Nekromanti Försättsblad Bra eller Anus?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
med försättsblad menar jag en A4 där man skriver en lite novell innan kapitlet om färdigheter, strid, kampanjregler, etc börjar. Själv hoppar jag dem helt friskt. Läser jag regler är jag intresserad av att läsa hur spelet funkar. och det ska gå så fort som möjligt. Därefter tar jag mer än gärna delav välrden (vissa vill inte ha nån värld alls?). Då är noveller välkomna. Men noveller innan Kapitel 6 Strid skrivna i snirklig stil om några som ska slåss... Nej. Det är som instruktionsböcker med en massa lulllull. Ge...mig...info...om...hur...man...sätter...på...Zelda...i...PS3...NU! lixom!

Vad tycker ni?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tänker dessvärre inte komma med någon åsikt i frågan, utan bara helt astöntigt och analretentivt påpeka att du använder »försättsblad« i helt fel betydelse.

För sån är jag. :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bild > Ord

Stämningsnoveller innan kapitel tråkar mig till döds, men det gäller generellt för stämningsnoveller. Jag har läst nästan hela Eons regelbok, men bara en av de stämningsnoveller som inleder kapitlen.

Däremot gillar jag när inledningen på ett kapitel markeras på ett tydligt sätt. Det gör det lättare att hitta, och det gör det tydligare för läsaren att "här börjar någonting nytt". En bild säger som vanligt mer än tusen ord.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Det har diskuterats rollspelsskapares övertro till sin egen litterära förmåga och en del tycker att den är på tok för stor medan andra nöjer sig med kvaliteten som frambringas. Jag tillhör den första gruppen. Jag brukar läsa igenom den första stämningstexten och bara två rollspel har fått mig att vilja läsa fler stämningstexter i det rollspelet - Deadlands, där allting är i princip en stämningstext då regelboken är skriven på ett väldigt säreget sätt, och Feng Shui, som skriver väldigt fantasieggande.

Sök på "stämningstexter" för att få lite fler trådar. Det kan vara en vits att enbart söka efter Gurgehs inlägg, för han svarar alltid på de trådarna.

/Han som först läste "förbättringsslag" och tänkte skriva och varna för normalfördelning på 1T20

Arfert

Facit
Jag har normalt svårt för långa stämningstexter, speciellt om de är inbakade överallt...

Nu lever jag inte riktigt som jag lär; i Saga har vi en sida stämning som inleder varje kapitel, men det är mer som en "vinjettbild" i text... inget som man BEHÖVER plöja... sen finns längre texter i form av intronovellen och i avsnittet om religion... men de senare är jävligt bra texter, om jag får säga det själv. Skrivna av en "riktig" författare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mja, jag ligger nog i mnotsatta änden. Strid och sånt där regeltjafs får gärna förpassas till ett par A4 längst bak i boken. Om de nu ens behöver vara med.

När jag läser rollspel gör jag det för att jag vill veta hur världen ser ut. Då är regler inte nödvändiga.

Just nu sitter jag och skissar på ett litet spel där hela grundboken (tänkte först skriva "regelboken", men det skulle bli fel...) består av ett antal dokument skrivna inifrån spelet. Brev, manualer, reklamflyers, etc. Spelet kommer troligen inte ens att innehålla några regler. Möjligen ett a4 om hur man kan anpassa olika regler till just den här världen.

Denna inställning kan ha att göra med dels att jag inte gillar regler, egentligen. De brukar vara för klumpiga, för långa, för mycket matte, för många tabeller, etc. Jag brukar för det mesta slänga ut 90% av regelverket ändå, så varför spendera pengar på en massa man ändå inte tänker använda? Dert händer ofta att jag bara använder världen, friformar helt enkelt. Dels kan det också bero på att jag i hyfsat hög grad läser rollspel för inspiration till mina egna verk snarare än för att faktiskt spela dem. Jag är realistisk, mina spelare vill ogärna spela en massa olika kampanjer samtidigt, så jag lägger krutet där deras intresse är.

Med andra ord, vår grundinställning till detta med regler är... eh, minst sagt olika. Sålunda är vår inställning till noveller och stämningstexter också ganska olika.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det beror på om novellerna är bra eller inte.

Alltså, let's face it: Vissa kan skriva skönlitterärt, andra kan det inte. Tillhör man den tidigare kategorin: rock on! Jag gillar skönlitteratur, så länge den är bra. Exempel på ett spel som har bra stämningstexter inför varje kapitel är Reign.

/Kalle

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Bild > Ord

Har du sett Reign? där finns det korta små stämningsfluff i marginalen, inte några stora textmassor att ntöäa sig igenom, utan små korta saker man kunde läsa i ett enda ögonkast.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Bild > Ord

Det finns undantag. Jag blir bara uttråkad av de flesta stämningstexter, inte av alla. Jag har inte läst Reign, men älskar de små textillustrationerna i Nobilis.

Det är naturligtvis trist med en ful bild också, precis som med en dålig text.

/tobias