Nekromanti Förläning

nordan

Swordsman
Hupp! Jag konstruerar en förläning och har följande frågor:

Om man har ett antal gods, där det bor riddare som är vasaller till förläningens herre, skall dessa då försörjas enligt reglerna om levnadsstandard, eller ska de hyras in under soldatposten "riddare med väpnare"? Ska deras familjer försörjas? Eller räknar man med att boende på godset sköts av intäkter från godset som inte avspeglas i godsets avkastning?

k7e9

Hero
Jag tycker det beror på hur detaljerad du vill vara...
Båda sätten fungerar väl, men om du vill vara mer detaljerad och kanske ha någon vasallriddare som får mer, någon annan mindre kan du ju använda levnadsstandard-metoden...

Men jag vet inte hur det "ska vara"... Och orkar inte kolla nu heller, tyvärr... :gremwink:

nordan

Swordsman
Jo det är sant. Det mest rättvisa är väl att gå på alternativet som kostar mest antar jag, då slipper man dåligt samvete iaf... (Attans!)

wallahad

Swordsman
Som i verkligheten; Du får vad du betalar för.
(Med undantag för dåliga affärer.)

Ger du dina unerhuggare listat pris och kanske lite mer, så kan man räkna med att efter ett år få ett rykte som givmild.

k7e9

Hero
Om du har riddaren till hands så kanske svaret står där...
Annars så tycker jag personligen att det alternativet där man räkna med reglerna för levnadsstandard definitivt är roligast... Mest detaljerat, och jag gillar detaljer... :gremwink:

Avslagen_Cola

Warrior
Jag kör så att för enkelhetens skull ingår inte riddarnas gods i baroniet, de har egna gods som egentligen tillhör baronen men som han skänker till riddarna i utbyte mot deras vapentjänst. Han betalar ingenting för dessa riddare utan de förväntas förtjäna sitt eget leverbröd då de har egna bönder osv.

Med andra ord får de en varsin riddarförläning. Observera att detta endast gäller vasallriddare och att övriga riddare som kanske greven kräver behöver betalas för.

nordan

Swordsman
Jag har satsat på att hålla en "mycket god" levnadsstandard för alla inneboende, samma som för mig själv. Jag får väl se vad min SL säger om det, men mycket god standard borde väl duga till de flesta. Dessutom tycker jag nog att om dom har samma villkor som mig, kan de inte möjligen hysa agg mot mig om de nu saknar "Lyx"-standarden... sen försvinner det ju i och för sig ner en hel del silver i mina egna fickor...

nordan

Swordsman
Det låter ju som en mycket god idé... då bortser du alltså från godsens inkomst också?

Kropotkin

Warrior
Beror lite på landet

Ja, vilket land är det frågan om? Och framförallat, hur vill du ha det själv?

Jag skulle vilja hävda, att om det är frågan om en vasall, så försörjer han sig själv och ställer upp som riddare för länsherren under ett på förhand avtalat antal dagar per år. Vidare kan han eventuellt betala vissa av sina inkomster till sin länsherre. Båda ovanstående avtal eller bara det ena kanske gäller i det aktuella fallet. Det är oftast en dåligt utbygd penningekonomi och handel som ligger bakom att det är enklare att byta tjänster med varandra än varor och pengar. Länsherren lovar att skydda riddaren, riddaren ställer upp med råd och dåd för sin herre och tillsammans skyddar de ofrälse mot troll och rövare i utbyte mot skatter.

Troligen har riddarens förfader fått godset i utbyte mot riddartjänst för kung eller länsherre. Således har rollpersonen knappast rätt att gå in och byta ut avtalet eller riddaren på godset utan vidare. Man måste komma ihåg att människor i ett godsägarsystem inte riktigt tänker som vi gör idag.

Men Mundana är varierande, ovanstående gäller troligen för ett land som Soldarn, men knappast för Asharien där stormän tillsätts av friherren och de flesta bönder (så vitt jag förstått) är fria bönder, ej bundna till ett godssystem.

Alea

Veteran
Alla är födda olika.

Jag måste säga att man inte skall ge sina vasaller samma eller bättre levnadstandard som en själv då det kan ge dem idéer om att man inte riktigt är lämpad att vara deras länsherre. När man spelar adelsman är det första man bör göra att hugga huvet av allt vad jämlikhet heter för högföräderi alternativt kätteri då ingen är född lika.
Vissa är födda till bönder, vissa till kungar, vissa är födda som baroner, vissa som vassalriddare. Om man inte visar på skillnaderna (via levnadstandard) faller samhället samman och barbarerna tar över.