Förklara regelmotorn AGE för mig!

Khan

Kondottiär
Jag har sett akronymen AGE studsa förbi i ett helt gäng spel på det senaste. Men efter att ha kollat in Green Ronins hemsida blev jag inte klokare. Vad är grejen med AGE? Skulle någon kunna förklara för mig? Kanske @Bolongo vet?

Bolongo

Herr Doktor
Det betyder Adventure Game Engine.

Det är ett försök att kombinera klasser och nivåer med mer moderna spelmekanismer.

I övrigt har jag bara läserfarenhet, ingen spelerfarenhet, så jag kan inte recensera på allvar.

God45

#PrayersForBahakan
Det är gamla systemet från Dragon Age rollspelet. Man rullar 3d6 istället för D20. Det kollapsar när man kommer upp i levlarna för alla (spelare och fiender) får mer liv än skada. Så strider tar för alltid.

Khan

Kondottiär
Det är gamla systemet från Dragon Age rollspelet. Man rullar 3d6 istället för D20. Det kollapsar när man kommer upp i levlarna för alla (spelare och fiender) får mer liv än skada. Så strider tar för alltid.
Ålrajt. Påminner det något om TV-spelet Dragon Age, eller är det bara världen? Och är det klassiskt stridsfokus á la DnD, eller är det någon mer twist på reglerna?

Rangertheman

Myrmidon
USP:en för AGE är stunttärningen. Som God45 skriver slår man 3T6 och där ska en tärning vara i en avvikande färg. Om två av tärningarna visar lika, får man lika många stuntpoäng (SP) som den avvikande tärningen visar. Med SP köper man extraeffekter, t.ex. ökad skada, slå omkull motståndaren, bonushandling, m.m. utifrån en tabell.

Jag har inte spelat det, så jag vet inte hur det fungerar i praktiken, men det verkar som att många gillar den mekaniken.

God45

#PrayersForBahakan
Ålrajt. Påminner det något om TV-spelet Dragon Age, eller är det bara världen? Och är det klassiskt stridsfokus á la DnD, eller är det någon mer twist på reglerna?
Det är fullt stridsfokus i D&D stil.

Jag har spelat för lite Dragon Age efter första spelet för att ge ett bra svar. Jag tyckte alltid Dragon Age kändes som D&D 4.

Khan

Kondottiär
Det är fullt stridsfokus i D&D stil.
Taget. Vad är då poängen med att spela det här jämfört med alla fyrtio tusen miljarder andra fantasyspel där man ska banka monster? Är det just stunt-tärningen, eller finns det andra finesser med systemet? Lätt att lära sig? Lätthanterat för SL? Bra publicerade äventyr? Etc?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tror skälen har varit "Ooooh, Dragon Age" och sedan "Ooh, Wil Wheatons fantasysetting från den där Youtube-AP"... och lite "Ooh stunttärningar på ett system som känns rätt välbekant ändå".

Säkert lite "Ooh The Expanse" nu också, för... setting säljer ju liksom. Åtminstone utanför rollspel.nu. 🙂

Rangertheman

Myrmidon
Jag har lyssnat på rätt många recensioner och guider kring främst Fantasy AGE. Så det är mest andrahandsuppgifter jag har att komma med, plus att jag läst regelboken. Flera recensenter framhåller att AGE är väldigt enkelt att börja med och att det under rollpersonens utveckling finns stor valfrihet utan att bli överdrivet komplicerat. De val du gör i början av rollpersonens liv tvingar dig inte att välja vissa vägar senare, som till exempel i D&D5e. Det finns inte en miljard besvärjelser, utan varje "Arcana" (ungefär magiskola) har fyra olika formler som du dessutom har tillgängliga alltid (förutsatt att du har tillräckligt med magipoäng för att kasta dem).

Främsta kritiken är den som God45 nämner, att det blir rocket tag när rollpersoner och motståndare kommer upp i nivå.

CapnZapp

Myrmidon
Precis.

Som ett kul litet spel för levlarna 1-5 är det värt en titt (jag köpte det när det såldes som fyra boxar och pratar om box 1.) Tyvärr funkar spelet inte på högre levlar. Egentligen oförståeligt att en välrenommerad designer som Chris Pramas inte kunde bättre än så här.

Betyg: välj något annat