Björn Wärmedal;n199816 said:
För att genomföra en handling slår man alltså 2d10 + FV och ska komma över ett svårighetsvärde? Och fördelar och nackdelar är bara ett jäääättelångt kapitel med långa förklaringar på begrepp som i slutändan är typ "du har +2 i <färdighet>"? För det är typ så jag fattat det hittills.
Det är exakt så det funkar. 2T10 + Färdighetsvärde + Alla bonusar från färdigheter - alla avdrag från nackdelar, resultatet skall bli lika med eller högre än svårighetsgraden. Många handlingar har helt enkelt fasta svårighetsgrader, snarare än att baseras på något värde hos motståndaren.
Fördelar och nackdelar som är relevanta för dessa innebär generellt sett bara + (eller -) på färdigheter under vissa omständigheter. Typ som att Stark och Svag påverkar färdigheter när man använder musklerna. Så egentligen har de inte alls plockat bort grundegenskaper utan bara gömt dem på ett annat ställe.
Strid har jag bara börjat snegla på.
Okej, strid är inte fullt så hemskt som man kan tro, men jag kom snart fram till att jag struntade i det inskrivna avståndssystemet och höftade alla avståndsbedömningar istället, för det där med relativa avstånd blev snabbt bökigt när rollpersonerna spred ut sig =)
Men i grund och botten, alla har ett antal handlingar som beror på en manövervärde (påminner om MC).
Om någon använder "Kommendera" (eller var det Befäl?) så får man ytterligare en handling om man använder den handlingen till att utföra det som kommenderades (Dvs om kommendören skriker "skjut han med handgranaten" så får alla en extra handling som de får skjuta på han med handgranaten till, men den får inte användas till något annat).
I strid (och i många andra situation) så använder man differensen mellan tärningsslaget och svårighetsgraden som en poängpott som man köper effekter av eller använder som skada.
Så om svårighetsgraden är 15, jag fick 25 på mitt tärnignsrull, och vapnet har skada 3, så gör jag 25-15+3= 13 i skada. Om vapnet var ett automatvapen (har jag för mig, det var ett par år sedan nu) så kan jag spendera lite av differensen på att orsaka fler träffar istället.
Nu blir det lite krångligt, för jag har för mig att man så att säga räknade handlingar baklänges. Och vad jag menar med det är att om man har en aktör som har 4 handlingar, och tre aktörer som har 2 handlingar, då får den första aktören först göra sin två "extra" handlingar, sedan går man in i turordning.
Det verkar bara svårt att läsa sig in på systemet utan att behöva läsa en massa massa massa om världen också.
Ja, det blev lite min bedömning också. I slutänden är Coriolis 1 ett vackert spel som tyvärr inte är särskilt användarvänligt alls.