Nekromanti Försäljningssiffor

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
...och i mycket så fungerar BRP bättre än de flesta indiespelen, om man ska kolla detaljer. BRP-baserade spel säljer fortfarande, massor med folk, både nya och gamla spelare, gillar BRP.

Dessutom säljer det mycket bättre. Ett mycket populärt och omtalat indie-spel som Dogs in the Vineyard sålde 700 ex förra året. Det är inga giganto-summor direkt, för ett spel som når hela den engelskspråkiga marknaden.

Indie är indie, basic är basic. ,-)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

mm, 700 ex... det är ju nada... svenska "indiespel" slår ju det. Som Western och troligen Noir också (gissar jag)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En liknelse

"Som Western och troligen Noir också (gissar jag)"

Jag betraktar i alla fall inte Noir eller Western som indiespel. Det kanske är ett misstag men jag har ändå kommit att betrakta indiespel som små, nischade och specialiserade spel som är genomtänkta men inte fruktansvärt påkostade. Spel som jag (och andra entusiaster) inte bara skulle kunna göra utan även ge ut. De flesta av Forge-spelmakarna skulle nog bara kunna drömma om den typ av ekonomiska resurser som Noir verkar förfoga över.

Jag skulle snarare jämföra med något av Krilles spel även om det kanske inte finns något helt klockrent svenskt exempel. För honom skulle nog 700 sålda exemplar på ett år vara rätt mycket. Om jag skulle ge ut ett eget spel så hade jag blivit alldeles till mig om det såldes i så många exemplar under min livstid.

Men vi vet ju hur det går när vi försöker definierar begrepp här på wrnu, fattas bara att jag klämmer till med en liknelse också och sedan är alla diskussionmöjligheter verkligen helt borta. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: En liknelse

Fast indie är ju indie, är du oberoende av ägare är du indie, oavsett vilken budget du sitter på.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: En liknelse

Fast indie är ju indie, är du oberoende av ägare är du indie, oavsett vilken budget du sitter på.
Det är ju inte riktigt så enkelt. Termen 'indierollspel' har använts på olika sätt i Sverige: för spel ägda av skaparen, för narrativistiska Forge-spel och för icke-kommersiella spel (som ju är definitionen när det gäller vad som ligger under indieforumskategorin här på Rollspel.nu). Därför är det alltid problematiskt att svänga sig med termen utan närmare precisering.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

den debatten kan vi ta någon annanstans, men i det här fallet är väl den definitionen som jänkarna kör med mest relevent, eftersom det handlade om att jämföra Dogs upplaga på 700 ex med svenska spel... och vi har en betydligt mindre marknad.

Om vi skulle "skala upp" Sagas försäljning till amerikanska kundunderlaget så skulle jag hitills sålt ca 5500 böcker, och haft en totalupplaga på ca 8500 ex... och lägger man till det faktum att engelska spel även kan säljas till folk med engelska som modersmål i Storbrittannien, Irland, Kanada, Australien osv och såklart även till folk som kan engelska resten av världen, så är det en upplaga i underkant. Jag vet att det är en förenkling, men 700 ex är som att göra ett häfte i 50 ex på svenska som man kränger på några konvent.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: En liknelse

Men är det inte intressant att bry sig om satsat kapital i sammanhanget? Precis som walium skriver är det ju en viss skillnad på budget när det gäller Noir jämfört med de flesta amerikanska indiespel. Jag tycker i alla fall att det är relevant.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

Amerikanska indiespel ser ut som de gör för att de ska "kännas" indie... förefaller mig helt osannolikt att svenska ensamförläggare har mer pengar i gemen att lägga på spelen än amerikanska (utom Noir då kanske).. jag har inga pengar, och jag tror inte att gillbringarna badar i pengar heller. Men ändå kan vi få fram mer påkostade produkter. Alltså: det handlar om ett designmode, inget annat.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En liknelse

"Om vi skulle "skala upp" Sagas försäljning till amerikanska kundunderlaget så skulle jag hitills sålt ca 5500 böcker, och haft en totalupplaga på ca 8500 ex... och lägger man till det faktum att engelska spel även kan säljas till folk med engelska som modersmål i Storbrittannien, Irland, Kanada, Australien osv och såklart även till folk som kan engelska resten av världen, så är det en upplaga i underkant. Jag vet att det är en förenkling, men 700 ex är som att göra ett häfte i 50 ex på svenska som man kränger på några konvent."

Kan man verkligen göra den jämförelsen? Även om den potentiella marknaden hade varit större om man skrev på engelska så hade du ju inte automatiskt fått mer pengar att lägga på ditt rollspel. Dessutom är konkurrensen nog aningen större också.

Visst är allting mycket mindre i Sverige även om vi säkert har en förhållandevis stor och levande rollspelsmarknad med tanke på vår storlek. Men jag är osäker på om den typ av indiespel som finns i USA överhuvudtaget existerar här. För det handlar inte bara om antal sålda ex utan mer om designfilosofi och fokus. Smala spel som är begränsade och täcker smala områden snarare än generiska och mycket öppnare fantasyspel.

Jag skulle betrakta Superhjältarna som ett indiespel när det faktiskt går att köpa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

Nu är det ju inte så att man är korkad och trycker ett gäng spel utan att pejla intresset hos distributörer och större butiker... man ska ju veta att man kommer få ett visst antal sålda innan, oh kan distribuera och sälja spelet.

Nu handlar det om ett befolkningsunderlag på hundratals miljoner jämfört med nio miljoner, då tar man ingen större risk om man trycker 8000 ex... om man har gjort sin hemläxa.

Sen får man väl fixa finansiering. Det finns ju banklån.

Och som sagt, Dogs är ett amerikanskt spel, på den amerikanska/internationella marknaden, och då är det den amerikanska definitionen som gäller. 700 ex är en kass försäljning under de premisserna.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: En liknelse

Jag tror att de som aktivt eftersträvar undergroundkänslan, till exempel Ron Edwards, är i minoritet. Det är åtminstone intrycket jag har fått. Jämför Burning Wheel med Burning Empires, till exempel. Det är ju tydligt att Luke Crane föredrar snygga spel framför fula när pengarna finns.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

men är Burning Wheel och Burning Empires indie då? (jag tycker det, men BE är ju en råkommersiell produkt).. och Burning Wheel är ju knappast fult.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: En liknelse

Jag skulle absolut säga att BW och BE är indie. Åtminstone enligt de definitioner jag gillar. (Ja, det innebär att jag inte är helt övertygad om att forumsuppdelningen här är så lyckad. Åtminstone inte benämningen på kategorierna; själva uppdelningen är nog rätt ok ändå.)

Sedan har jag inte BW, men jag hade för mig att det var rätt fult och amatörmässigt. Det är väl i alla fall inte särskilt påkostat?


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: En liknelse

Det påbörjades en diskussion om det på Sverok-forumet när den här sajten var nere. Jag tror Marco (eller nån) föreslog något i stil med "fokusspel" för den typen av smala spel.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En liknelse

"700 ex är en kass försäljning under de premisserna."

Om premisserna är att han pejlat intresset hos marknaden, lånat en massa pengar och tryckt upp 8000 ex så är kanske 700 sålda exemplar dåligt. Men det tror jag inte är premisserna alls. Om man bedömer att man kan sälja 8000 ex av sitt rollspel så tror jag inte att man säljer det via Lulu (man tjänar väl mer på att trycka upp det själv om det handlar om sådana kvantiteter?). Jag tror att de trycker upp sina spel för att de gillar dem och för att de bygger på coola ideér och inte för att de hoppas att det ska bli nästa D&D. Det är så som jag hade tänkt, det finns inte en chans att jag hade tagit ett banklån för att trycka upp mitt rollspel oavsett hur stor den potentiella marknaden var.

Sedan är den amerikanska marknaden, liksom alla marknader, uppdelad i mängder av nischer. Dogs in the Vinyard tävlar knappast på samma villkor eller om exakt samma kunder som WotC eller de andra stora giganterna. Det tävlar antagligen inte ens på samma villkor som de små och medelstora rollspelsföretagen. En intressantare jämförelse hade varit med andra små indiespel som till exempel Polaris och allt vad de nu heter.

"Nu handlar det om ett befolkningsunderlag på hundratals miljoner jämfört med nio miljoner, då tar man ingen större risk om man trycker 8000 ex... om man har gjort sin hemläxa."

Man tar alltid en risk, särskilt om man plöjer ner så mycket pengar i ett rollspel. Trycker man upp 8000 exemplar av ett spel så måste det väl handla om en investering på flera hundratusen kronor? Jag har heller ingen aning om hur man genom att göra sin "hemläxa" kan skapa ett helt nytt rollspel som garanterat säljer i sådan mängd. Tror du verkligen att ett översatt Saga skulle sälja så mycket bara för att USA har en större marknad? Det tror inte jag.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: En liknelse

Nu handlar det om ett befolkningsunderlag på hundratals miljoner jämfört med nio miljoner, då tar man ingen större risk om man trycker 8000 ex... om man har gjort sin hemläxa. Sen får man väl fixa finansiering. Det finns ju banklån.

Det finns oräkneliga exemplar på den amerikanska marknaden på glada entusiaster som varit övertygade om att deras projekt kommer att slå hem, tagit lån för att kunna trycka upp ett par tusen exemplar, och sen i slutändan tvingats pulpa huvuddelen av upplagan efter att den ruttnat i lager i år och dag och suttit där skuldsatta.

Så jävla trivialt är det inte. (Och det är ju en grundsten i t ex Edwards filosofi i frågan att, efter att ha observerat fenomenet, inte ta lån, trycka små upplagor som faktiskt säljer slut och bekostar nästa upplaga eller projekt, osv.)

Det vore i sammanhanget intressant att se se vad försäljningssiffrorna från några av de större "kommersiella" amerikanska rollspelen (D&D och WoD undantagna) faktiskt är. Det intryck jag fått är att, undantaget som sagt D&D & co, så är det inte så imponerande siffror som man kanske skulle vilja tro—men jag har ingen källa för påståendet så det kanske är rent skitsnack.

Man kan ju också se det som att det oftast är enmansprojekt, och andelen av "marknaden" man faktiskt kan själv är mindre—du eller Krille kan (för att ta ett exempel) mer eller mindre åka på alla svenska konvent; om Vincent (för att fortsätta med Dogs-exemplet) åker på lika många finns det fortfarande en uppsjö av landsändar som han inte ens varit i närheten av. (Jämförelsen är förstås inte helt ärlig sett till GenCon genomslagskraft osv, det inser jag.)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: En liknelse

Jag tror inte att de svenska och amerikanska marknaderna är jämförbara per capita. Att sälja 2 500 ex av en rollspelsgrundbok utgivet av någon annan än de största drakarna är att betrakta som en succé i USA. Omräknat per invånare skulle det vara som att sälja ca 75 ex i Sverige, d.v.s. knappt värt att trycka digitalt. Det finns helt enkelt fler spelare per capita i Sverige än i USA - åtminstone spelare som lirar annat än D&D, WoD, CoC och WFRP.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

Klart att Saga skulle sälja mer på engelska än på svenska... det är trots allt skillnad på ett språk som talas av nio miljoner, och ett som talas av hundratals miljoner. Inte för att jag tror att det skulle kunna matcha D&D, men nog skulle jag kunna prångla ut några tusen ex.

Och hemläxan jag talade om är att se till att man redan har beställningar liggande hos distributörer och liknade INNAN man börjar trycka. Inte på hela upplagan såklart, men så man får ut det och täcka upp en del av risken.

Alla spel tävlar på samma marknad. Samma villkor, nej, samma marknad, ja. Men alla nischer och spel tävlar om slutkonsumenten.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En liknelse

det har svartvit inlaga, och halvOK layout. Men ser bättre ut än mycket man har sett, inget som sticker i ögonen som "fult" i alla fall... mycket snyggare än ICE produkter, HERO-system, nya Runequest och mycket annat som räknas som icke-indie.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
w00t!

Shit, du har hybris! :gremsmile: Inte för att jag har något emot överdrivet självförtroende men exakt hur hade du tänkt gå tillväga för att ens synas bredvis alla andra fantasyspel? Vad jag har läst om den amerikanska marknanden så är den ganska fullproppad. Ärligt talat hade jag nog inte hittat SAGA om det inte stått blans SVENSKA spel i butiken. Hade det legat bredvid alla d20-spel, D&D-moduler och WoW-supplement, för att inte tala om alla de där spelen som man inte ens lägger märke till. De flesta svenska spel hade hamnat där.

I Sverige kan du komma ganska långt för communityn är liten. Men hur menar du att du ska speida SAGA´s förträflighet i USA? De har inget wrnu, Fenix, SF-bokhandel o.s.v. Lite svårare blir det då...
 
Top