Nekromanti Förklara Burning Wheel för mig...

IcarusDream

Anti-populist
Hej Bullen.

Jag köpte för en tid sedan Burning Wheel-rollspelet. Nu känner jag mig dock för dum för det.. jag fattar alla delar.. med BIT-systemet och tärningspölarna.. men jag får inte ihop helheten.. jag slår inte nog högt på Intelligensslaget för att lyckas fatta helheten..

Jag lutar nästan mer emot att stjäla BIT-systemet och använda till Gemini och Eon om jag inte lyckas knäcka nöten..

Kan nån förklara för mig på derpnivå?

Mogger

Hipsteranka
Korta varianten, så kan vi dyka djupare sen:

1. Skapa karaktärer med mål och mening
2. Skapa en backstory/situation/etc som knyter an till det (det går utmärkt att byta plats på 1 & 2 eller blanda dem)
3. I spel ska karaktären utmanas. Hårt och ärligt. Hon måste agera, blöda och känna. Vad är värt att känpa för?
4. När spelet får fart används alla systemets delar till att eskalera berättelsen.
5. Spela tills berättelsen känns färdig. När vi vet hur allt slutar kan vi svara på frågan; var det värt det?

IcarusDream

Anti-populist
Jo, just det där fattade jag.. det jag inte fattar är själva boken.. Det känns som om det inte finns något flöde i hur man gör en karaktär på ett bra sätt.. eller regelförklaringar m.m på relevanta ställen.. känns mer som om nån tagit ett rollspels alla regler och sen bara slumpat i vilken ordning de ska komma i boken..

Jag saknar nåt följande:

Gör en karaktär, se sida 7 paragraf 2 för en förteckning av stegen.

"Välj namn, välj ras, välj kön, välj hårfärgg, välj Belief, välj Instinct, välj Traits från listan på sidan 978"

Mogger

Hipsteranka
Kapitlet om hur du skapar RP är upplagt exakt så. Börjar på sidan 81, sedan är det bara att följa steg för de steg. De är väl typ 10-12 steg, från koncept till namn. De är t.o.m numrerade! :gremsmile:

Dessutom kan du hoppa över Duel of Wits, Fight! och [avståndsvapen] och bara använda grunderna. Då är det ett ganska enkelt system faktiskt.

Vilket Burning Wheel tittar du i? Den senaste är Gold Edition, men 2ed funkar med. 1ed ska du inte använda.

Bolongo

Herr Doktor
Jag tror det bästa rådet i Gold-upplagan finns på s. 359: försök inte använda (eller ens förstå) alla reglerna på en gång.

Sedan finns det ju en anledning att någon har skrivit den här varianten. Det fullständiga BW-systemet är för komplicerat för vissa genrer, såsom dungeon crawling.

Mogger

Hipsteranka
Bolongo said:
Sedan finns det ju en anledning att någon har skrivit den här varianten. Det fullständiga BW-systemet är för komplicerat för vissa genrer, såsom dungeon crawling.
Det ska tilläggas att Torchbearer inte nödvändigtvis är speciellt regellätt. Författarna säger att det är som ett slags Mouse Guard Advanced (fri tolkning), och Mouse Guard är till viss det ett Burning Wheel Light, så exakt var Torchbearer landar är svårt att säga.

Däremot håller jag med dig helt om att BW inte på något sätt är Old School.

Nässe

Myrmidon
Måns said:
Bolongo said:
Det ska tilläggas att Torchbearer inte nödvändigtvis är speciellt regellätt. Författarna säger att det är som ett slags Mouse Guard Advanced (fri tolkning), och Mouse Guard är till viss det ett Burning Wheel Light, så exakt var Torchbearer landar är svårt att säga.

Däremot håller jag med dig helt om att BW inte på något sätt är Old School.
Inte old school men ändå jävligt regellätt om man struntar i Fight! och DOW osv i de första passen- tycker det rullar på superenkelt när man bara kör versus-slag. Det är ett tråkigt konstigt rykte att BW är regeltung, svårt och meckigt....

Vet inte varför jag skriver det du redan sagt- antar att det är en slags +1 medan jag väntar på ditt SL-svar i Revolver-docet :gremsmile:

Edit: Och samtidigt- det gläder mig att fler än jag har ögonen på detta super-koola spel!!! :gremsmile:

Arfert

Facit
IcarusDream said:
Jo, just det där fattade jag.. det jag inte fattar är själva boken.. Det känns som om det inte finns något flöde i hur man gör en karaktär på ett bra sätt.. eller regelförklaringar m.m på relevanta ställen.. känns mer som om nån tagit ett rollspels alla regler och sen bara slumpat i vilken ordning de ska komma i boken..

Jag saknar nåt följande:

Gör en karaktär, se sida 7 paragraf 2 för en förteckning av stegen.

"Välj namn, välj ras, välj kön, välj hårfärgg, välj Belief, välj Instinct, välj Traits från listan på sidan 978"
Det är det som är problemet med BW, boken (eller böckerna snarare) är röriga som sjutton. Jag skulle vilja få uppdraget att disponera om dem.

För när man väl kan BW är det ganska lätt. Jag hade turen att börja spela det med folk som redan kunde reglerna, hade nog inte orkat annars.

IcarusDream

Anti-populist
Precis det jag ville förmdedla.. boken är så sjukt rörig.. Jag har börjat läsa den flera gånger.. men kommer av mig hela tiden för att det är så rörigt..
En bekant beskrev det som att ta en ljudbok på Shuffle..

Mogger

Hipsteranka
IcarusDream said:
Precis det jag ville förmdedla.. boken är så sjukt rörig.. Jag har börjat läsa den flera gånger.. men kommer av mig hela tiden för att det är så rörigt..
En bekant beskrev det som att ta en ljudbok på Shuffle..
Jag trodde att din avsikt med tråden var att du ville ha hjälp med att förstå boken. Vill du bara berätta att du tycker att den är upplagd fel, och att andra ska hålla med dig, så har jag inte något att tillföra.

Då lämnar jag tråden. :gremsmile: