Nekromanti Förkylning...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag är förkyld. Vid sämsta möjliga tillfälle. På måndag ska jag nämligen ut och praktisera ("FVU") på skola.

Jag betade av de jobbigaste grejerna inatt (framförallt stadiet där man kostar och har skitont i halsen samt stadiet med snuskmycket slem). Just nu har jag trötthet och lätt huvudvärk.

(ifall ni undrar: En av mina superkrafter brukar vara att kunna komprimera sjukdomsförlopp).

Jag begagnar kamomillté, skållheta duschar, hålla mig varm och ta det lungt (som straxt, då jag ska ner till posten och kolla portot för ett par Traderaauktioner). Jag ska då också passa på att skaffa C-vitamin.

Någon som har andra huskurer eller tips? (Whiskey brukar framhållas, men funkar ej på mig)

//Krank, dövven

Rising

Vila i frid
Tricket är att svettas ur skiten. Drick dig helt knäppfull på någon snäll alkohol och varva med mycket vatten, bädda in dig så varmt att du håller på att kollapsa; ta in ett extra elektriskt element i rummet om du har något eller bara turn on the heat på vilket annat sätt du än kan. Sedan ligger du där och bara badar i svett.

På morgonen så är det första du gör att byta lakan - för det är där sjukdomen ligger, numera.

---

Vitlökar sägs också vara bra. Min farsa - som lärt mig allt jag kan om huskurer mot förkylningar - äter flera stycken som om de vore äpplen - bara proppar i sig dem - innan han sedan går och lägger sig (full och varm; se ovanstående).

Jag personligen föredrar sådana där vitlökstabletter som finns på apoteket. Jag är inte tillräckligt macho.

---

C-vitamin hjälper dig inte. Inte nu. De är förebyggande. Kan Jang, däremot, är en riktig motherfucker som bara hoppar in och karateknullar förkylningen tills den springer iväg, gråtandes som en chilensk gatuflicka. De rekommenderade doserna är typ för undulater, dock, så du måste ta en risk med hälsan för att verkligen få god effekt.

---

Och ja; man ska absolut blanda alla av ovanstående. Håll inte på med dämpande skit såsom Ipren och sånt. Ditt mål är ju inte att uthärda förkylningen, utan att gå till frontalangrepp mot den och bara nuke:a ut den ur din kropp.

krank

Mjo, mycket av det där, förutom fyllan, använder jag mig av (jag har tyvärr ett par grejer jag måste vara nykter för att klara av, som måste fixas).

Mat orkar jag inte laga, så straxt ska jag åka och käka pizza. Troligen med vitlök.

C-vitaminerna brukar funka, men då mer pga placeboeffekten än något annat - i och med att jag nästan alltid använder brustabletter då jag går på smärtstillande, så har kroppen och sinnet lärt sig att "om det bubblar sådär och smakar citron eller apelsin, så funkar det". Och det funkar. Tro't eller ej.

Ska helt klart byta lakan, tack för den påminnelsen.

//Krank, går och hinkar vatten, duschar stekhett, och käkar pizza

Johan K

Gammal & dryg
Well, börkar åxå göra den där grejn.. Att hålla mig varm, mycket varm till & med.. Ta ett järn & hoppa in i bastun. Brukar funka 9 ggr av 10.. Iaf på mig.
Det hela avslutas med en varm duch + att sova..

Pom

Swashbuckler
Den enda huskuren jag vet fungerar är inaktuell för dig eftersom den rör halsont. Men jag nämner den ändå:

Riv ned lite ingefära i varmt vatten (eller té eller honungsvatten) och drick. :kaffe:

Lektionerna går ändå - adrenalinet gör att du inte känner av så mycket av huvudverken och tröttheten. Om du är så snabb som du säger är det inte så många dagar kvar av symptom, så planering och efterarbete hinner nog inte bli så lidande. Kommer du helt färsk till ett ställe är det ändå bäst att hålla låg profil alldeles i början.

Coffe_Kanon

Swordsman
Någon som har andra huskurer eller tips? (Whiskey brukar framhållas, men funkar ej på mig)
Jag har aldrig stött på ett problem som inte kan lösas med Whiskey. I de fallen när Whiskey inte fungerar så är orsaken oftast: för liten mängd whiskey. Drick mer!

//Coffe_Kanon - småalkis när det kommer till whiskey :gremgrin:

krank

Jag har aldrig stött på ett problem som inte kan lösas med Whiskey. I de fallen när Whiskey inte fungerar så är orsaken oftast: för liten mängd whiskey. Drick mer!
Jag är för mesig för Whiskey. Först bränner det och river och lever rövare i halsen, sedan vill det genast vända och komma upp igen.

Coffe_Kanon

Swordsman
Jag är för mesig för Whiskey. Först bränner det och river och lever rövare i halsen, sedan vill det genast vända och komma upp igen.
För att vara snobbig: det är skillnad på Whiskey och whiskey, vissa bränner medans andra bara värmer, sen finns det olika "rökighet" på whiskey, vissa är milt rökiga och känns knappt, andra smakar som om någon har fimpat 30 cigarrer i skiten. Det gäller att hitta "sin" sort antar jag, i mitt fall är det The Famous Grouse.

För övrigt så kan jag nämna att det är rätt skönt att bli full på Whiskey, bara man kan tåla den äckliga eftersmaken efter X antal glas. Vodka brukar jag bara kräkas av, vin får man ont i huvudet av och öl blir man bara mätt, illamående och pissnödig av. Men Whiskey är bara najs. :gremgrin:

Men jag respekterar givetvis smaken är som baken-regeln. Men ifall Whiskey är så jobbigt att svälja så kan du väl prova konjak?

Skål på er!

krank

För att vara snobbig:
För att vara mesig: Jag får samma effekt av i stort sett allting med större alkoholhalt än en starköl. Och då föredrar jag dessutom vanliga 3.5'or. Så mesig är jag...

Coffe_Kanon

Swordsman
För att vara mesig: Jag får samma effekt av i stort sett allting med större alkoholhalt än en starköl. Och då föredrar jag dessutom vanliga 3.5'or. Så mesig är jag...
Äh, vadå mesig? Det finns väl inget mesigt i att reagera med illamående på något som EGENTLIGEN inte hör hemma i människokroppen. Dessutom är det bara bra för din hälsa om starkare saker har svårigheter att hålla sig nere i magen din.

Appropå din hälsa, börjar förkylningen gå över, eller har den blivit värre? *pinsamt uppenbart försök att styra tråden tillbaka till ämnet igen*

//Off-topic Coffe - som försöker göra rätt för sig

Well - annars så vet jag folk som blivit kurerade med whiskey- men det var massor av annat i också- citron och vitlök, bl.a.
Hon som drack det sa att det var bland det värsta hon druckit

Men fasen vad det hjälpte

Men mig inte gilla whiskey

Coffe_Kanon

Swordsman
Men mig inte gilla whiskey
Alltså varför är det bara cigarrluktande gamla gubbskrällen och jag själv som gillar whiskey? Vilken fest man än dyker upp på så gör alla en grimas när de får svaret på vad jag dricker för något. Visserligen så får man garanterat behålla sina styrkedroppar för sig själv då ingen skulle kunna komma på tanken på att stjäla min whiskey när jag ligger deckad i fylleruset, men man känner sig lite gammal när INGEN i samma ålder verkar gilla whiskey.

//Coffe_Kanon - som länge misstänkt att han egentligen är en cigarrluktande gammalt gubbskrälle i en 19-årings kropp.

krank

Appropå din hälsa, börjar förkylningen gå över, eller har den blivit värre? *pinsamt uppenbart försök att styra tråden tillbaka till ämnet igen*
Natten mellan fredag och lördag var den värsta. Då var det "ont-i-halsenhostningar" och "slem i mängder". Lördagen såg viss förbättring, och jag höll mig vaken länge nog för att faktiskt klara av att genomföra en tvätt mitt i natten (måste ha rena kläder på måndag, och alla tvättider var upptagna).

Imorse vaknade jag av att kunna andas med icke mindre än båda näsborrarna, och den inledande förkylningstungheten i kroppen försvann ganska snabbt efter att jag gått och lagt mig. Så jag ser en markant förbättring.

Sanjuro

Warrior
Äh, vadå mesig? Det finns väl inget mesigt i att reagera med illamående på något som EGENTLIGEN inte hör hemma i människokroppen.
Du snackar nu alltså med killen som en gång allvarligt funderade på att dricka en liter sperma...

Undrar om det är bra för förkylningar förresten?

Coffe_Kanon

Swordsman
Du snackar nu alltså med killen som en gång allvarligt funderade på att dricka en liter sperma...
Ehm, men tekniskt sett så hör sperma faktiskt hemma i människokroppen (åtminstonde i mannens kropp), alkohol å andra sidan gör det inte. :gremgrin:

//Coffe_Kanon - som kände för att vara petig

krank

Först och främst: Det var inte en liter, det var en halvliters PET-flaska och sådana får man inte i några litrar.

Sedan: Jodå - och än idag skulle jag nog hellre dricka den rätt nyttiga proteinshake sperman innebär, än jag skulle dricka den distinkt onyttiga och väldigt kräkframkallande whiskeyn. Om det gällde motsvarande mängd, alltså.

Och: Vi ska minnas att spermaincidenten inträffade (eller kanske snarare skulle ha inträffat) innan jag gick och blev mesig, på den där tiden då jag brukade öppna festen med att stjälpa en flaska Black Tower och sedan fortsätta med en hel flaska Marinella Fruit Bitter. I sammanhanget ska nämnas att jag var 1.62 lång (precis som nu), men jag vägde omkring 48 kg.

Jag tror inte att sperma är bra mot förkylningar - eller ja, inte bättre än vilken proteinshake som helst.

Sanjuro

Warrior
än idag skulle jag nog hellre dricka den rätt nyttiga proteinshake sperman innebär, än jag skulle dricka den distinkt onyttiga och väldigt kräkframkallande whiskeyn.
Man kan inte kräkas av whiskey. Det går inte. Vem har sagt det till dig? De ljuger.

Däremot går det alldeles utmärkt att kräkas av Black Tower och Marinella. Särskilt om man blandar. Det hör absolut inte hemma i människokroppen.

Coffe_Kanon

Swordsman
Man kan inte kräkas av whiskey. Det går inte. Vem har sagt det till dig? De ljuger.
Sm regelbunden whiskeydrickare vill jag påstå annorlunda, Whiskey får DEFINITIVT mig att kräkas, i synnerhet när man nära på drack upp en hel liter Famous under en och samma kväll.

Jag är tyvärr en gourmand även när det kommer till alkohol. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Sorgligt nog kan du inte göra ett jota, allt snack om echinagard, koalabjörnste och citronbad är bara trams som inte har någon bevisad effekt. Däremot vet jag en sak du ska ge fan i: sponken. Sponken gör att din lever får börja jobba på att behandla alkoholen. Och det låter ju som en bra idé när du vill att din kropp ska fajtas med förkylningen, att börja ett tvåfrontskrig?

Storuggla, kycklingsoppa är gott

Sanjuro

Warrior
Jag är tyvärr en gourmand även när det kommer till alkohol.
Jag vet inte om jag skulle kalla någon som pallar med en liter Famous Grouse för gourmand... stenhård, javisst, men gourmand? :gremcool: