Re: Två program
"Nu är iofs skillnaderna väldigt små mellan ritprogram, ordbehandlare och DTP-program i dagens läge, men de brukar ändå vara tillräckligt stora för att vara uppenbart märkbara."
precis så tänker jag angående de flesta DTP-program.... Och visst går det göra betydligt mer andra saker med just CorelDraw om man ska ta det som exempel, men man håller sig då oftast enbart till affischer eftersom större häften blir outhärdligt jobbigt att skapa. Men när amn gör affischer slår inget annat program CorelDraw, vad det gäller vektoriserade och bitmappade effekter av text och bilder.
Vad det gäller QuarkXpress så anväder jag det enbart på Osts dator då denna är den enda som har hårdvaru-pluggen för att kunna köra det svindyra programmet. Men annars så är det ett ofantligt snabbt och bra sättningsprogram. Jag använder det heller inte till produkter jag behöver PDFs av, då jag inte har en destiller till det programmet. Kanske bökigt, men inget jag riktigt brytt mig om att fixa till ännu
Adobe InDesign har jag tyvärr bara hunnit sniffa på, så det programmet lär jag mig fortfarande och råkar bara ut för mindre produkter innan jag hittat alla finesser i programmet.
PageMaker gör jag däremot alla mer stabila och större produktioner i.
(Kanske verkar omständigt med så många program, men jag tycker om att lära mig nya program och behärska många, så jag ser det istället som en chans att lära sig mer)
Daniel Roos