Nekromanti Förkylning.

Vicotnik

Den onde
Staff member
I dag så vaknade jag av att jag knappt kunde andas då min näsa var full av snor, halsen gör ont och allt är skit så nu undar jag.
Hur mår ni andra där ute?
Finns det några bra tips på hur man blir av med eller lindrar förkylningar.

Dewil

Skrivbordsgeneral
- Skiva en liten bit färsk ingefära tunt, med skal och allt.
- Koka upp en liter vatten, lägg i ingefäran och låt koka tills ungefär hälften av vattnet återstår. (30-45 minuter)
- Ta kastrullen av värmen, pressa i en halv limefrukt och rör ned en stor sked honung.
- Drick några koppar om dagen, lagom heta.

För att inte störa universums magiska vibrationer och de alkemiska processer som förvandlar denna sötsura brygd till hostmedicin så ska man tänka på att använda fin honung (ingen fulhonung typ Eldorado) och att inte använda mikrovågsugn för att värma drycken. Mikrovågsugnar och magi hör inte ihop, trots den snygga allitterationen.

Det funkar för mig i alla fall. Och gott är det också.

Dewil, jourhavande alkemist

Organ

Out of time, out of mind
I dag så vaknade jag av att jag knappt kunde andas då min näsa var full av snor, halsen gör ont och allt är skit så nu undar jag. Hur mår ni andra där ute?
Jag mår bra, tackar som frågar.

Finns det några bra tips på hur man blir av med eller lindrar förkylningar.
Tyvärr så finns det inga genvägar. Förkylningsbakterierna du har fått i dig kommer så småningom att jagas på flykten av kroppens eget försvar och det finns inget känt sätt att snabba på den processen. Så du kommer att vara förkyld under en viss tid och det finns inget du kan göra åt det. Däremot kan du göra din tillvaro lite behagligare under sjukdomsperioden. Drick mycket vätska (gärna varmt :tekopp:) och ta något febernedsättande, ring mamma och få henne att tycka synd om dig och unna dig något smaskigt godis. Att c-vitamin skulle funka på förkylningar är förövrigt en myt. Om man proppar i sig det i större mängder så åker bara överskottet ut igen då kroppen inte kan ta emot allt för mycket på en gång.

Krya på dig.

/Anders

mcwolfe

Veteran
Håller med föregående inläggare på alla punkter utom en. Förkylning är i princip alltid orsakat av virus, inte bakterier (jupp.. måste vara lite besserwisseraktig så här på morgonen).

I övrigt kan jag bara hålla med om att det bästa sättet att bli kvitt en förkylning är att se till att ha det bra (finns till och med studier som antyder det).

Mvh
McWolfe

Rickard

Urverk speldesign
"Drick mycket vätska (gärna varmt :tekopp:)"
Fast det där är ju rätt motsägelsefullt, då te är vätskedrivande. :gremsmile:

/Han som ska börja sitt jobb som tedemonstratör idag

PS. <font size="1">

"Förkylning är i princip alltid orsakat av virus," - McWolfe
"...39 graders feber," - Hjalle
Hjalle, du ska nog inte sitta vid datorn. Tänk om du smittar den.

/Han som inte kunde hålla sig</font size>

DS.

Gordeg

Hero
Ja, cancer och sånt kan man bota nuförtiden men förkylningsvirusen gör oss till sina bitchar varje år.

Gordeg

Marcus J

Hero
Det beror på att viruset ständigt muterar medans cancerorsaken inte gör det.

/Marcus förklarar, kanske i onödan?

Organ

Out of time, out of mind
Att tala i sömen

....och har legat och yrat hela natten enligt utsago.
Vad sade du? Folk som pratar i sömnen är förövrigt bland det det roligaste som finns. Min hustru tillhör den nattpratande kategorien och hon har hävt ur sig de underligaste saker. Ett exempel jag kan dra är när jag vaknar till av att hon säger något, och lite osäker på om hon är vaken eller ej inleder jag en konvesation som går ungefär som följer:

Anders (lite tyst): Är du vaken?
Hustru: Mummel.
Anders (lite högre): Vad håller du på med?
Hustru (klart och tydligt med hög röst): Jag är i egypten!
Anders (konfunderad men road): Jaha, och vad gör du där?
Hustru: Jag äter senap.

Efter detta vände hon på sig och sov vidare. Hon vägrar förövrigt till denna dag tro att det överhuvudtaget ägt rum och tror att jag har drömt det hela eller hittat på historien. :gremgrin:

/Anders (dricker kardemumma-latte)

G

Guest

Guest
Det beror på att viruset ständigt muterar medans cancerorsaken inte gör det.
Det är väl oftast det som är cancer orsaken, att vävnad muterar, inte alltid dock, men 95% skulle nog vara mutationer på ett eller annat sätt, det är just att virus är inte levande, därför går de inte att döda, vilket är en sak som inte gäller cancer, då mutationen inte är orsakad av virus då, men de brukar inte vara malign cancer av någon anledning.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Oh no![OT]

39 graders feber, mår illa, har bajsont i huvet och har legat och yrat hela natten enligt utsago.
Betyder detta att vi inte kommer att spela i helgen. Hjalle, snälla... bli frisk!

- Jocke, bönar och ber på sina bara knän.

Johan K

Gammal & dryg
Jo, för fasiken !!
Mår prima faktiskt. Tror att jag har ett imunförsvar av stål. Med tanke på att jag inte har varit sjuk på fler år. Har som högst varit mediumförklyld nån gång,.