Re: En liknelse
Nu handlar det om ett befolkningsunderlag på hundratals miljoner jämfört med nio miljoner, då tar man ingen större risk om man trycker 8000 ex... om man har gjort sin hemläxa. Sen får man väl fixa finansiering. Det finns ju banklån.
Det finns oräkneliga exemplar på den amerikanska marknaden på glada entusiaster som varit övertygade om att deras projekt kommer att slå hem, tagit lån för att kunna trycka upp ett par tusen exemplar, och sen i slutändan tvingats pulpa huvuddelen av upplagan efter att den ruttnat i lager i år och dag och suttit där skuldsatta.
Så jävla trivialt är det inte. (Och det är ju en grundsten i t ex Edwards filosofi i frågan att, efter att ha observerat fenomenet, inte ta lån, trycka små upplagor som faktiskt säljer slut och bekostar nästa upplaga eller projekt, osv.)
Det vore i sammanhanget intressant att se se vad försäljningssiffrorna från några av de större "kommersiella" amerikanska rollspelen (D&D och WoD undantagna) faktiskt är. Det intryck jag fått är att, undantaget som sagt D&D & co, så är det inte så imponerande siffror som man kanske skulle vilja tro—men jag har ingen källa för påståendet så det kanske är rent skitsnack.
Man kan ju också se det som att det oftast är enmansprojekt, och andelen av "marknaden" man faktiskt kan nå själv är mindre—du eller Krille kan (för att ta ett exempel) mer eller mindre åka på alla svenska konvent; om Vincent (för att fortsätta med Dogs-exemplet) åker på lika många finns det fortfarande en uppsjö av landsändar som han inte ens varit i närheten av. (Jämförelsen är förstås inte helt ärlig sett till GenCon genomslagskraft osv, det inser jag.)