Mja, jag ligger nog i mnotsatta änden. Strid och sånt där regeltjafs får gärna förpassas till ett par A4 längst bak i boken. Om de nu ens behöver vara med.
När jag läser rollspel gör jag det för att jag vill veta hur världen ser ut. Då är regler inte nödvändiga.
Just nu sitter jag och skissar på ett litet spel där hela grundboken (tänkte först skriva "regelboken", men det skulle bli fel...) består av ett antal dokument skrivna inifrån spelet. Brev, manualer, reklamflyers, etc. Spelet kommer troligen inte ens att innehålla några regler. Möjligen ett a4 om hur man kan anpassa olika regler till just den här världen.
Denna inställning kan ha att göra med dels att jag inte gillar regler, egentligen. De brukar vara för klumpiga, för långa, för mycket matte, för många tabeller, etc. Jag brukar för det mesta slänga ut 90% av regelverket ändå, så varför spendera pengar på en massa man ändå inte tänker använda? Dert händer ofta att jag bara använder världen, friformar helt enkelt. Dels kan det också bero på att jag i hyfsat hög grad läser rollspel för inspiration till mina egna verk snarare än för att faktiskt spela dem. Jag är realistisk, mina spelare vill ogärna spela en massa olika kampanjer samtidigt, så jag lägger krutet där deras intresse är.
Med andra ord, vår grundinställning till detta med regler är... eh, minst sagt olika. Sålunda är vår inställning till noveller och stämningstexter också ganska olika.