Nekromanti Förlåt en okunnig...

men vad är kobolder för nåt egentligen? Från början?
Jag tror mig ha fått en ganska god uppfattning om vad de
står för, men...
Är kobolder en ras som en gång i tiden utsattes för mycket
hackande av diverse hjältewannabes, eller betyder ordet
helt enkelt "saker som bara är till för att hackas till
köttfärs". Om det första är fallet, hade de inga orcher på
den tiden eller?
OC - the fowl fiend

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren

Rosen

Myrmidon
<I>men vad är kobolder för nåt egentligen? Från början?</I>

Små ilskna svartvättar, typ.
Det blev sedan ett öknamn på rollspelare i pre-pubertal ålder (kobolder är små), och sen med tiden gled det över till att bli en beteckning på powergamers (prepubertala spelare brukar lira rätt koboldiskt) utan åldersbemärkelse.

--
Åke

Kalil

Swordsman
Kobolden härstammar om jag inte misstar mig från sydtyska sagor om småtomtar som bodde i gruvor.

I rollspelssamanhang syftar vi på en liten humanoid varelse (80-100 cm) med hundhuvud och kort sträv päls. Kobolder är smutsiga, klumpiga, svaga och obegåvade. De kommunicerar med ett primitivt, skällande, språk. De är kända för att vara tjuvaktiga och mycket fega. De kommer från D&D och är ett av de allra minst skräckinjagande monster som man kan träffa på.

/Kalil

Tack till er båda (NT)

från kobolden Martin (mja, kanske inte)
(alltså tacket är säkert, men jag kanske är en svartnisse
snarare än en kobold)/images/icons/smile.gif

Skönheten & Odjuren

Re: Cobblepott

Oswald (Chesterfield) Cobblepot (och vilket underbart namn
det är) är Pingvinens namn "always and forever", i alla
medium, sedan han dök upp första gången på 40-talet eller
när det var.
Roligt att någon har lika god smak som jag och tycker det är
ett roligt namn. /images/icons/smile.gif

Skönheten & Odjuren

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>I rollspelssamanhang syftar vi på en liten humanoid varelse (80-100 cm) med hundhuvud och kort sträv päls. Kobolder är smutsiga, klumpiga, svaga och obegåvade. De kommunicerar med ett primitivt, skällande, språk. De är kända för att vara tjuvaktiga och mycket fega. De kommer från D&D och är ett av de allra minst skräckinjagande monster som man kan träffa på.</EM>"
Rätt antar jag, har aldrig spelat D&D. Enligt bror min så är de hatade för att de ofta förekomer i stora massor och man får inte mycket XP för dem. Ibland är det en magiker som "styr" dem. Om du spelat "Baldurs.." så händer just detta. Min bror sa det åt mig att just det skulle hända när jag gick ner i "dungeon"en..

/[color:green]Han</font color=green> som inte gillade "Baldurs Gate" så mycket men dess smådetaljer

Hans bror

Veteran
Jag kan bara hålla med Han om hans summering av kobolder, riktigt peskiga små varelser som bara tar en massa tid att slakta och man får inget för det, men deras ledare är oftasr en magiker och brukar ge hyggligt med xp, gp och magisk stuff

/[color:green]Hans bror</font color=green> som faktiskt sa det däringa med kobolder till Han

Ximnipot69

Swordsman
en kobold är..

...i rollspelssammanhang en spelare som kan alla kryphål och använder dem hela tiden för att skapa de mäktigaste karaktärerna som det går. när de väl börjat håller de kvar vid den stilen så längede kan.

(o0)
/1i\
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan