Nekromanti Förlängda versionen...

Hjalle

Swashbuckler
Nu är den här, nu är den sedd. Och var det bara jag som tyckte att den var bra?
Favortitscenen var Eomer vid Pelennors slättar, när han upptäcker sin halvdöda syster... Härligt att se lite vrål och galenskap. :gremsmile:
Döskalleregnet i Dimholt var lite töntigt, och Gandalfs hostningar var lite onödigt och halvtöntigt. De förlänga stridssekneserna var överraskande... öh, kreativa. Annars ´reflekterade jag över att de sista 6-7 scenerna var helt oförlängda, vilket de kanske skulle ha varit. Nåväl.
Några favoriter?

-Hjalle, nöjd.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dödskallegänget

Jag har sett den förlänga tre gånger sen igår, medans jag bygger om hårddisken på min dator... tur att man gjorde backup!

Jag gillar det mesta av det förlängda, förutom just dödskalleregnet. Gillar Eowyns utbyggda roll på slagfältet, och Merrys också. Lite besviken på Saruman och Gandalf-konfrontationen, den vart inte så cool som jag hoppades.

Favvisscenen? Mouth of Sauron. Äckligt som fan.

M.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Mouth av Sauron

Ja, gillade den scenen mycket, men... Tycker Gandalf skall visa mer styrka, visa att han är överlägsen Saurons språkrör som han gör i boken. I filmen kastar Saurons språkrör brynjan till dem, i boken går Gandalf lugnt fram och tar den av en något paralyserad fiende. Till exempel. Gandalf skall i en viljornas duell besegra denne vidrige lakej åt Sauron och denne skall bli förudmjukad. Detta framgår inte alls i filmen.
Sedan kan man juh diskutera huruvida det var bra eller dåligt att Saurons språkrör kortades en aning... Personligen tyckte jag att det var ganska fint. :gremtongue:

-Hjalle, kryptisk...Öh.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lite samma med häxkungen

Gandalf ramlar lite väl snabbt mot Häxkungen när de konfronteras. Jag hade gärna sett lite mer fajt dem emellan eller i alla fall en...häftigare viljornas kamp.

Men jag är nöjd, nu när jag sett alla tre förlängda är jag på det hela väldigt nöjd. Just nu är det så att den första förlängda är min favorit, sedan den tredje och sedan den andra.

M.

Ceram

Hero
Jag såg också den filmen nu ikväll likt många andra. När jag såg den oförlängda störde jag mig massor på det överlånga slutet. Det gjorde jag inte nu även om jag fortfarande tycker filmen borde ha slutat med Frodo och Sam på den lilla lavaön. Det var alltså jättebra att slutet inte var förlängt.

Det framgick inte nu heller vad som gjort Denethor galen även om jag bara älskade hans galenskap. Okänsligheten när Hoben sjunger och alla ryttarna dör är bara vacker...

Som folk sa var döskalleregnet onödigt. Däremot gillar jag när spökena anföll skeppen. Att Aragon inte säger åt spökena att städa upp innan han låter dem vila i frid störde min organisatoriska ådra, tänk vad många skadade som hinner dö på slagfältet för att ingen hittar dom. Det skulle spökena kirrat lätt.

/Ceram, nöjd

Pom

Swashbuckler
Re: Förlängda versionen... (ja, spoilers)

Två saker blev sämre:
-Sarumankonfrontationen, som Magnus nämnde. Den berömda rösten får ett par meningar initialt, men sedan står man och skäller på varandra. Saruman lägger en fireball. Grima knivar Saruman. Legolas skjuter sedan Grima av svårbegripliga skäl. Saruman dråsar i backen.
Flamsigt och fånigt.

-Dödens stig hade nu fått en massa komedi som rätt groteskt sprängde det hotfulla men också arkaiskt värdiga i bioversionen. Skallregnet har nämnts, Gimli blåser ut spökhänder. Spökledaren hoppar ur väggen "OK, vi slåss.", piraterna slänger käft med trion, Gimlie busar med Legolas, bordningsskämt, "Du och vilken armé?" lägger piratkaptenen upp, "Den här armén!" onelinear Aragorn.
Stön.

Men annars var det en rad förbättringar, scener från boken som sattes in effektivt. Håller med om att Språkröret var en riktig höjdare. Palantíren, joggningen med orcherna, mer Eowyn Warrior Princess, House of Healing, Faramir och Pippin, det krönta statyhuvudet, etc, etc, etc.

Troberg

Sinister eater
När vi ändå är inne på det...

...är det bara jag som tycker att 1200 spänn är på tok för dyrt för boxen?

Jag bryr mig inte om hur bra filmerna är och hur mycket de är extendade och regissörsklippta, 1200 spänn för tre filmer är inte rimligt, speciellt som man tycker att man borde få något slags mängdrabatt när man köper hela paketet. Heck, de två första filmerna kan man ju köpa på rea för 100-150 spänn, det innebär att man betalar 900-1000 spänn för sista filmen och en pappkartong.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: När vi ändå är inne på det...

Har extended-boxen redan kommit? Håller med om att det är överpriser.

/Ulfgeir

Dimfrost

Special Circumstances

Den kostar i och för sig 999 på Onoff, och jag har för mig att jag såg någon annons om 949 också.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

Har extended-boxen redan kommit? Håller med om att det är överpriser.
Jupp, men handlaren jag pratade med tog inte in den annat än på förfrågan förrän den blivit billigare. Det om något är väl ett bra tecken...

Troberg

Sinister eater

Den kostar i och för sig 999 på Onoff, och jag har för mig att jag såg någon annons om 949 också.
Fortfarande en bra bit kvar till min smärtgräns (600-650 spänn)...

Pom

Swashbuckler
En liten grej till (eller inte)

I förlängda versionerna av de bägge tidigare delarna fanns det med åtminstone en extrascen i varje film som gick rakt in i mitt hjärta. FotR hade den korta glimten av de sjungande alverna i skogen i början. TTT hade Eowyns begravningssång.

RotK hade ingen sådan scen. Många av de nya scenerna var som sagt riktigt bra och fördjupade berättelsen, men inte på det där väldigt speciella sättet.

Men i rättvisans namn var bioversionen så proppfull av sådana scener att det inte gjorde så mycket.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Några favoriter?
"Long have you hunted me, long have I eluded you. Now behold the sword of Elendil."

(Detta är en nyckelscen som jag saknade rejält i bioversionen. )

Hjalle

Swashbuckler
Re: Förlängda versionen... (ja, spoilers)

piraterna slänger käft med trion, Gimlie busar med Legolas, bordningsskämt, "Du och vilken armé?" lägger piratkaptenen upp, "Den här armén!" onelinear Aragorn.
Stön.
Tja, det var juh inte ens riktiga skådespelare... Peter Jackson spelar juh till exempel pirathövdingen som blir skjuten och de flesta andra är killar från Weta, medregissörer och andra goa gubbar. Kolla på extramaterialet, om det var DVD:n du köpte, det är skithärligt! :gremlaugh:

-Hjalle, därmed inte sagt att scenen sög. :gremtongue:

Bombu

Hero

...är det bara jag som tycker att 1200 spänn är på tok för dyrt för boxen?
Både och.

Tydligen får de skiten sålt för dessa hutlösa priser så då måste man ju säga att de gör rätt, man har väl visat rätt tydligt att det inte är välgörenhet man sysslar med, de har ju varit rätt förslagna med extended versioner.

Undrar hur många fans som har 1an i vanlig version och extended,

2 an i vanlig version och extended

och sen 3an i vanlig version och sen hela boxen med extended på det bara för att ha allt.

De har verkligen lyckats få ut prytlar.

Men dyrt, jovisst det är dyrt, men folk köper ju så varför sänka priset?

Troberg

Sinister eater

Tja, för att fildelningsprogrammen översvämmas av behändiga packar med hela schlabangen, helt gratis?

Bombu

Hero

Tja, för att fildelningsprogrammen översvämmas av behändiga packar med hela schlabangen, helt gratis?

Det är nog ett stort problem för dem, men det är ju inte så att alla som fildelar sig skulle springa och köpa boxen för 500 pix heller.

Jag tror de försöker få ut så mycket pengar som möjligt (fetsmart gissning eller hur?)

Då dundrar man i med nått djävligt dyrt, och en lojal grupp kommer köpa skiten för det priset, visst många fildelar sig och det kommer de inte åt.

Sen tror jag priserna kommer gå ned, de som verkligen behöver boxen nu får betala dyrt, kan man vänta ett halvår så får man det betydligt billigare.

Jag vet inte precis hur de tänker, men när det gäller marknadsföring och att få folk att punga ut med maximalt med pengar så har de varit ganska duktiga.

Därför tror jag inte priset är satt av en slump utan att det faktiskt maximerar deras vinst, om de gissat rätt?
Vem vet, men det känns som om de lyckats rätt bra hittils.

Men visst är det dyrt.