fram flera stycken monster som slåss bättre än du!

Animal Growth. Kolla monstren är ännu större och bättre än fightern!

Baleful Polymorph. Titta på kaninen, titta på den lilla kaninen. Will-save så fighters är körda.

Overland Flight. Så du var en närstrids fighter va? :gremwink:

Magic Jar. Vet du vad? Träning är för suckers! Jag tänker sno din kropp och sedan vara stark, smart och kunna kasta spells. Den här är bara tillfällig men...

Permanency. Hoppas du har det bra inne i den magiska juvelen som jag nu kommer kasta i havet.

Allt detta är vid level 10. Det blir VÄRRE vid ännu högre levels!

Tomatalven

Hero
Här är en grej jag inte riktigt fattar med gamla dndutgåvor. Varför räknas xp efter guld? Om man spelar en vandrande munk t.ex är man väl asket och skiter i pengar. Tycker att xp ska delas efter att och hur karaktärerna löser problem.