Nekromanti Förhållningssätt/husregler Rappan Athuk

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tomatalven said:
Här är en grej jag inte riktigt fattar med gamla dndutgåvor. Varför räknas xp efter guld? Om man spelar en vandrande munk t.ex är man väl asket och skiter i pengar. Tycker att xp ska delas efter att och hur karaktärerna löser problem.
Min gissning är att det ingår i spelet att man inte spelar en vandrande munk som inte bryr sig om pengar. Utan att man spelar en grupp äventyrare som vill ha guld.

Ser egentligen inga problem där, finns gott om mycket bra spel som begränsar vad det är tänkt att man ska spela.

chrull

Stockholm Kartell
  • Low fantasy point buy för abilities - Jag vill att rollpersonerna skall börja som usla kräk som känner stolthet om de slår ihjäl en dire rat. Jag funderar t.o.m. att låta rollpersonerna börja kampanjen nakna, utan utrustning, blåslagna av rövare och lämnade i ett dike. Det ska liksom kännas fett att hitta en kniv och ett par kalsonger i början.
  • Om du dör gör du en ny rollperson på level 1. Ingen ressurection magic.
  • För att kompensera lite för rollpersonernas inledande uselhet och den oförlåtande karaktären på kampanjen tänkte jag köra fast level progression. Det är kul att levla, tror jag.

Storuggla

Champion
Jag tror inte chrull menade att fightern är bättre än wizarden, bara att en fighter som på level 10 snittar 40-60 skada är o-optad.

Storuggla, en dag ska jag bo i en hare

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Saker som omedelbart shuts-dow din fighter:

Hold monster. Hur var din will-save nu igen?

Dominate Person. Försök slå ditt partys magiker, om du kan.

Summon Monster V. Titta jag kan trolla fram flera stycken monster som slåss bättre än du!

Animal Growth. Kolla monstren är ännu större och bättre än fightern!

Baleful Polymorph. Titta på kaninen, titta på den lilla kaninen. Will-save så fighters är körda.

Overland Flight. Så du var en närstrids fighter va? :gremwink:

Magic Jar. Vet du vad? Träning är för suckers! Jag tänker sno din kropp och sedan vara stark, smart och kunna kasta spells. Den här är bara tillfällig men...

Permanency. Hoppas du har det bra inne i den magiska juvelen som jag nu kommer kasta i havet.

Allt detta är vid level 10. Det blir VÄRRE vid ännu högre levels!
Öhm, det här handlade inte om att magikern skulle slåss mot fightern. Alls. Så jag vet inte riktigt vad du hetsar upp dig över.

(och andra spellcasters vi mötte överlevde i snitt länge nog för att kasta en eller två spells, kom jag fram till dem innan de han kasta så var medlet ingen till en spell.)

Storuggla

Champion
Xp för guld premierar att man dealar med eller smyger runt monster för att komma åt skatten, inte bara rusar fram och dödar dem. Med andra ord, problemlösning. :gremwink:

Storuggla, en ork ger 5xp eller något...

Anarchclown

Swashbuckler
chrull said:
God45 said:
Saker som omedelbart shuts-dow din fighter:

Hold monster. Hur var din will-save nu igen?

Dominate Person. Försök slå ditt partys magiker, om du kan.

Summon Monster V. Titta jag kan trolla fram flera stycken monster som slåss bättre än du!

Animal Growth. Kolla monstren är ännu större och bättre än fightern!

Baleful Polymorph. Titta på kaninen, titta på den lilla kaninen. Will-save så fighters är körda.

Overland Flight. Så du var en närstrids fighter va? :gremwink:

Magic Jar. Vet du vad? Träning är för suckers! Jag tänker sno din kropp och sedan vara stark, smart och kunna kasta spells. Den här är bara tillfällig men...

Permanency. Hoppas du har det bra inne i den magiska juvelen som jag nu kommer kasta i havet.

Allt detta är vid level 10. Det blir VÄRRE vid ännu högre levels!
Öhm, det här handlade inte om att magikern skulle slåss mot fightern. Alls. Så jag vet inte riktigt vad du hetsar upp dig över.

(och andra spellcasters vi mötte överlevde i snitt länge nog för att kasta en eller två spells, kom jag fram till dem innan de han kasta så var medlet ingen till en spell.)
Nej precis. För att i alla scenarion som inte är "Fightern vinner initiativet på close range" så kan man ju vara ganska säker på vem som kommer att vinna.

God45

#PrayersForBahakan
chrull said:

Problemet, enligt mig, är att du inte behövver fightern. Wizard, Druid eller Cleric kan skapa en arme av varelser bättre än fightern som kan slåss för dem. Detta betyder att som GM måste man för att utmana en hög nivå caster skapa ett hot som sliter en hög nivå fighter eller rouge i bitar! Tjuven blir också värdelös när magikerna får trap-finding, låsöppning och trapp-disarming spells.

Så magikerna får ofattbar kosmisk krafft och fightersen? De får:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/M5QGkOGZubQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/M5QGkOGZubQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla

Champion
Jag tror att i alla sådana fall hänger det på avståndet man börjar på, vem som vinner initiativslaget och terrängen man står i. Inget annat.

Storuggla, lagom kul med borstar

chrull

Stockholm Kartell
Anarchclown said:
Nej precis. För att i alla scenarion som inte är "Fightern vinner initiativet på close range" så kan man ju vara ganska säker på vem som kommer att vinna.
+4 init från imp init, +2 från trait och dex bonusen gjorde ju att man ganska ofta vann initiativ över spellcasters.
Boots of striding and springing (eller vad de heter) samt ring of freedom of movement gjorde ju dessutom att "close range" inte var så pass close som de hoppades.
Step-Up gjorde att när man väl var framme så kastar de inte så jävla mycket spells utan att få stryk samtidigt.
Att man hade typ +24 på attackslaget, gjorde minst 40 i skada på träff samt crittade på 15+ gjorde dessutom att spellcasters antingen dog direkt eller levde tillräckligt länge för att upptäcka att hold person eller liknande inte fungerade på mig.

Ellori var sjukt optad, mer optad än vad jag hade velat ha henne i slutändan...

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
Jag tror att i alla sådana fall hänger det på avståndet man börjar på, vem som vinner initiativslaget och terrängen man står i. Inget annat.

Storuggla, lagom kul med borstar
Förutom att jag kan skrya var du är. Skicka en arme av monster mot dig, flyga så högt att du inte kan träffa mig, teleportera bort om jag är hotad, stanna tiden och sedan annfalla dig. Eller förinta städen du är i med meteor swarms eller locate-city bombs.

Hunk

Hero
Tomatalven said:
Här är en grej jag inte riktigt fattar med gamla dndutgåvor. Varför räknas xp efter guld? Om man spelar en vandrande munk t.ex är man väl asket och skiter i pengar. Tycker att xp ska delas efter att och hur karaktärerna löser problem.
Jag säger inte att XP för guld är "the one true way of roleplaying", men jag tycker att man kan överväga att köra med det i en klassisk old school-megadungeon för att få spelarna att fokusera på att komma åt göttisarna snarare än att slakta monster. Det borde inte vara alltför svårt att inkorporera detta med Pathfinder. Men Vitulv gör som han vill :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Ja. Men nu pratar vi om att försöka klara en dungeon. Inte nuke shit from orbit. I en dungeon kan man faktiskt bli påsmugen av något som stabbar en med backstab så att man går ner på första träffen, så mycket kosmisk kraft man nu än har. Förvisso kan contingency dimension door hjälpa. Men faktum kvartstår att Hit Points och AC faktiskt är eftertraktansvärda resurser i Rappan Athuk. Vilket skulle bevisas av att en Fighter/Dwarven Defender var den som överlevde längst i hela dungeonen innan TPK dödade dem alla.

Jag tänker inte säga emot att casters är helt sjukt mäktiga och att icke casters behöver prylar bara för att komma ikapp. Däremot tänker jag säga att det inte nödvändigtvis är så dåligt att spela en melee om resten av gruppen supportar en med spells. Om man bortser från summoners med lansar på eidolons och liknande fånerier så gör faktiskt Melees mer i skada än casters, för att inte tala om battle station rangers med feats från extraböckerna. Vår ranger dödade en demilich utan att fatta hur farlig den var på en runda.

God45

#PrayersForBahakan
Well sure... Vad jag försöker säga är att alla klasser i Pathinder (Utom monks) blir bra på någonting. Men de tre mäktigaste magi fokuserade klasserna: Wizard, Druids och Clerics blir bra på ALLT.

Tror ändå inte du har någr fördelar med att spela en melee kille över en cleric som ju kan ha samma AC plus spells som kan boosta honom till att bli en bätre krigare än fightern.

Och att närstrid gör mer skada än magier är bullshit om du spelar en magiker fokuserad på att göra skada. Inte för att någon vid sina sinnes fulla bruk skulle spela en magiker fokuserad på skada när det finns save or suck och save or die spells...

Anarchclown

Swashbuckler
Monken är faktiskt ganska bra på det han är bra på men det är sällan folk gör det när de spelar Monk, oftast försöker de få ut maximalt ur sin Flurry of Blows (Vilket för övrigt inte är så dåligt heller i PF). Egentligen är de mycket bra på att hålla i och äga casters just.

Till Wizarden eller Sorcerern: "Så du tänkte trolla? Blir det inte väldigt svårt när jag håller i dig? Varför slår du dig själv? Varför slår du dig själv?"

Till Clericen:
"Så du tänkte trolla? Intressant, behöver inte du en holy symbol för det? (Disarm)" (För fortsättning, se Wizard)

Till Druiden: "Aaaaaaaah! Run away! Tur att jag har höga saves i alla fall."

Viktigaste featsen för Monk, som de inte har som bonusfeats, är således Step Up och Improved Initiative.

Men visst. Om man spelar en monk som en dålig rogue. Om man tror att monken ska köpa spring attack istället för att stå rakt framför sin fiende. Då är monken sjukt dålig. Om man däremot försöker att se på grappling, disarm, stunning fist, med mera som att de motsvarar Hold Person och därför är värda att göra så blir Monken MYCKET bättre. Inte lika bra som casters, men definitivt inte helt värdelös.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Monken är faktiskt ganska bra på det han är bra på men det är sällan folk gör det när de spelar Monk, oftast försöker de få ut maximalt ur sin Flurry of Blows (Vilket för övrigt inte är så dåligt heller i PF). Egentligen är de mycket bra på att hålla i och äga casters just.

Till Wizarden eller Sorcerern: "Så du tänkte trolla? Blir det inte väldigt svårt när jag håller i dig? Varför slår du dig själv? Varför slår du dig själv?"

Till Clericen:
"Så du tänkte trolla? Intressant, behöver inte du en holy symbol för det? (Disarm)" (För fortsättning, se Wizard)

Till Druiden: "Aaaaaaaah! Run away! Tur att jag har höga saves i alla fall."

Viktigaste featsen för Monk, som de inte har som bonusfeats, är således Step Up och Improved Initiative.

Men visst. Om man spelar en monk som en dålig rogue. Om man tror att monken ska köpa spring attack istället för att stå rakt framför sin fiende. Då är monken sjukt dålig. Om man däremot försöker att se på grappling, disarm, stunning fist, med mera som att de motsvarar Hold Person och därför är värda att göra så blir Monken MYCKET bättre. Inte lika bra som casters, men definitivt inte helt värdelös.
Du presenterar faktiskt det ända sättet som monks kan vara något så när effektiva på. I applaude you sir you are a worthy adversary.

Men... Halvklass hit dice och attack bonus plus samt en dålig armour klass är ingenting som jag vill ha till min frontline fighter.

Flury of blow + minus för att göra flera attacker + dålig attack bonus = Du har rätt, flury of blows är sådär användbar.

De får några bra förmågor, quivering palm är en bra Save or Die. De får lite teleporterin och spell resistanse och sådant men senare än magikerna. De hoppar högt men det är sämre än att kuna flyga med magi. De kan hela sig själv lite men sämre än till och med Paladinen.

Monks blir okej på höga levels men när de väll blir det har Wizards och Sorcerers nått sina kosmiska kraftnivåer där de bara kan skriva om verkligheten.

Rörande sätten för en monk att stänga ner Wizards och Clerics?

Clerics kan kasta de flesta av sina magier utan holy symbol och de är bättre än monken i en fight... Mina pengar är på prällen. :gremwink:

Wizards. Jupp, du ahr rätt. Det finns sätt att skydda sig mot sådant här men näsatan alla de sätten går att ta sig runt. Tills level 14 när wizarden får 7 nivåns spells. Men jag kan inte se mig själv villja spela D&D 3.x eller pathfinder över level 10 någonsin igen så det kommer inte rädda någon i ett spel jag GM:ar. :gremwink:

Anarchclown

Swashbuckler
Du utgår ifrån att prällen får förbereda sig med spells? Det borde inte vara sant om munken bara kan smyga (vilket hen kan). Spellcraft är för övrigt väldigt användbar cross class för monks för att hålla reda på durations.

Flurry of blows har full BAB i Pathfinder och fungerar precis som Two Weapon fighting bara att man får full STR på alla attacker och eftersom man har full BAB får man full Power Attack på dem alla också. Jag tycker den är ganska bra faktiskt.

Jag tycker att deras D8 mer än uppvägs av att de faktiskt ska ha högt i alla savegrundisar och får högt save i alla saves. Det är överjävligt fantastiskt bra.

Monks bör börja med 16-18 i AC och får bättre än så med tiden. Jag tycker inte det är så dåligt.
HUR? De får antingen köpa en potion of Mages armour på level 1 eller så har de en magiker med den spellen i gruppen förhoppningsvis.

Monks får också full BAB på just alla sina combat maneuvers. Det innebär att de kan sätta dessa förmågor även på fighters ganska ofta då dessa förmodligen har lägre DEX+STR än en Monk har.

Det verkar som att du läser DND 3.5 och inte Pathfinder när du uppskattar hur bra en munk är.

Edit: Ja, jag tycker också att spelet blir skräp på högre levlar.

Min poäng är att man kan spela och ha kul med vilken sorts karaktär som helst i Rappan Athuk. Möjligt undantag för Ranger då det är på tok för svårt att veta vilken favored enemy man ska välja.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Min poäng är att man kan spela och ha kul med vilken sorts karaktär som helst i Rappan Athuk. Möjligt undantag för Ranger då det är på tok för svårt att veta vilken favored enemy man ska välja.
Bra poäng :gremsmile: Min poäng är att det blir roligare för alla om man kapar ner magikernas spell-lists lite så att de inte blir Anden till resten av gruppens Aladin och Abo :gremwink:

BTW är det bara jag som finner det tokroligt att rangers krafter kommer från racism? :gremwink: