Nekromanti Förmåga att sammansvetsa en grupp

Lambendil_UBBT

Warrior
Försöker då återskapa denna lilla tråd, om det går.

jag undrade vad man kan göra för att få en grupp av vitt skilda personer att jobba tillsammans? Vad kan få dem att dra sig till varandra och samarbeta, kanske till och med om de inte tycker om varandra?

Krille

Super Moderator
  • I Star Wars d6 är alla rollpersonern på något sätt "hjältar", dvs fientligt inställda mot Imperiet.
  • I Conspiracy X är samtliga spelare en cell i den hemliga organisationen Aegis. Cellen blir en gemensam "meta-rollperson" som alla rollpersoner pytsar in resurser i.
  • I Västmark finns begreppet Tjänst, det vill säga vem man är vasall under. Med lite smidighet så använder man Tjänst för att pussla samman rollpersoner.
  • Ars Magica har sina magikersamfund, som alla rollpersoner tillhör. Man gör till och med flera rollpersoner i samfundet: en magiker, en eller flera kumpaner, och en klase kanonmat.

Rickard

Urverk speldesign
Huh? *frågande* [ANT] *edit*

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som, av Krilles citat att döma, tyckte det var en intressant, om än väldiskuterad, fråga

[color:"green"][edit] Ja, fast du gav ju ingen anledning till varför du tog bort den... Om du inte är intresserad så varför fråga?

Skuggvarg

Hero
Förmågan att sammansvetsa spelarna?

Förhoppningsvis behöver man inte anstränga sig lika mycket för att få spelarna att samarbeta som att få deras rollpersoner att samarbeta.

Annars skulle det vara betydligt värre...

/Skuggvarg

Rickard

Urverk speldesign
Efter år av spelledande och slit med att försöka få samman grupper så har jag börjat skita blankt i hur de ska föras samman.. Har spelarna gjort såpass osammanhängande karaktärer får de själva förklara saken.. Bra förklaringar brukar jag belöna..

Annars finns det klassikerna, vilket du får ge lite som bakgrundshistorier.. Jag har en smärre tendens att ogilla dem.. När en spelledare måste förklara någonting ur bakgrunden blir det mest krystat..

× Rollpersonerna har ett gemensamt mål.
× Rollpersonerna ska till samma plats.
× Rollpersonerna har samma fiende.
× RP:na har samma uppdragsgivare.
× RP:na kommer från samma familj (eller är ingifta).
× RP:na känner varandra sedan tidigare.
× RP:na känner samma person.
× RP:na drar in en härva samtidigt utan att ha något att sätta emot.
× RP:na antar samma äventyrsanslag.
× RP:na kastas in direkt i ett möte.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkar komma på fler orsaker

Lambendil_UBBT

Warrior
Vi har ju spelat i närmare sex år så sammansvetsningen brukade aldrig vara något problem eftersom karaktärerna känt varandra i sex år. Men nu gick liksom världen under och vi blev tvungna att göra nya karaktärer och insåg:
De känner ju inte varandra! Hur gör vi nu?

Men det växer ju fram med tiden. Jag ordnade det så att de alla av en eller annan anledning hamnade i en och samma by, sedan lät jag min kampanj sparka igång med ett ytrre hot mot byn, samt att detta hot omöjliggör flykt från byn. De måste stå tillsammans för att komma därifrån.

Funkar det? :gremcrazy: