Nekromanti Förhandlingsregler

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är intresserad av att skapa ett regelsystem för diskussioner och förhandlingar av den typ som uppstår när den ena eller båda förhandlingsparterna vill få ut något av den andra. Ett bra sätt att inleda ett sådant projekt är att se vad andra har gjort tidigare, och se om några av deras idéer är värda att stjäla. Tyvärr är just förhandlingar ett ganska eftersatt område när det gäller rollspelsregler. En del spel har inga regler för muntlig kommunikation över huvud taget, utan anser att det ska rollspelas, om det alls nämns. Andra löser detta med ett enkelt färdighetsslag. Jag är ute efter ett system som faktiskt gör förhandlingar intressanta, på samma sätt som ett stridssystem gör strider intressanta, eller i alla fall försöker göra det. Absolut roligast vore det om det fanns ett förhandlingssystem som känns som en förhandling, kanske något i stil med regelsystemet i Polaris. Finns det något spel med ett liknande regelsystem, eller något annat spel som innehåller intressanta och/eller bra regler för muntlig kommunikation?

/tobias

Nässe

Myrmidon
Har du spelat Burning Empire/ Burning Wheel? Där finns en bra och kul system som fungerar utmärkt, i mina ögon.

Jag tycker att det systemet på ett bra sätt hanterar balansen mellan att bli för regelstyrt och för friform. Det finns regler och de är helt avgörande, men reglerna i sig blir meningslösa utan förhandlingen mellan spelarna, kring tex vad som ligger på bordet, vad bråkar vi om.

De är också kul på det sättet att man kan både köra regler först och sedan fiktion eller fiktion först och sedan regler. Dvs man kan både göra en "Counterattack" och sedan spela upp den. Eller bara svara på vad den andre nyss sa, och sen är det uppenbart för alla att vad man just sa innebär att man gjorde en counterattack.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Spontant tänker jag på Duel of Whit utan att ha testat det. Ett utförligt regelverk har det så vitt jag tagit del av. (Det är väl DOW som är en del av BW btw?)

Jarl

Hero
Niklas73 said:
Finns en kort beskrivning av systemet att tillgå?
Här är de kompletta Duel of Wits reglerna, direkt från boken. Sista sidan har en kort sammanfattning.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det var intressant, men tyvärr är det väl precis samma system som de vanliga stridsreglerna i Burning Wheel, men med andra namn på de manövrer man kan välja mellan?

Jag har traditionellt ansett att alla regler i ett rollspel ska följa samma struktur, så att det är lätt att komma ihåg dem, men just nu är jag istället inne på att olika typer av aktiviteter ska använda olika regler. Jag är därför ute efter ett förhandlingssystem som verkligen känns som förhandling och inte bara som strid med annan terminologi.

/tobias

Jarl

Hero
Gurgeh said:
Det var intressant, men tyvärr är det väl precis samma system som de vanliga stridsreglerna i Burning Wheel, men med andra namn på de manövrer man kan välja mellan?

Jag har traditionellt ansett att alla regler i ett rollspel ska följa samma struktur, så att det är lätt att komma ihåg dem, men just nu är jag istället inne på att olika typer av aktiviteter ska använda olika regler. Jag är därför ute efter ett förhandlingssystem som verkligen känns som förhandling och inte bara som strid med annan terminologi.

/tobias
Ja... det är inte riktigt som stridssystemet, eftersom manövrar reducerar en allmän hög "KP", istället för att som i stridssystemet ge specifika effekter (avväpna, skada, låsa fast etc).

Det jag tycker man kan ta med sig vad gäller förhandlingar är att Duel of Wits så gott som alltid ger upphov till kompromisser, något som varje förhandlingssystem borde leda till :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Gurgeh said:

/tobias
Att Fight! är en ren kopia av reglerna för Duel of Wits gör ju inte Duel of wits sämre. :gremwink:

Annars är ju faktisk förhandling vid spelbord en bra simulering av förhandling i fantasin.

Eller vad ska reglerna tillföra, förutom det?

Att ens karaktär kan tvingas tycka saker som man som spelare inte tycker?
Att man ska kunna använda olika förmågor/ färdigheter?
Att publiken och scenen har egenskaper som påverkar?

Vad vill du komma åt med reglerna?
På vilket sätt ska de höja rollspelandet i en diskussion?

För min del tycker jag Duel of wits är kul, men lite för segt, och lite för mycket regler. Men det är ju en smaksak.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad vill du komma åt med reglerna?
På vilket sätt ska de höja rollspelandet i en diskussion?
Det kanske jag borde berättat, ja.

Jag vill ha regler som ska användas när rollpersonerna förhandlar med spelledarpersoner. Reglerna ska aldrig användas om rollpersonerna diskuterar något med varandra -- det sköts helt efter spelarnas godtycke. (Är det ikvonsekvent? Kanske det, men det är så jag vill ha det.)

Jag vill ha reglerna eftersom jag inte litar på spelledarens godtycke, speciellt inte när jag själv är spelledare. Istället vill jag ha någon sorts förhandlingsregler som bestämmer var på en skala rollpersonerna och spelledarpersonen kommer överens.

Exempel 1: Rollpersonerna vill köpa en matta av en matthandlare. Matthandlaren kan tänka sig att sälja den för 2 guldmynt, men inleder förhandlingen på 10 guldmynt. Var hamnar priset när de har förhandlat klart.

Exempel 2: Rollpersonerna vill övertyga kungen att ärkebiskopen är besatt av en demon. Det kan sluta var som helst från att kungen tror på dem och hjälper dem med alla resurser han har, till att han kastar rollpersonerna i fängelse som landsförrädare.

Reglerna ska alltså inte hjälpa rollspelandet, bara se vad resultatet av det blir. Gärna med interaktion på vägen. Rollspelande, slag, rollspelande, slag etc.

/tobias

Krille

Super Moderator
  • Sätt upp målet. Det är det du vill uppnå med konflikten.
  • Bestäm ingångsnivån.
  • Slå motsatt slag. Någon vinner och någon förlorar.
  • Förloraren har nu att välja att acceptera det vinnaren ville uppnå, eller stegra konflikten till en högre nivå. Stegrar man konflikten så får man ett Tillstånd, vilket är en kvarstående begränsningspott.
  • I Blå Himmel kan man dessutom välja att kliva ut ur konflikten. Man får då två Tillstånd, men konflikten slutar där och ingen uppnår sitt mål.
  • Stegras konflikten så slår man ett nytt motsatt slag. Man kan inte stegra över Fientlig, utan då tar man till knytnävarna istället.

Osbjer

Warrior
Krille said:
Gurgeh said:
I Mouse Guard är det enbart Duel of Wits som gäller. Det spelar ingen roll om man orerar, debatterar, förhandlar, slåss, krigar eller reser, det är fortfarande Duel of Wits-reglerna som gäller. De har till och med "vapen". Bra stövlar eller en karta skulle kunna vara "vapen" i resor, och vädret (som beror på årstiden) skulle kunna vara motståndarsidans "vapen".

Det jag framförallt gillar med Duel of Wits är slutresultatet. Det är sällan man vinner helt perfekt, utan oftast måste det till någon form av kompromiss. "Du dräpte ormen, MEN nu sitter du fast i dess gap." - "Du fick vetet till ditt pris, MEN du kan inte få lasset förrän nästa vecka." Jag trivs väldigt bra med det systemet.

(snip)
Hur ser systemet ut för att avgöra exakt vad som blir vinsten och vad som blir nackdelen, samt vad avgör hur stora dessa är i förhållande till varandra?

/j