Jag tittade på detta i ca en halvtimme och slutresultatet är ... blandat. Så här kommer blandade kommentarer – både ris och ros.
Jag gillade omslaget, det kändes fräscht. Foton har jag svårt för, har alltid haft. Vissa av Photoshop-fotona är coola, andra kändes pastisch. Skräckkänslan kom och gick så att säga.
Jag gillar uppslag för kapitelintron skarpt. Layouten var clean – för clean för ett skräckspel i mitt tycke, men marginalerna var stämningsfulla. Det verkade som det var lite slumpmässigt när det gällde radavstånd mellan styckena och det var lite laytoutmissar som perfektionisterna säkert kräks på, såsom horungar.
Ett personligt hatobjekt är en massa ”coola” engelska citat i ett svenskt spel – men det är som sagt mer jag än spelet i sig självt. Monsterkapitlet fick mig att reagera – jag gillade verkligen silhuetterna, coolt grepp. Sedan fick jag känslan – är det en massa monster (och har de engelska namn? Det syntes inte riktigt)? Känslan övergick i något mishmash av monsterbankarspelet Chock och Dungeons&Dragons grottkräl.
Detta återkom när vapenavsnittet dök upp. Som pretto-vapenfetishist tycker jag för det första att urvalet av vapen var skumt som satan, sedan undrar jag om vapnen är så viktiga i ett skräckspel så att det behövs sådan detaljrikedom? Risken för vapenrunkeri och stämningsdödande optningar blir påtaglig, med massor av specifika vapen och ammunitionsval – behövs det?. När jag sedan ser rubriken ”raketgevär” då blev jag ledsen – alltså, kräver spelet att man har tillgång till den typen av tunga vapen för att agera i äventyren? Om inte, varför finns de ens med?
Så, det är blandat. Jag lär köpa det, eftersom jag köper allt jag kommer över. Reglerna går inte att kommentera i dagsläget, men som ett förstaspel, helt okay utseende, men jag fick en viss skeptisk känsla till vissa av valen – som nämns ovan.