Nekromanti Förklara Record of Lodoss War?

2097

deleta mitt konto tack
OK, jag har fått för mig att det började som AP-rapporter från nåns D&D RC-kampanj men att dom sen bytte till ett eget regelsystem.

Vill gärna kika lite, var ska jag börja? Men, bara om det är bra!!!! Är det dåligt så kan jag skippa det.

Finns orginalen att hitta eller är det nån serietidning, tv-serie eller film jag ska börja med i stället? Är ingen komplettist utan är mer nyfiken på lite av en överblick eller en sorts representativt smakprov av något av det som har varit bra.

Khan

Kondottiär
Jag visste inte ens att det fanns mer än en Anime på en säsong, 24 avsnitt om jag minns rätt. Jag såg den på gymnasiet för 15+ år sedan och minns mest att alvöron är tre decimeter långa i Japan. Själva handlingen och karaktärerna har jag glömt inklusive varenda namn på platser, skurkar eller hjältar.

Är den värd att se om tar jag också gärna emot tips på vad man bör se.

2097

deleta mitt konto tack
Obv måste det ha varit pre-RC-version dom körde eftersom RoLW började redan på 80-talet. Men att det var D&D har jag iaf hört

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag såg lite av animen för typ... eh, 20 år sen och tyckte det var repetativt och campigt. Lodoss-mangan Lady of Pharis tycker jag är jäkligt schysst och D&D:igt, men det finns nog ingen Actual Play-bakgrund där.

Jocke

Man med skägg
OT: Är det den här där det är klipp på japanska barn som spelar rollspel och skriker "COUNTERBOOST!" i början?

2097

deleta mitt konto tack
Ska nog skippa denna serie trots allt! Synd att den inte var bra för det finns nåt döcoolt i att 80-tals D&D AP grejer växer så här mkt

Max Raven

T12-kultist

Gammal favorit för mig och tror den står sig än - jag menar, den brukar med rätta hamna på mångas listor över klassisk fantasy. Var man kan börja: OVA-serien på 13 avsnitt eller TV-serien på 27. TV-serien är den bättre överlag, men de hanterar materialet på rätt olika sätt.

OVA-serien är väl mer episk men är aningen träig i animation i delar - jag kan ärligt säga att det aldrig störde mig - det mindre illa än man kan tro dock - med något undantag är det fråga om återanvänd animation i recap-delar snarare än under avsnitt. TV-serien är dock överlag bättre. Båda har grymma soundtracks och jag är fan av mycket av designen och artworken.

Handlingen är ganska typisk fantasy a la bordsrollspel, med ett par twists: Människan Parns far var helig riddare som blev utkastad ur sin orden. Parns högsta önskan är att bli en riddare. Han slår sig ihop med sin kompis som är präst-i-träning, en alv som mest verkar hänga på, en dvärg som är ute efter att rädda en prästinnas dotter plus dennes gamla trollkarlskompis. Senare får de med sig en tjuv. En twist är att de lever i skuggan av de forna legendariska hjältarna, som besegrade en demonfurste - varefter några blev härskare över riken i Lodoss medan hade egna planer som de följde.

Mangan Lady of Pharis är riktigt bra, men svår att komma över. Den är prequelstoryn.

Annat material som finns:
- Gammalt Dreamcast-spel som utspelar sig innan huvudstoryn med de tidigare nämnda hjältarna. Viss överlappning med Lady of Pharis. Gillar man gamla FFVI tror jag det kan vara ens kopp té. Har för mig att det buggade en del för mig.
- Gillar man musiken finns soundtracken men också Memories of Lodoss som är musik inspirerad av/skapad i samband med det
- Actual Play-inspelningarna finns kanske någonstans. Jag var aldrig supersugen på att leta reda på dem

Vad man antagligen kan skippa: Crystania, Chaos Ring - jag har inte sett dem men de har inte gott rykte.

Om man gillar fantasy anime kan man också se:
- Slayers: Den gamla parallellen är att Lodoss War är hur folk ville att deras D&D-kampanjer skulle vara, medan Slayers är hur de faktiskt är
- Berserk: Mörk, blodig europeisk grisodlarmedeltidsfantasy. Med demoner. Den nya animen har inte gott rykte, den gamla är rätt bra, mangan är riktigt bra överlag men utgivningstakten har historiskt varit långsam som droppande tjära
- Shadowskill: Superwonky martial arts fantasy. Jag är förtjust i den men det är inte allas grej, och mangan hade visst en del problem. OVA:n kan skippas

Det finns mer men jag kan hålla låda ganska länge

Attachments