Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Jag har just skummat igenom en hyggligt intressant tråd där kultkult och Rising mfl diskuterar huruvida det är ok att svara på en fråga med ett mer allmänt svar. I tråden gavs tex rådet att "använda förnuftet".
Att hänvisa till regelböckernas paradformulering nr 1 "Gör som du tycker känns bäst om reglerna känns fel"- är helt fel här på wrnu. Det här stör mig en aning. Varför kan man inte få säga något i stil med:
Visst, du borde nog ändra den där regeln med hänvisning till det Perfekta Sättet att Spela Rollspel På och Emulera Spelvärldar Optimalt, men eftersom det nog ändå kommer ge ett rätt litet genomslag och du vinner mer tid i längden på att hitta på en snabb lösning (använd förnuftet) rekommenderar jag att du använder ditt sunda förnuft.
Ofta diskuteras problem och idéer som jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att slösa bort min tid på.
Regler öht är ju det mest brandfarliga som finns på det här forumet. Eller spelsätt.
Men varför får jag en sån lust att bara vilja skrika att "För faaen, spela och ha kul; fundera inte! Nöj dig med det som finns att tillgå och använd det istället för att ligga och studera navelludd fyrdimensionellt utan att det ger något!"
Jag tycker mig ofta se att det finns de som diskuterar regler och påhitt in absurdum, för att sedan aldrig förverkliga något av det diskuterade. Är inte det lite sorgligt på något sätt?
Är det för att det existerar massa visioner om hur ens rollperson/världen/slp ska bete sig som sedan krockar alltför brutalt med (inte tillräckligt bra) regler? Ok, om man diskuterar ett problem, hittar en lösning och sedan använder sig av den lösningen. Då är cirkeln sluten på något sätt. Men när det känns som att diskussionen bara ska finnas där, för sin egen skull?
Min amatörpsykologiska slutsats blir att det ibland ställs löjligt höga krav på regelmekanismer och regeltolkningar. Istället för att ha kul och spela lite rollspel så får man ut sitt behov av kontroll genom att konstruera och dekonstruera regler, världar och spelledarpersoner.
Eller så har jag helt fel. Övertyga mig isåfall om motsatsen, är ni snälla.
/Basenanji
Att hänvisa till regelböckernas paradformulering nr 1 "Gör som du tycker känns bäst om reglerna känns fel"- är helt fel här på wrnu. Det här stör mig en aning. Varför kan man inte få säga något i stil med:
Visst, du borde nog ändra den där regeln med hänvisning till det Perfekta Sättet att Spela Rollspel På och Emulera Spelvärldar Optimalt, men eftersom det nog ändå kommer ge ett rätt litet genomslag och du vinner mer tid i längden på att hitta på en snabb lösning (använd förnuftet) rekommenderar jag att du använder ditt sunda förnuft.
Ofta diskuteras problem och idéer som jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att slösa bort min tid på.
Regler öht är ju det mest brandfarliga som finns på det här forumet. Eller spelsätt.
Men varför får jag en sån lust att bara vilja skrika att "För faaen, spela och ha kul; fundera inte! Nöj dig med det som finns att tillgå och använd det istället för att ligga och studera navelludd fyrdimensionellt utan att det ger något!"
Jag tycker mig ofta se att det finns de som diskuterar regler och påhitt in absurdum, för att sedan aldrig förverkliga något av det diskuterade. Är inte det lite sorgligt på något sätt?
Är det för att det existerar massa visioner om hur ens rollperson/världen/slp ska bete sig som sedan krockar alltför brutalt med (inte tillräckligt bra) regler? Ok, om man diskuterar ett problem, hittar en lösning och sedan använder sig av den lösningen. Då är cirkeln sluten på något sätt. Men när det känns som att diskussionen bara ska finnas där, för sin egen skull?
Min amatörpsykologiska slutsats blir att det ibland ställs löjligt höga krav på regelmekanismer och regeltolkningar. Istället för att ha kul och spela lite rollspel så får man ut sitt behov av kontroll genom att konstruera och dekonstruera regler, världar och spelledarpersoner.
Eller så har jag helt fel. Övertyga mig isåfall om motsatsen, är ni snälla.
/Basenanji