Nekromanti Förhandstitt på Silva Lunaris

Riddaren

Swashbuckler
Här bifogar jag en förhandstitt på det kommande fansinet Silva Lunaris första nummer (blir sannolikt på 20 sidor). Det som återstår är lite finjusteringar på tre spelledarpersoner samt väntan på svar om upphovsrätt för tre bilder. Annars är det klart.

Bifogar omslag och sidan 19 vilket handlar om Neotech (2 företag)

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Fick precis ok att använda en av bilderna /images/icons/wink.gif Ett steg närmare fullbordan

Riddaren

Dale Carnegie

Nightowl

Champion
Layouten var helschysst, och jag gillar framsidan... men... stavningskontroll(lemlesta, kontaker, sabbotage...)? Fåniga småsaker, visst, men en enkel spellcheck rensar bort dom. Eftersom du ju är korrekturläsare hickade jag till lite. Fast det här var ju bara en preview..? Äsch, jag överreagerar...

Ser fram emor fanzinet. Ännu en anledning till att fixa nytt bläck till skrivaren. ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Riddaren

Swashbuckler
Korrekturet gör jag sist av allt...men det mesta är bort av stavfel innan, men visst det finns sådant kvar...men det blir bland det sista som sagt var.

Riddaren

Dale Carnegie

Nightowl

Champion
"Korrekturet gör jag sist av allt..."
OK - jag trodde det var svårare att gå in och ändra i Acrobat, men jag kan inte det programmet.

Att korra sist är givetvis vettigt: på så sätt korrar man alla andra ändringar man måste göra.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

tinwe

Veteran
Acrobat

"OK - jag trodde det var svårare att gå in och ändra i Acrobat, men jag kan inte det programmet."

Bara kände mig tvingad att förklara; Acrobat ändrar eller sätter man inte tidningarna i, även om man kan, Acrobat skjuter man ut den färdiga, eller demon av tidningen till för att få fram ett behändigare format där man slipper orginalprogrammet för att visa resultatet.
Jag slår vad om att orginalfilerna är sparade så att han kan ändra i dem och därigenom skapa ett nytt Acrobatdokument vid behov. ;)

Daniel Roos

Krille

Super Moderator
"OK - jag trodde det var svårare att gå in och ändra i Acrobat, men jag kan inte det programmet."

Det går att rätta i Acrobat (om dokumentet inte är låst), men det är smidigare att ändra i DTP-programmet och destillera om (och medan man ändå är igång så kan man ju låsa filen).

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Riddaren

Swashbuckler
Visst är det enklare... Men jag korrar först i datorn bl.a. rättstavningsprogram och liknande, sedan gör jag en utskrift och gör det manuellt, eftersom det är svårare att kolla via skärm än utskrift och rättstavningsprogram klarar inte allt heller.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Re: Acrobat

Använder överhuvudtaget inte Acrobat, utan Adobe InDesign och Adobe PageMaker, i detta fall PageMaker med hjälp av Adobe Destiller. Det innebär att rättningen sker i DTP-programmen som Krille mycket riktigt nämnde samt manuellt via papper.

Riddaren

Dale Carnegie

tinwe

Veteran

Hehe...
Tror vi alla talar förbi varandra och menar samma sak egentligen (händer ofta på elektroniska debatter).

Genom Destiller skapar du Acrobat och använder indirekt även densamma, då enda sättet att använda det egentligen är att förvandla vanliga dokument till det.
(Använder fö själv också InDesign och Pagemaker som du, till att sätta tidningarna i)

Daniel Roos

Riddaren

Swashbuckler

"Genom Destiller skapar du Acrobat och använder indirekt även densamma, då enda sättet att använda det egentligen är att förvandla vanliga dokument till det."

Nope... Acrobat är ett eget program. Det destiller gör är att konvertera postscript filer till Acrobat-format (PDF).

Dvs, har du t.ex. PageMaker 6.5 (P65) och exporterar till Arcobat-format med hjälp av Destiller går du steget genom Postscript och inte direkt till PDF.

Riddaren

Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler

"Varför använda både Pagemaker och InDesign, två program som är till för att göra i stort sett samma saker?"

Jag använder dem inte parallellt. I första hand använder jag PageMaker pga att jag tycker det är enklare (kanske beroende på att jag är utbildad på det programmet). Men i vissa fall, funkar inte exporten tillfredsställande till PDF, och då använder jag InDesign. Men ett och samma dokument görs endast i ett av programmen och inte i bägge.

Riddaren

Dale Carnegie

tinwe

Veteran
Precis!

"Nope... Acrobat är ett eget program. Det destiller gör är att konvertera postscript filer till Acrobat-format (PDF).
Dvs, har du t.ex. PageMaker 6.5 (P65) och exporterar till Arcobat-format med hjälp av Destiller går du steget genom Postscript och inte direkt till PDF."

Jo, precis vad jag menade också, som sagt; vi talar förbi varandra. Låt oss nu avsluta debatten innan det blir ännu snurrigare :)

Daniel Roos

tinwe

Veteran
Två program

För att man använder två program, behöver inte innebära att man använder bägge samtidigt, eller ens till samma produkt (vilket hade varit onödigt och rent ut sagt korkat! :)

Produkterna har sina respektive för- och nackdelar och är inte alls liknande varandra även om de båda är DTP-program. Ytterligare två program jag använder, som jag kan dra in i smeten är QuarkXPress och CorelDraw. Bägge är också DTP, men samtidigt perfekta inom respektive område. Det handlar bara om avd man är ute efter och vill uträtta.

Daniel Roos

Gardener

Champion
Re: Två program

Skillnaderna programmen emellan är ju så små att jag tyckte det var konstigt att man skulle behöva använda bägge, oavsett om det är till olika produktioner eller inte. När du även slänger med Quark blir jag ännu mer fundersam, visst kan det ha en del saker som Adobes program inte har, men då kan man lika gärna använda det hela tiden. Som jag ser det är det bara onödigt att lära sig alla tricks och finesser med tre program istället för att kunna ett utan och innan.

Jag körde själv Pagemaker förut men övergick till InDesign efter en viss initial ovilja då arbetssättet i det var lite annorlunda. När jag väl vant mig så tycker jag det fungerar mycket bättre och gör det möjligt att ordna saker mycket enklare och snabbare. Quark har jag sett in action men aldrig använt själv, tyckte det verkade ovanligt struligt, men vill man ha det bästa är det väl bara att bita ihop...

CorelDraw är, eller var iaf när jag använde det senast, ett vektorbaserat ritprogram - som Illustrator, men med lite annat jox tillagt för att kunna leka med bitmapgrafik å sånt. Nu är iofs skillnaderna väldigt små mellan ritprogram, ordbehandlare och DTP-program i dagens läge, men de brukar ändå vara tillräckligt stora för att vara uppenbart märkbara.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu

tinwe

Veteran

"Nu är iofs skillnaderna väldigt små mellan ritprogram, ordbehandlare och DTP-program i dagens läge, men de brukar ändå vara tillräckligt stora för att vara uppenbart märkbara."

precis så tänker jag angående de flesta DTP-program.... Och visst går det göra betydligt mer andra saker med just CorelDraw om man ska ta det som exempel, men man håller sig då oftast enbart till affischer eftersom större häften blir outhärdligt jobbigt att skapa. Men när amn gör affischer slår inget annat program CorelDraw, vad det gäller vektoriserade och bitmappade effekter av text och bilder.

Vad det gäller QuarkXpress så anväder jag det enbart på Osts dator då denna är den enda som har hårdvaru-pluggen för att kunna köra det svindyra programmet. Men annars så är det ett ofantligt snabbt och bra sättningsprogram. Jag använder det heller inte till produkter jag behöver PDFs av, då jag inte har en destiller till det programmet. Kanske bökigt, men inget jag riktigt brytt mig om att fixa till ännu :)

Adobe InDesign har jag tyvärr bara hunnit sniffa på, så det programmet lär jag mig fortfarande och råkar bara ut för mindre produkter innan jag hittat alla finesser i programmet.

PageMaker gör jag däremot alla mer stabila och större produktioner i.

(Kanske verkar omständigt med så många program, men jag tycker om att lära mig nya program och behärska många, så jag ser det istället som en chans att lära sig mer)

Daniel Roos

just do it

Veteran
*asg*

Ohhh... vilka enastående kunskaper! Vi tackar alla för denna information, och på allmän begäran skulle i alla fall jag vilja se mer av sådant här.

Gärna med bifogad skriftlig manual på Kantonesiska.

/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.

Gardener

Champion

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>(Kanske verkar omständigt med så många program, men jag tycker om att lära mig nya program och behärska många, så jag ser det istället som en chans att lära sig mer)<p><hr></blockquote><p>
Det håller jag med om, det är alltid bra att kunna många program. Fast på sistone har jag haft så lite tid att lära mig ett nytt program är något jag inte har tid med, och då menar jag alltså lära mig grundligt - att kunna använda ett program är en annan sak...

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu