Nekromanti Förklara varför rollspelen har de namn de har

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n336956 said:
Men varför heter dom grejerna numenera? Fattar att det anspelar på ephemera
http://numenera.com/whats-in-a-name-numenera/

A lot of people have been speculating, wondering, or asking what the name “Numenera” means. The answer is complex. To start with, “Numen” is one of my favorite somewhat obscure words. I also like the closely-related “numinous.” It has many different meanings, and all of them play into the game really well. Numen means “an influence perceptible by mind but not by senses.” More specifically, it relates to “the presence of the divine.” More generally, it relates to anything supernatural.

Numen, a Latin word, also means potential. In some more modern belief systems, Numen refers to a spirit or magical essence within an object. What a great way for someone to look at technology so advanced that it is indistinguishable from magic, as Arthur C. Clarke said.

If we really stretch (and sticklers won’t like me stretching this far), there is also a linguistic connection with “nine,” so it’s not hard to pretend that it refers to “Ninth Era,” or “Ninth World,” which is the name of the setting.

Era, of course, is a long period of time. Usually of fairly arbitrary length, even when it is a specific period (as in “Mesozoic Era”).

So “Numenera” could be thought to mean, “the age of the divine,” which isn’t such a terrible way to describe how humanity in the Ninth World setting would look upon the past. It could also be “the age of potential,” which would be a way to describe the Ninth World itself–a new age of humanity, full of potential. A new beginning.

Era is also close to aera or aero, which of course refers to the air. Numen aera, in Latin, might be translated as “the power in the air,” which is not far from being an important part of the reality of the Ninth World–the dataweb that still exists around the planet (like the Internet, but times a million).

Specifically, though, in the setting, “the numenera” is a catch-all term for things from the past that pass understanding (things perceived by the mind but not the senses–experienced but not truly understood). Whether it’s a device that nullifies gravity, a bioengineered creature, a cloud of nanobots, a nearly indestructible metal, or something that allows one to see something going on miles away, it’s numenera.

That means, of course, that numenera is both beneficial and dangerous. Sometimes at the same time. Just like magic. Sir Clarke really knew what he was talking about.

Mundo

Myrmidon
Möller;n336935 said:
Nej, fel uttal. Eon: För det är hur mycket energi du behöver för att orka med spelet.

(fast, jag raljerar. Spelet har säkert sina fina sidor)
Jag älskar Eon, ska spela mer nu redan på Lördag. Finns inget bättre :D

Gnovald

Warrior
Mundo;n336991 said:
Jag älskar Eon, ska spela mer nu redan på Lördag. Finns inget bättre :D
Jag med, spelar för tillfället i tre olika kampanjer :)

Och fyra timmars rollkaraktärsskapande är en social begivenhet som involverar mycket prat, tedrickande, snacks och många skratt :)

2097

deleta mitt konto tack
Ja allt som jag lollade åt kring Eon när jag spelade rules light framstår som ljuvlig myrra nu när jag kör blorb! Life paths, riklig lore, detaljerade världar osv

Rickard

Urverk speldesign
Lite roligt att så många nämner Eon hela tiden, men ingen har förklarat varifrån namnet kommer ifrån. :)

Kingdom of Nothing: du spelar tiggare som blivit såpass ignorerad att Nothing har dragit dig för att sluka dig. Din resa börjar med att du försöker ta dig tillbaka från Kingdom of Nothing och möta de faror som de som är förlorade i Nothing har frammanat.

Sprit of the Century: i en era mellan de två världskrigen skickar sällskapet Spirit of the Century ut sina mer-än-männikor-centurions för att bekämpa ondska.

2097

deleta mitt konto tack
OK, då ska jag göra det.
Eon betyder tidsera. Tänker att E O N, N E O, osv var bokstäver som neogames tyckte om.

2097

deleta mitt konto tack
Ang Spirit of the Century så är det i spelet personer som föddes första januari 1900. (Samma år som Karin Boye föddes! Hon kanske är en centurian?)

Idén är snodd från serietidningen Stormwatch.

IcarusDream

Anti-populist
Förbannad - Tvetydligheten huruvida tjejerna spelet handlar om har en förbannelse över sig eller det grundläggande hatet som det frustrerade tillståndet att vara gör ung för att vara vuxen och för vuxen för att vara ung.

Tenebris - För att organisationen Tenebris verkar i samhällets skuggor för att skydda världen från monster som upplevs som ett onaturligt blått ljus som kallas Lux.

Stålsökarna - För att det finns ett antal stenåldersalvstammar, varav en, Järnalverna, försvunnit och kampanjen handlar om att återfinna dem.

Skogsblod - Utöver att handla om knytt och väsen (släppt många år innan det blev trendigt med Skrômt och Väsen btw), så är skogsblod en form av "sav" karaktärerna kan finna i skogen som gör dem starkare.

Queens and Quests - För att man allierar sig med drottningar och utför uppdrag åt dem.

Rangertheman

Myrmidon
Symbaroum är enkelt att förklara: Det är namnet på den forna högkultur som dominerade området där spelet utspelar sig, med utgångspunkt från huvudsätet Symbar.

Bolongo

Herr Doktor
IcarusDream;n337309 said:
Tenebris - För att organisationen Tenebris verkar i samhällets skuggor för att skydda världen från monster som upplevs som ett onaturligt blått ljus som kallas Lux.
Till yttermera visso betyder själva ordet "mörker" på latin.

Leon

Leo carcion
Bolongo;n337337 said:
Till yttermera visso betyder själva ordet "mörker" på latin.
Även "skuggor", va? Däremot är nominativformen 'Tenebrae', Tenebris är antingen dativ eller ablativ. Oklart varför. Man kunde åtminstone förväntat sig att motståndarorganisationen döpts till Luci...

Ymir

Liten kantbaron
Eon betyder tidsålder ja, men det kan också avse en period om specifikt 10 000 år. Det är den senare bemärkelsen som är relevant i Eon. I Eons värld genomgår världen nämligen av komplexa skäl en mer eller mindre kataklysmisk omstöpning var tiotusende år, och när man spelar så börjar man per default under året 9999, typ. Många metaplotter i settingen kretsar kring att upptäcka det förflutna och sviterna av den förra kataklysmen, och olika fraktioner som känner till att världen står inför en ny omstöpning och försöker förbereda sig för den på olika sätt. Det är alltså ett väldigt väl valt namn på spelet.