KH Förklara Kopparhavets hjältar för en guldfisk

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Hej!

Jag är djupt rotat i BRP myllan och såg på när Kopparhavets hjältar dök upp.
Snygg produkt och bra tänk med att fokusera på den delen av Ereb som hängde ihop.
Jag dissade det dock (lite snabbt?) då jag är en 3T6 människa...
När jag tittade på rollformulären så finns det Grundfärdigheter.
Vad är skillnaden mellan det och grundegenskaper i 3-18 intervallet?
Hur fungerar det med yrken? Är det arketypbaserat, skomakare bliv vid din läst? (obs, ingen värdering, vill bara veta hur det fungerar :) )
Hur utvecklas en rollperson, färdigheter mm?
Strid, har jag förstått det rätt att man har Gard, en resurs som går åt först i strid och som man återfår ganska snabbt, innan en rollperson börjar läcka röd färg över sin omgivning (Nilecity, Marsvinet Marcus...)

Letar efter något att spela med döttrarna. Vi har kört DoDR och varit ganska nöjda med det, men jag vill inte spela med en död produkt. (då kan jag lika gärna plocka fram mitt gamla Mutant 1!)
% är lättare att förstå än en bunt tärningar men jag vill inte kasta Mythras i huvet på stackarna.

Hälsningar
C

PS.
Glömde viktigaste frågan, Blir ett en omarbetning och nysläpp av Krilloan 🙏
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Man använder sig av en T100.
Man ska ha så höga värden som möjligt.
Man börjar som hjälte, så man behöver inte gå igenom fasen att vara svindålig(passar mig, som spelar typ 13 spelmöten om året)
Det finns folkslag, så man får lite färdighetspoäng och bonusar
Det finns yrken, så man får lite färdighetspoäng och bonusar
Vi får erfarenhets poäng efter varje spelmöte och vi får chans att höja alla färdigheter vi använt efter varje spelmöte
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,090
Location
Ereb Altor
Vi ställer gärna upp!

När jag tittade på rollformulären så finns det Grundfärdigheter.
Vad är skillnaden mellan det och grundegenskaper i 3-18 intervallet?
Att de inte är i intervallet 3-18 utan 1-100 och därför funkar precis som övriga färdigheter.

Hur fungerar det med yrken?
Ganska exakt som i Drakar och Demoner. Välj värv (Riddare, Tjuv etc) få en bunt färdigheter/poäng, prylar och förmågor.

Hur utvecklas en rollperson, färdigheter mm?
Ungefär som i de flesta traditionella spel. Men taket är 100 (typ), och eftersom man man börjar på höga värden finns det förmågor som samspelar fint med progression.

Strid, har jag förstått det rätt att man har Gard, en resurs som går åt först i strid och som man återfår ganska snabbt, innan en rollperson börjar läcka röd färg över sin omgivning (Nilecity, Marsvinet Marcus...)


Stämmer bra. Dock finns det fall där attacker går direkt på Hälsa. Strid är aldrig helt ofarligt.

PS.
Glömde viktigaste frågan, Blir ett en omarbetning och nysläpp av Krilloan 🙏
Vår nästa produkt heter Kaparen från Krilloan. You do the math :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Vi ställer gärna upp!

Att de inte är i intervallet 3-18 utan 1-100 och därför funkar precis som övriga färdigheter.

Vår nästa produkt heter Kaparen från Krilloan. You do the math :)
Tack!
Slår man grundfärdigheterna (kan bli förbenat stort hopp mellan att få en 1:a och en 99:a) eller är det ett poängsystem?
/C
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,916
Du har redan fått så bra förklaringar att jag inte har något att tillägga där, men vill bara säga att jag rekommenderar Kopparhavets Hjältar starkt! Det är en spännande spelvärld och enkla snabba regler som uppmanar till kreativitet!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Grundvärdet på grundfärdigheterna är 25, sen kan de höjas under skapelseprocessen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,090
Location
Ereb Altor
Tack!
Slår man grundfärdigheterna (kan bli förbenat stort hopp mellan att få en 1:a och en 99:a) eller är det ett poängsystem?
/C
Man kan inte ha 1. Lägsta är väl 15-20. Kan inte reglerna så bra... :)

Men du får fast värde från ditt värv sedan höjer du med T6:or.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,081
Som andra har skrivit är lägsta möjliga värdet för Grundfärdigheter 25. Det motsvarar väl ungefär 5 på 3-18-skalan. Dessa kan höjas på samma sätt som övriga Färdigheter, genom extratärningar för folkslag, bonusvärden för yrke (värv) och fria tärningar.

Grundfärdigheter är något man slår för. De är i princip GE-slag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett bra och nybörjarvänligt rollspel som står på en stadig brp-grund med tradition i drakar och demoner.

Skulle jag introducera någon för rollspel som aldrig spelat innan så skulle jag troligtvis använda mig av KH då reglerna är väldigt lättöverskådliga och lätta att ta till sig . Jag är definitivt inget geni och jag lärde mig reglerna så pass bra att jag är relativt bekväm i min kunskap efter en genomläsning.

Skulle någon av mina spelare säga låt oss spela drakar drakar&demoner idag år 2021 så skulle jag utan tvekan välja KH framför gamla drakar&demoner.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag kladdade en genomläsning för ett tag sedan, som du kan hitta här: https://www.rollspel.nu/threads/kopparhavets-hjältar.76819/

Supermysigt fantasyrollspel som lyckas vara både lite gammalt och lite nytt, skrivet på ett lättillgängligt och framförallt väldigt spelbart sätt! Det svenska fantasyspelet jag skulle spela om jag spelade svenska fantasyspel. :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Top