Nekromanti Förlorade svar vid trådutbrytningar

Bjorn

Hero
Hej

Tänkte bara fråga om det tekniskt sätt går att ordna så att svar man skriver samtidigt som en deltråd bryts ut inte försvinner iväg i cyberrymden för att alldrig ses igen?

Har hänt mig ett par gånger (senast i kränknings-lärartråden) och det är lika irriterande varje gång.

Eller gör jag kanske något handhavandefel själv?

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Tekniskt sett går det väl, men det är lite hårigt mtp att http är stateless. Servern kommer alltså inte ihåg i vilken tråd du skrev i, utan det får webbläsaren tala om för den. Och om du börjar skriva svar på ett inlägg X i tråd Y, och deltråden bryts ut till tråd Z, så har webbläsaren ingen aning om att utbrytandet har skett.

Webbläsaren talar således om för servern att lägga ditt svar som svar på inlägg X i tråd Y, helt okunnig om att förutsättningarna har ändrats så att det borde hamna som svar på inlägg X i tråd Z.

Men eftersom inlägget X inte finns i tråd Y så visas inte ditt svar.

Det är förstås dumt programmerat, och är förhoppningsvis fixat i en framtida uppgradering av forumssystemet - som ska stoppas in nån gång när Olle får tid.

Zire

Swashbuckler
Om meddelandet försvinner så kan du byta till platt visning och kopiera det därifrån till den nya tråden. Det är ju fortfarande en bugg, men man slipper åtminstone skriva om det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gör som jag: Ctrl-A och Ctrl-C i inlägget innan du postar det. Alltså, markera all text och kopiera den. Om nåt försvinner är det bara att klistra in senare.

//Krank, som är van vid oerhört osäker internetuppkoppling, och som numera dessutom skaffat sig konto på http://controlc.com som kan vara det bästa som hänt sedan nån kom på köttfärssåsen eller så

Rickard

Urverk speldesign
Firefox brukar kunna komma ihåg vad man skrivit i textfältet om man går tillbaka. Testa den, om du inte gör det än. Den fungerar som IExplorer, fast är smidigare.

/Han som gillar tilläggen och tar gärna förslag i andra trådar