Nekromanti Förkortningar

Feuflux

omjonasson.se
Okej, i "Hjälp/Frågor" finns förklaringar till förkortningar såsom imho och liknande. Det är förvisso bra, men vart förklaras alla rollspelsrelaterade förkortningar? Ingenstans!
TSR, CCC (om jag haft minne så hade jag rabblat upp mängder av exempel) i en strid ström som en vanlig dödlig människa som inte spelat 411 olika rollspel har koll på. Är det bara jag som stundtals tycker det är jobbigt att undra över förkortningar? Åsikter tack.

DanielSchenström

Swashbuckler
Förkortningar finns i många situationer, det är inte värre än annars att lära sig dem. Kul att du tar upp TSR som en förkortning då det inte var en förkortning annat än i början av firmans liv.

Är det något man undrar över finns det en lätt sak att göra. Fråga.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Medhåll

Dom mest grundläggande rollspelsrelaterade förkortningarna skulle man kunna lägga upp en enkel lista på.

Vad är CCC förresten ?

/Naug

Feuflux

omjonasson.se
Pinsamt!!!

Förkortningar finns i många situationer, det är inte värre än annars att lära sig dem. Kul att du tar upp TSR som en förkortning då det inte var en förkortning annat än i början av firmans liv.

Är det något man undrar över finns det en lätt sak att göra. Fråga.

Äru tokig? Det är ju [color:\\"red\\"]pinsamt[/color] att fråga! Dessutom är jag usel på att minnas saker så jag skulle behöva fråga varje gång... :gremblush: :gremsmile:

Jaja, jag har hjärnsläpp, berätta allt om TSR tack. Vad har dom gjort?

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Pinsamt!!!

TSR stod en gång i tiden för Tactical Studies Rules och startades av (Ernie) Gary Gygax (EGG eller E.G.G) i början av 70-talet och gjorde bland annat spelen Dungeons & Dragons (D&D, DnD eller OD&D, där O:et står för original) och Advanced Dungeons & Dragons (AD&D eller ADD).

De var till de köptes upp av Wizards of the Coast världens största rollspelsföretag och TSR som märke försvann förrförra året då nya Dungeons & Dragons blev ett Wizards of the Coast (WotC)-märke.

Under sin existens mellan 1974 och 2000 släppte de förutom nämnda spel bland annat westernspelet Boot Hill, superhjältespelet Marvel Super Heroes (MSH), universalsystemet Amazing Engine och humorspelet Bullwinkle & Rocky.

De producerade även brädspel, kortspel, figurslagspel och licenserade dataspel och tillbehör. Några av deras mest kända varumärken var Forgotten Realms (FR) och Dragonlance (DL).

Ymir

Liten kantbaron
Re: Cadillac Crazy Cillerz

...eller något sådant. Risings hemmasnickrade spel.

TSR är Tactical Studies Rule, företaget bakom Dungeons & Dragons.

- Ymir, förkortningsexpert

Man Mountainman

Storsvagåret
FEL!

Det är mitt och Risings (och några andra forumsmedlemmars, inga nämnda, inga glömda, Cybot, Kim, Yllle och Morgoth) hemmasnickrade spel.

Ja, jag har svårt mindervärdeskomplex gentemot Rising :gremlaugh:

Morgoth

Swashbuckler
Några förkortningar

D&D Dungeons and Dragons
DoD Drakar och Demoner
M:UA Mutant: Undergångens Arvtagare
V:tM Vampire: the Masquerade
V:DA Vampire: Dark Ages
Vmrk Västmark
SH Skymningshem
CCC Cadillac Crazy Cillerz <-- oboy, jag övertalade dem att ha kvar det namnet!
FH Fagins Hand
T8 Tribe 8
AD&D Advanced Dungeons & Dragons
GURPS Generic Universial RolePlaying System

Och nu, lite mindre kända förkortningar:

FURS Fantastiskt Utbud av Rostade Sockor
TSFKB Tramsiga SpelmakarFörbundet KaosBananerna
DSLS Daglig Skörd av Lingvistiska Sofismer

/Mogge, upprörd på det hela taget