Nekromanti Förläning i Eon

StyggaTiraken

Veteran
Vi har boken "Riddaren" och blev fascinerade av dess innehåll speciellt delarna med förläning och borgar. Fast vi blev också helt tokiga och många av oss har varit på anstalten "skrik i kudden"... Vi hade nämnligen tänkt att rollspelsgruppen skulle styra en förläning t.ex en är baronen någon är vassalen ( Riddaren ) och någon en förvaltare m.m. Men då såg vi att det är fruktansvärt konstig.

I Boken står det inte riktig fullt vad som ska göras. Stenbrottet kostar inget att göra och öser in pengar. Fiskedammarna kostar bara 50 dagsverk och öser in bas. och har man säg 1000 tunnland skog och anställer 100 jägare med normala jaktmarker tjänerman 100 bas! Fast dessa saker har fått oss att skratta oavbruttet med tanka på misslyckas Skogsvaktarn hittar de 100 jägarna inte ens en ynka dvärg under året x(

Men vi skulle behöva lite tips om hur man ska göra med dessa saker och så undrar jag om hur det är med yrkessoldater, anställer man dom? har dom utrustning? hur mycket stridsvana har dom? hur många miliser kan man dra ut? vad har dom för utrustning och stirdsvana? Hur mycket har en Barons general i Ledarskap och Krigsföring?

Om ni kan svara på dessa frågor blir jag er ödmjuka tjänare...

- Från en ledsen förvirrad [color:\\"blue\\"] [/color] Stygga Tiraken

StyggaTiraken

Veteran
Re: Kom på en sak till

Jag testade och göra en förläningen och fick mycket pengar och bas över och vill veta vilka utgifter ( om det finns ) som ska till kungen, adelstiteln över ensjälv, vasselen...
Jag vet att templet tar 10% och hälften av fria bönders skatt går till kungen och hälften av malm inkomster men inget mer?

Jag vill också veta hur stor en normal armé i krigstid ser ut för säg en baron... Jag vill också veta vad en greve är skyldig en hertig i ett eventuelt krig ( soldater,pengar m.m. ). Jag undrar också hur det är med handel... om du orkar läsa läs nedan...

Den lokala marknade ligger på 20 Bas kan man bara köpa och sälja varor för 20 Bas tillsammans?
Och man måsste få lyx och det kan man nästan bara byta till sig. Man tar gö den närmaste staden och kollar.
Hur vet man stadens huvudnäring?
säg att staden har 50 lyx kan man bara byta eller sälja 50 lyx till dom och om man köper 50 lyx har man köpt hela stadens förråd eller? hur blir det med de stackars NPC byar som inte finns då? Här hitta vi också en skit kul grej. pesten kan komma ibland men om alla SP har gods o.dyl blir sannolikheten 100000%

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jag kan förstå din reaktion, och efter att ha skapat ett par län till mina spelare (dom har förtjänat dom) så kan jag klargöra föjlande:

Stenbrottet kostar inget att göra och öser in pengar

Stenbrotten kostar bas i underhållskostnad som du måste betala varje år. Visst kostar dom inte något att anlägga men kostnaden för ett stenbrott i bas (eller gånger 360 om man vill ha i silver) är ju trots alla ganska hög, och slår man lågt på tärningarna så kan stenbrottet lätt bli kostsamt.

Fiskedammarna kostar bara 50 dagsverk och öser in bas

Jag kan hålla med dig att det är underligt hur billiga binäringarna är jämfört vad dom ger, har inte heller riktigt fattat det (kanske finns det nån snäll Neogames-person som kan förklara?).

har man säg 1000 tunnland skog och anställer 100 jägare med normala jaktmarker tjänerman 100 bas!

Om man har bra jakt-kvalitet så är det oftast mycket inkomstbringande att anställa jägare, men märk väl att dom kostar 2 bas styck, och dom ska ha betalt även om skogsvaktaren misslyckas/fumlar slaget mot jakt och det därför inte blir nån fångst (och om man fumlar så kan man ju t.ex. tänka sig att jägarna bara har fått tag på småvilt, eller "glömt" visa fångsten för länsherren).

yrkessoldater, anställer man dom?

Ja, man anställer dom, och man betalar dom i bas (det står ju i utgifter under soldater att kostnaden också täcker in underhåll och ev. pilar/skäktor). Sen det här med utrustningen får man klura lite på själv (jag skulle t.ex. säga att en "lätt fotsoldat" , har läderpansar och enhandat närstridsvapen, och en vanlig fotsoldat kanske ha ringbrynja och spjut eller liknande).

Kom ihåg att man måste anställa officerare också, och att det är dom som är "ledarna" i armen. kom också ihåg att det kan behöva anställas soldater för en eventuell statsvakt (är det med t eller d i stads/stats-vakt???) också, eftersom denna inte automatisk bara "finns". Jag skulle nog säga att en "vanlig" officer har runt 10 i ledarskap och krigsföring, men det är ju upp till varje spelledare att bestämma i sitt mundana.

Yvian

Warrior
Re: Kom på en sak till

Jag vet att templet tar 10% och hälften av fria bönders skatt går till kungen och hälften av malm inkomster men inget mer?

Så vitt jag förstår så behöver man inte räkna med att templet tar 10%, eftersom dessa tar denna skatt innan bönderna betalar skatt till länsherren. Hälften at skatten går till kungen pch likaså med malm-inkomster, så där har jag inget att kommentera.

Jag vill också veta hur stor en normal armé i krigstid ser ut för säg en baron... Jag vill också veta vad en greve är skyldig en hertig i ett eventuelt krig ( soldater,pengar m.m. )

En baron är skyldig att ställa upp med en arme (vara storlek inte finns definierad i Riddaren eller någon annan bok som jag läst, men eftersom iaf Consabers arme består av baronernas miliser så antar jag att baronerna står för den mästa militärmakten (i förhållande till deras titlar) vid en eventuell konflikt, och på kungens begäran. En greve är egentligen inte skyldig en hertig något speciellt i krig. Om han har länet på tjänst så innebär ju detta att han (troligast) har sänt iväg sina soldater som han har avtal att göra eftersom han fått länet. Några specifika siffror för en arme har jag inte, men jag skulle kunna gissa på kanske runt 40-100 man beroende på baroniets/greveskapets/hertigdömets storlek.

Den lokala marknade ligger på 20 Bas kan man bara köpa och sälja varor för 20 Bas tillsammans?

Att den lokala marknaden ligger på 20 bas innebär att det maximala antalet bas som du kan KÖPA (varje år) ligget på 20. Du kan (teoretiskt sett) sälja hur mycket bas som helst, men då får du mer av att sälja det på den provinsiella marknaden, läs nedan.

Hur vet man stadens huvudnäring?
säg att staden har 50 lyx kan man bara byta eller sälja 50 lyx till dom och om man köper 50 lyx har man köpt hela stadens förråd eller?

Stadens huvudnäring fås enklast fram om man har landets "landsbok" (finns ju bara till vissa länder men ändå), då man kan kolla i stadens beskrivning/faktaruta vad den har för huvudnäring(ar). Har staden 50 Lyx så innebär det (precis som ovan med bas'en) att du kan som max köpa 50 lyx, och sedan finns det inge mer att köpa (kanske eventluellt om du är beredd att betala VÄLDIGT MYCKET EXTRA då...). Precis som ovan så kan du teoretiskt sätt sälja hur mycket lyx/bas som helst på marknaden (även om många spelledare troligen skulle sänka köp & säljpriset på varan om det blir ett överflöd på säljfronten).

Jag hoppas att mina svar hjälper dig att förstå dig på mundanas länsherrar/adelsmän :gremgrin:

StyggaTiraken

Veteran
Re: Kom på ytliggare en sak till

Är det bara jag eller blir det mycket Dagsverk kvar. Jag menar om jag får t.ex 90000 dagsverk går typ 40000 till bruket. vad ska jag göra sen med mina dagsverk. inget! bara averka skog och bygga binäringar och lite underhåll. Hur stor är en fiskedam och hur mycket folk krävs det för att underhålla dem? Är alla anställda utanför riket eller dras någon av bönderna bort? kommer inte på något mer nu men har ni nogra nötter att knäcka PS inte mina nötter, den var en som missförstodd en gång ( jag får adoptera )

Detta är också klurit en bonde gör 80dagsverk om året, sant?
och för att räkna ut dagsverk för bruk är tunnland gånger 25
enligt mina uträkningar kan en bonde skörda och ta hand om
7 tunnland mark! själv! ( 80/25= 3 + 4 från hans gård )

Är alla bönderna i byar män eller är hälften kvinnor?

Yvian

Warrior
Re: Kom på ytliggare en sak till

Är det bara jag eller blir det mycket Dagsverk kvar. Jag menar om jag får t.ex 90000 dagsverk går typ 40000 till bruket. vad ska jag göra sen med mina dagsverk. inget! bara averka skog och bygga binäringar och lite underhåll

Underhåll är något som är kraftigt undervärderat... Det kan spara dig många bas, speciellt om du har stora gods. Räkna ut själv hur mycket bas du behöver betala i underhåll om du inte sätter några bönder på underhåll, och jämför sedan detta med hur många bas det kostar om du slänger på alla onödigt dagsverken på underhåll (för mig drog det ner kostnaden från runt 20 till 1 :gremlaugh:)

Hur stor är en fiskedam och hur mycket folk krävs det för att underhålla dem?

Såsom jag fattat det så funkar binäringar precis som gruvdrift, kostnaden för anställda är helt enkelt redan borträknad från inkomsterna från densamma. Men jag har inte fått detta bekräftat men det är så jag räknar det tillsvidare.

Detta är också klurit en bonde gör 80dagsverk om året, sant?
och för att räkna ut dagsverk för bruk är tunnland gånger 25
enligt mina uträkningar kan en bonde skörda och ta hand om
7 tunnland mark! själv! ( 80/25= 3 + 4 från hans gård )

En bonde utför 80 dagsverken normalt sett (får du extremt många över kanske du kan sänka dom till 40 och få en gladare befolkning? Kom ihåg att alla bönder sammarbetar med att sköta om fälten, men ja dom sköter om 4 tunnalnd var...), vilket alltså motsvarar 80 dagars arbete per person.
Kom också igår att vi snackar om ett ÅR, inte några futtiga dagar. På ett år hinner man med ganska mycket :gremtongue:

Är alla bönderna i byar män eller är hälften kvinnor?

Det är ungefär 50/50 män och kvinnor, precis som det bör vara (annars skulle det vara svårt att få befolkningstillväxt :gremwink:)

ripperdoc

Myrmidon
Om jag får säga det så är inte reglerna i Riddaren mycket att ha. De är förvisso perfekta för att "svänga ihop" en förläning och de är välskrivna, men synar man dem fungerar de inte. Det är inte så konstigt heller, hela biten med förläningar är ett oerhört komplicerat ämne och är svår att göra regler till på ett bra sätt.

Vi har spelat en renodlad adelskampanj i flera år (den började långt innan Riddaren var påtänkt) och har behövt gå den hårda vägen, vilket innebär forskande, funderande och tjatande på Krille :gremlaugh:.

Själva räkningen av inkomster och utgifter har vi dock valt att inte göra, just eftersom det är så komplicerat. Jag tycker dessutom att det finns tusentals adelsrelaterade ämnen som är viktigare och mer intressanta än deras budget.

/RD

Magnus L

Hero
Så här är det för oss..

I vår kampanj är förläningen snarare en bakgrundsgrej...ett ställe som upplagt för äventyr..