Re: Eon regelboken är mycket innehållsrik
Menar du på allvar att man behöver en "hel hög böcker" för att "förstå" Eon. Eon-regelboken är på 320 sidor (336 sidor i Deluxe) och där finns i min blygsamma uppfattning ALLT som behövs för att spela.
Inget illa menat, men jag tyckte inte det när jag köpte Eon-regelboken när det begav sig. Regelboken var i mitt tycke inte särskilt komplett, utan jag lade den på hyllan i väntan på modulerna (främst Monster & varelser, Mundana och Mystik & magi). Där låg den ända tills jag sålde bort den.
Vad det är för bok till Dungeons & Dragons som mer komplett kan jag bara inte förstå. Inte är det DMG (224 sidor) eller PH (288 sidor) i alla fall. Liksom i Eon saknas här både värld och monster.
Du glömmer bort att D&D Core Rules består av tre regelböcker, inte två. Med Monster Manual har man alltså tillgång till varelser och monster. (Eller finns bruks- och vilddjur kanske i DMG?)
I min mening är Eon-regelboken den mest kompletta regelbok som finns på marknaden till något rolllspelssystem.
Jag skulle snarare säga att det är den mest inkompletta...
För att vara tydlig anser jag alltså att den är komplettare är DMG eller PH (...). Tittar man på den svenska marknaden så är det mindre rollspelssystemet (...) bara hälften så många sidor (och ännu mindre text).
Angående D&D kan jag nog inte uttala mig egentligen, men du blandar ihop mängden text med hur komplett reglerna eller spelet är. Eon är ett detaljerat rollspel och kräver därför mer information och regler om allting. Därför räcker inte ens Eons massiva grundregelbok för att göra spelet komplett i grundutförandet.
För att jämföra med DoD (valfri utgåva) så må reglerna inte vara lika detaljerade eller heltäckande, men spelet i sig är enligt min åsikt mer komplett än Eon. Det finns exempelvis ett urval av besvärljerser som är praktiskt användbara (även om man får skaffa sig en magibok/-box för att få fler magiskolor och besvärljerser), liksom ett urval varelser som åtminstone täcker grundbehovet (även om man får skaffa sig en monsterbok-/-box för att få ett komplett fantasy-bestiarium). Och allting får som du säger plats i en bok (alternativit ett par häften) som inte ens är hälften så omfattande som Eon.
Jag tror alltså att man får acceptera det faktum att Eon är ett modul-uppbyggt rollspel. Vilka moduler man anser sig behöva är givetvis individuellt, men själva regelboken räcker alltså inte långt. Själv skulle jag åtminstone velat ha Monster & varelser, Mundana, Mystik & magi, Vandöda & nekromanti, Legender & hemligheter, Sjöfarare & pirater, Religioner samt Consaber innan jag startat en kampanj i Mundana. (Däremot använde jag Eon-reglerna i Erik Granströms Trakorien, med blandade resultat.) Alla kanske inte har lika höga krav som jag, men faktum kvarstår att man (i min erfarenhet) knappast kan spela magiker (för få besvärjelser per magi-inriktning), präst (endast en religion omnämnd och för få ceremonier) eller riddare (inga värden för hästar) med endast grundboken. (Att mina äventyr sedan gärna innehåller odöda inslag liksom utspelar sig till havs är en annan sak.)
/Baldyr, som tycker att Eon börjar bli ett imponerande komplett rollspel - om ett år eller så