IcarusDream
Anti-populist
Jag är van med stigande AC.. jag fattar inte THAC0.. kan nån förklara det för mig?
Så om jag har THAC0 10 och motståndaren har AC 3 så ska jag slå över 7 för att träffa?Kalil;n179895 said:Thac0 är bara en bakvänd attack bonus. För att räkna ut vad du behöver slå på din d20 tar du din thac0 minus motståndarens AC, sen ska du slå över. Dvs både thac0 och AC är av typen "lågt är bra". Finns inga specifika för eller nackdelar bara minus istället för plus på bonusarna.
7 eller över. Slarvigt formulerat av mig ovan.IcarusDream;n179906 said:Så om jag har THAC0 10 och motståndaren har AC 3 så ska jag slå över 7 för att träffa?
Nix, högt är bra..113;n179912 said:Man ska väl slå lågt vill jag minnas?
Edit: eller?
.113;n179912 said:Man ska väl slå lågt vill jag minnas?
kloptok;n179915 said:Nix, högt är bra.
Man har alltid slagit högt för To Hit och Saves i D&D. Alla varianter jag sett IAF..113;n179912 said:Man ska väl slå lågt vill jag minnas?
Mja, skillnaden är att en motståndstabell - om du tänker BRP nu - alltid utgår från 50%.Rymdhamster;n179929 said:TACH0 är väl i grund och botten bara en gammal hederlig motståndstabell, fast en där låga värden är bra.
Ja, det finns en anledning att själva termen THAC0 myntades först med 2e.erikt;n180127 said:Värt att notera kan vara att i AD&D 1e (och antagligen i åtminstone några andra D&D varianter/kloner) så är THAC0 inte ett helt entydigt värde.
Detta beroende på att i träfftabellerna där så är träffvärdet '20' upprepat ett antal (6) gånger - detta för att man oftast skall ha åtminstone en lite chans att träffa någon med låg (bra) AC.
Det är väl en sanning med viss modifikation. Redan i DMG1 fanns det med i en samlingstabell över alla MM-monster i ett av appendixerna:Bolongo;n180136 said:Ja, det finns en anledning att själva termen THAC0 myntades först med 2e.