Nekromanti Försälning-Taktik-Lureri?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Att dom meta-plottar som finns i Mundana är hyffsat komplicerade, och att NeoGames inte vill bränna allt krut på en gång. Utan ge oss lite information åt gången.

Å, just det. Sen vill dom sälja modulerna också.

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Att tjäna pengar, förstås.

Och om Neogames inte tjänar några pengar så kan de inte heller fortsätta göra rollspel. Och som bekant så går marknadsföring ut på att "det ska komma ut mer än man stoppar in" (eller "vi vill ha dina pengar") - om inte det funkar så går man i konkurs efter ett tag. Vilket leder oss till slutsatsen att någon måste förlora på det - du. Och om du inte tycker att det är värt pengarna så är det ingen som tvingar dig att köpa modulerna... om inte... [oseriöst]

När du väl har gått i fällan att börja köpa Eonprodukter och fått "Eon-blodsmak"* så kommer du för alltid att bli förlorad i det så kallade "Eon-träsket" och sakta men säkert bli beroende. Om några år kommer du äga varenda modul och roman som har släppts till Eon, du kommer gå över lik för att få tag på gamla Eon Deluxe, dessutom kommer din idol att vara Krille och du kommer ha bikinibilder på CJS och Marco på din vägg samt förkasta alla syndare som inte dyrkar Eon som den enda guden.
Kristallkulan blev grumlig igen - men det är så det går till. I have seen it before.

*Eon-blodsmak är benämningen för att du ser en hänvisning till Mystik & Magi i grundboken, och i Mystik & Magi ser du en hänvisning till Vandöda & Nekromanti, och i Vandöda & Nekromanti ser du en hänvisning till Demoner, i vilken du kommer stöta på en hänvisning till Anden & Drömmen... (osv i alla oändlighet)

[/oseriöst]

Det funkar ju uppenbarligen till beroendestadiet i alla fall :gremsmile:.

Va? Urspårat? Jag?
Äh, det var inte on-topic från början ens...

Poängen är iaf att alla kommer att försöka lura dig i framtiden för att få Dina Pengar. Antingen i ren kapitalistisk girighet eller för att man vill expandera. Här finns det inga undantag, inte ens Neogames...

Spelarna i min spelgrupp säger exakt likadant! I alla fall några av dem. Själv så tycker jag att det är trevligt med nya moduler, och jag tycker att dom är ganska prisvärda. T ex har jag säkert läst igenom Alver-boken från början till slut fem gånger, + att den har blivit använd vid rätt många äventyr. Då tycker jag att 180 spänn är rätt lite. Sen att Alver är den bästa modulen är ju en annan sak...

Men i alla fall, vad är det du inte fattar om du inte har någon modul? Själv fattar jag allting bra. Det är väl snarare så att man inte fattar när man har alla moduler, typ konstiga regler. Kan du specifiera det där med att du inte fattar lite?

Mvh Victor Palm...

...Som idag blev dubbad till Riddare.

Jasså... (OT)

"...du kommer ha bikinibilder på CJS och Marco på din vägg..." Då vet man hur det ser ut i ditt rum/lägenhet/villa. :gremlaugh:

Mvh Victor Palm...

...Som börjar undra om alla Eonspelare är lika bisarra som Plutonium.

Lura inte dig själv...

Alla dessa Moduler som man nästan måste köpa för att förstå något! Vad är tanken bakom det?
Vad är det som säger att du måste ? Personligen tycker jag att exempelvis gamla Mundana boken i kombination med Eon 2´s grundregler innehåller allt du behöver för ett schysst och innehållsrikt spelledande.

Allt övrigt är i min mening bara en fråga om extra kuriosa för den lässugne.

Exempelvis vad är det som säger att du måste ha modulerna Asharien&Soldarn eller Consaber om man spelar i något annat land? Eller varför skulle jag behöva någon av neogames äventyr om jag föredrar att göra mina egna?
Alver/Tiraker och Dvärgar då - visst kan det tyckas svårt att gestalta dessa fascinerade varelser utan tillhörande moduler - men det går!

Desutom vore det ju rent idioti att presentera såpass innehållsrik information i en grundbok inte minst med tanke på det abnormala omfånget av sidor...

O lika så vore det idioti att inte publicera dessa matnyttiga böcker för alla som är intresserade. Förlust för såväl kunden som producenten!

Utan släppta moduler som sagt inga pengar och utan pengar inget mera Eon...

UnConnected

Veteran
Och så jätte många moduler har väl inte NeoGames släppt heller eller?

Kolla bara på Wizards of the Coast eller White wolf........

Ymir

Liten kantbaron
Neogames är ett företag. De måste gå runt. För att gå runt måste de sälja saker, och om de bara säljer grundböcker kommer inget att köpa något av dem mer än en gång. Do the math.

- Ymir, tycker det hela är extremt logiskt

Re: Jasså... (OT)

"Som börjar undra om alla Eonspelare är lika bisarra som Plutonium. "

Bah! Det där var väl ingenting! Kom och spela med oss nån dag så blir det bisarrt nog!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Skillnaden mellan Wizards och NeoGames är att för att spela DnD och fatta något behöver man egentligen bara en bok för att förstå något. Till Eon behöver man verkligen en hög böcker för att förstå något då regelboken är ganska tunn på kringinformation, moster osv på grund av att det är just en regelbok. Dessutom är Wizards ett större företag som släpper sina nya böcker lite oftare, vilket gör att det känns som om de släpper fler böcker.

Men det är klart att man måste göra så för att tjäna mycket pengar. För man man inte leva på att bara sälja en grundbok. :gremsmile:

Carl Johan Ström

Swordsman
Eon regelboken är mycket innehållsrik

Menar du på allvar att man behöver en "hel hög böcker" för att "förstå" Eon. Eon-regelboken är på 320 sidor (336 sidor i Deluxe) och där finns i min blygsamma uppfattning ALLT som behövs för att spela.

Vad det är för bok till Dungeons & Dragons som mer komplett kan jag bara inte förstå. Inte är det DMG (224 sidor) eller PH (288 sidor) i alla fall. Liksom i Eon saknas här både värld och monster.

I min mening är Eon-regelboken den mest kompletta regelbok som finns på marknaden till något rolllspelssystem.

För att vara tydlig anser jag alltså att den är komplettare är DMG eller PH (fast kanske inte båda tillsammans men då är redan jämförelsen felaktig). Tittar man på den svenska marknaden så är det mindre rollspelssystemet (med namn som får en att tänka på en rip-off på det system som tidigare diskuterats) bara hälften så många sidor (och ännu mindre text).

MVH
CJS

PubisFlarup

Veteran
Re: Eon regelboken är mycket innehållsrik

I min mening är Eon-regelboken den mest kompletta regelbok som finns på marknaden till något rolllspelssystem.
Jo du Carl Johan, jag tror verkligen att du har rätt. Alla onda saker jag sagt om Eon och vissa av dess missar får man verkligen ta tillbaka när man tittar på andra rollspel. I min mening är Eon det mest kompletta rollspel som idag finns på marknaden, viss DoD och DnD är väl också bra, MEN de saknar något som Eon verkligen har nämligen hållbarhet. Har spelat Eon nästan oavbrutet i fyra år nu, visst vi har haft våra vändor i Neotech och andra spel men alltid hittat tillbaks till Eon. Det är helt enkelt komplett. Vissa moduler saknas och andra (som Alver och Monster & Varelser) behöver sig en riktig ansikts lyftning men annars så behövs det inget mer. Och det här skitpratet om att de är taktiska när det gäller att sprida ut info i olika böcker tycker jag bara är löjligt, Neogames måste ju tjäna pengar som alla andra. Visst det finns många moduler men man är definitivt inte tvingad att köpa alla, vår spelgrupp har säkert två uppsättningar av de flesta böcker och säkert 7 olika regelböcker till Eon, visst vi har användning av dessa men vad säger att dessa behövs för att spela, jag menar use your fantasi för faan.

Tack för en underbar värld neogames

Krille

Super Moderator

Åh, du vet väl hur det är. Först är man en glad hobbyproducent. Sen är man en uppstickare som utmanar de försoffade profitörerna. Sen blir man den onda profitören som suger ut alla. Dante belyste det rätt bra här.

Så det är bara att vänja sig, Calle: fram tills dess att jag lyckas köra om dig så kommer du att vara en ond kapitalist som suger ut ungdomens veckopeng som de slitit för i sitt anletes svett. Därefter så kommer jag att bli den onda profitören, och du kommer att bli en martyr för att rollspelen var bättre förr. :gremwink:

Baldyr

Hero

Menar du på allvar att man behöver en "hel hög böcker" för att "förstå" Eon. Eon-regelboken är på 320 sidor (336 sidor i Deluxe) och där finns i min blygsamma uppfattning ALLT som behövs för att spela.
Inget illa menat, men jag tyckte inte det när jag köpte Eon-regelboken när det begav sig. Regelboken var i mitt tycke inte särskilt komplett, utan jag lade den på hyllan i väntan på modulerna (främst Monster & varelser, Mundana och Mystik & magi). Där låg den ända tills jag sålde bort den.

Vad det är för bok till Dungeons & Dragons som mer komplett kan jag bara inte förstå. Inte är det DMG (224 sidor) eller PH (288 sidor) i alla fall. Liksom i Eon saknas här både värld och monster.
Du glömmer bort att D&D Core Rules består av tre regelböcker, inte två. Med Monster Manual har man alltså tillgång till varelser och monster. (Eller finns bruks- och vilddjur kanske i DMG?)

Jag skulle snarare säga att det är den mest inkompletta...

För att vara tydlig anser jag alltså att den är komplettare är DMG eller PH (...). Tittar man på den svenska marknaden så är det mindre rollspelssystemet (...) bara hälften så många sidor (och ännu mindre text).
Angående D&D kan jag nog inte uttala mig egentligen, men du blandar ihop mängden text med hur komplett reglerna eller spelet är. Eon är ett detaljerat rollspel och kräver därför mer information och regler om allting. Därför räcker inte ens Eons massiva grundregelbok för att göra spelet komplett i grundutförandet.

För att jämföra med DoD (valfri utgåva) så må reglerna inte vara lika detaljerade eller heltäckande, men spelet i sig är enligt min åsikt mer komplett än Eon. Det finns exempelvis ett urval av besvärljerser som är praktiskt användbara (även om man får skaffa sig en magibok/-box för att få fler magiskolor och besvärljerser), liksom ett urval varelser som åtminstone täcker grundbehovet (även om man får skaffa sig en monsterbok-/-box för att få ett komplett fantasy-bestiarium). Och allting får som du säger plats i en bok (alternativit ett par häften) som inte ens är hälften så omfattande som Eon.

Jag tror alltså att man får acceptera det faktum att Eon är ett modul-uppbyggt rollspel. Vilka moduler man anser sig behöva är givetvis individuellt, men själva regelboken räcker alltså inte långt. Själv skulle jag åtminstone velat ha Monster & varelser, Mundana, Mystik & magi, Vandöda & nekromanti, Legender & hemligheter, Sjöfarare & pirater, Religioner samt Consaber innan jag startat en kampanj i Mundana. (Däremot använde jag Eon-reglerna i Erik Granströms Trakorien, med blandade resultat.) Alla kanske inte har lika höga krav som jag, men faktum kvarstår att man (i min erfarenhet) knappast kan spela magiker (för få besvärjelser per magi-inriktning), präst (endast en religion omnämnd och för få ceremonier) eller riddare (inga värden för hästar) med endast grundboken. (Att mina äventyr sedan gärna innehåller odöda inslag liksom utspelar sig till havs är en annan sak.)

/Baldyr, som tycker att Eon börjar bli ett imponerande komplett rollspel - om ett år eller så

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Menar du på allvar att man behöver en "hel hög böcker" för att "förstå" Eon. "

För att förstå nej. För att spela i världen Mundana ja. Kanske inte en stor hög men åtminstone en liten.

"I min mening är Eon-regelboken den mest kompletta regelbok som finns på marknaden till något rolllspelssystem. "

När jag läser detta så kommer jag att tänka på nyutgåvan av Mutant som jag nog anser är lite mer komplett. Sedan så kan man förståss tycka att din åsikt är mindre relevant i sammanhanget eftersom du knappast kan anklagas för att vara opartisk.

"Tittar man på den svenska marknaden så är det mindre rollspelssystemet (med namn som får en att tänka på en rip-off på det system som tidigare diskuterats) bara hälften så många sidor (och ännu mindre text)."

Insinuerar du att mycket text och många sidor är detsamma som ett bra rollspel?

Jag både spelar och gillar Eon, men självförhärligande inlägg ifrån Neogames själva är kanske inte de mest lämpliga att stoppa in i en sådan här tråd. Hoppas ingen tar illa upp.

Vindhand

Myrmidon
Re: Eon regelboken är mycket tjock

Att jämföra sidantal är ganska ointressant. Det handlar mer om vad man skriver på dem.

Titta på Stormbringer, CoC, Pendragon eller t.o.m en 15 år gammal grundbok till DoD (som hade så väl drakar och odöda som regler för gift och rustningsvikter :gremblush:... t.o.m demoner slank med) så finner du böcker som mer uttömmande behandlar sina respektive områden.
... det är dock bara min åsikt och du är i din fulla frihet att inte dela den :gremsmile:

Edit: komplettering av komplettheten

Baldyr

Hero
lura och lura...

Jag tycker också att det är synd att Eon-regelboken är full av luckor, men hoppas samtidigt att Neogames prioriterar bättre i den framtida tredje utgåvan. Eon II var helt klart ett steg i rätt riktning och nu behöver man i princip bara göra om besvärjelse-urvalet (alternativt göra som i den andra utgåvan av Kult och plocka bort magin helt från grundreglerna, även om det knappast gör grundreglerna mer kompletta) och trycka in lite vanliga djur och varelser.

Sedan verkar Neogames nya rollspel (Phobia och Terra One) bestå av två grundböcker - en spelledarbok och en spelarbok. Ett sådant upplägg för nästa Eon-utgåva kanske skulle kunna fungera bättre?

Vad gäller att lura kunderna att köpa fler moduler så kan det förrvisso vara en försäljningsstrategi (ty den verkar fungera) men samtidigt tror jag nog att de flesta kunderna faktiskt uppskattar upplägget. Alltså att Eon-spelare i allmänhet gärna vill köpa nya Eon-moduler. Eon är helt enkelt ett modul-uppbyggt rollspel och vill man inte köpa tilläggsmoduler så kan man väl spela ett annat rollspel. Eller nåt.

Till saken hör att Eon-modulerna trots allt är förhållandevis välproducerade. Och eftersom varje företeelse förr eller senare får en helt egen modul så blir spelet väldigt omfattande och detaljerat i slutändan, precis om Eon-spelare (eller jag själv för den delen) vill ha det.

Alltså: Neogames affärsstrategi har både sina för- och nackdelar.

/Baldyr

Det finns ett problem...

Det enda problemet jag ser hos Eon är att jag numera måste ha två väskor för att få plats med alla moduler till spelmöten, och då har jag inte skaffat N&V eller Geografica. Annars så tycker jag att Eon har det mesta.

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att CJS o co förtjänar beröm istället för destruktiv kritik för sina moduler.

Ezping Orm

Hero

Jag har spelat Eon regelbundet (i genomsnitt ett par gånger/månad) sen spelet kom ut, julen 96. Jag har aldrig haft några problem, eller behövt en mängd moduler för att kunna spela. Visserligen så har jag köpt alla tillhörande moduler, men inte för att jag varit tvungen att ha dem för att överhuvudtaget kunna spela, utan för att jag gillar Eon och tycker att modulerna är intressanta och grymt välskrivna.

Jag tycker att Eons grundregler innehåller allt man behöver för att spela. Och i mina ögon är de mer kompletta än något annat rollspel jag spelat eller läst igenom (de flesta svenska, och ett halvt dussin utländska).

Belgarth

Swordsman
det säger sig självt.
tjäna pengar. dom ställer en massa olösta fall i en modul och svarar på dom i nästa osv