Nekromanti Förläningsregler

Woulf73

Veteran
Sitter och förbereder vår kampanj och som en del i detta har jag grävt ner mig i Riddaren och förläningsreglerna; -vilket har gett mig ännu fler gråa hårstrån!

!) Enligt reglerna är förhållandet mellan fria bönder och ofria (25%/75%), men läser man om Soldarn är de (33%/66%). Får dock en känsla av att det blir ännu svårare att driva ett län med de senare siffrorna, har gjort ett par län i Daan Hammal och de går knappt runt med reglerna i Riddaren.
2) Reglerna för byar i Riddaren gäller mindre byar, men den skurkaktige greve Hadar Ros har Hallhamn i sitt län med 100-500 invånare. Har ju svårt att tro att alla hundratals invånare är bönder, men samtidigt har de ju inte heller stadsprivilegier så han kan inte beskatta byn som en stad heller...

Någon med idéer på hur jag löser detta? :gremsmile:

Gemstone

Swordsman
Av egen erfarenhet vet jag att en förläning börjar gå runt efter kanske 10-15 år så pass att man lyckas dra in rejäla slantar. Chansen att hitta en gruva är också stor om man tar in mängder med malmletare varje år (vilket är lite av en bugg imo)

Använd gärna min händelsetabell med fler resultat och framför allt lite häftigare resultat:
Händelser

Jag rekommenderar också att ett fummel på Amor slag minskar en bys invånare med 1T6% medan misslyckat är 1% tillväxt medan lyckat är (1T6+1)% och perfekt är (1T10+1). då går inte alla byar under efter ett litet tag pga, den ynkliga tillväxten och sjukdomar som sveper titt som tätt.

Kärlekscraft

Swordsman
Tycker mest är en fingervisning, skiljer ju bara 8% procentenheter mellan fria och ofria bönder(25/75 & 33/66). Olika förläningar kan ha olika mängd, tror dom fick göra om en folkomräkning på 1700-talet där de gamla siffrorna visade fel på ett par hundra tusen.

Därutöver är det också skillnad vart någonstans förläningen ligger, en länsherre kan sitta på ett stort geografiskt område, men som ligger norrut med massa skog, berg och knappt någon befolkning med få gruvor som följd(för att inte tala om infrastruktur). Medan en annan länsherre har sin förläning i den folkrikaste och bördigaste regionen.

Tell

Hero
Strunta i hela systemet. Jag konverterade frivilligreglerna från Pathfinder, och de fungerar hyfsat, kan sända över excelark (kan ej bifogas av någon anledning); det är kanske inte jättetydligt, men de flesta formler fungerar; i grunden, så motsvarar attributen för staten (civilisation, unrest, law, etc) färdighetsvärden, medan svårighetsnivåerna motsvarar den effekt slaget måste ha. Unrest kan aldrig gå under 0.

De fungerar bäst med tillägg av faktioner enligt följande:

1. Varje direktvasall eller mottagen ambassad eller legalt företag är en faktion; varje infiltration från utlandet/annat baroni eller spontanorgansiation är en faktion; varje religiös organisation är en faktion.

2. Varje faktion fungerar som (och kan etablera) ett minihov. Därutöver kan de vidmakthålla en egen agenda, och får en procentandel av statsbudgeten motsvarande deras positioner i rådet, och deras antal offentliga byggnader.

3. Varje faktion kan bygga egna byggnader, eller gårdar, eller motsvarande, med sin egen budget.

4. Varje faktion kan agera för att påverka andra faktioners (eller statens) färdighet, genom att lägga till sitt eget färdighetsvärde till statens, eller dra ifrån detsamma.

Woulf73

Veteran
Måhända, men även om man maxar förläningsreglerna i Riddaren består invånarantalet i en by av 120 fri och ofria bönder samt maximalt 4 hantverkare och köpmän.
I en by uppåt 400-500 invånare skulle det innebära att 70-75% av invånarna är egendomslösa, barn och andra som ej beskattas?
Samtidigt är det ju en balansgång, alla byar på den officiella kartan är ju inte så stora, Lundnäs i Regnsynd är ju inte direkt en metropol med 100-tals invånare...

Woulf73

Veteran
Kör nog rakt av med dina idéer om Amor-slag, befolkningen har en otrolig förmåga att minska annars.

Men, vad jag kan se så går bara tabellen till 97, fattas resten eller bråkar min webb-läsare? :gremshocked:

Woulf73

Veteran
Tror jag provar med 33/66% ändå.
Får se hur det blir: på 85 invånare skiljer det 21 fria mot 28 fria, alltså 64 ofria mot 57 ofria. Med vanliga uttag av dagsverken blir det en skillnad på 560 dagsverken.

Anarchclown

Swashbuckler
Absolut. Systemet kanske säger att man inte kan bygga en by på 500 pers utan att få en massa konstiga effekter. Det innebär inte att inte genomsnittsbyn ganska ofta hade just 500 invånare.

Nu pratar jag om historiskt sett då och inte speltekniskt i just Eon.

Gemstone

Swordsman
Woulf73 said:
Kör nog rakt av med dina idéer om Amor-slag, befolkningen har en otrolig förmåga att minska annars.

Men, vad jag kan se så går bara tabellen till 97, fattas resten eller bråkar min webb-läsare? :gremshocked:
det stämmer att resultaten bara går upp till 97 eftersom jag inte spelat i ett feodalrike på ett ganska bra tag :gremtongue: vi spelar för närvarande i Colonan, vilket täcks av tabellen.

Ymir

Liten kantbaron
Måhända, men även om man maxar förläningsreglerna i Riddaren består invånarantalet i en by av 120 fri och ofria bönder samt maximalt 4 hantverkare och köpmän.
I en by uppåt 400-500 invånare skulle det innebära att 70-75% av invånarna är egendomslösa, barn och andra som ej beskattas?
Rimligen beskattar man baserat på hushåll, inte individer. Så detta är egentligen inget problem.