Dansson
Veteran
Jag får tacka för ett mycket bra svar!
Sunda och vettiga tankebanor.
Sunda och vettiga tankebanor.
...blir givetvis; hur gick det?Jag provade själv göra karaktärer åt ett gäng spelare när jag skulle introducera dem för Shadowrun.
Låter inte så udda, är det i stil med; jag skulle vilja ha frilansande brottslingar; en inbrottstjuv, en kassaskåpssprängare, en lönnmördare och en "chaufför", och alla ska ha tragiskt bakgrunder och komma från samma kvarter i Bronx, i sådana fall tror jag du inte är helt ovanlig och idéen är enligt mig sund. Sedan läser folk gärna in extremerna för att kunna lätt argumentera emot .Fast min vision var nog inte så extrem. Tänkte mest att SL bestämmer att "en sån här karaktär med en sån här bakgrund behövs, som kan något om någonting" och så får spelaren kötta ut den bäst han vill.
Det är ett luddigt begrepp helt enkelt.Detta med friform är för mig fortfarande ett luddigt begrepp. Har ingen som helst erfarenhet av sådant. Vill du kanske i korta drag beskriva lite?
Stämmer väl med det jag hört från de vänner som kör så i lkpg. Och lite konventserfarenheter, där folk kommer ut från spelpass och är förälskade i nya sterotyper. Får mig att grunna på vad jag börjat bygga för klyscha till CoC, och optningen i det, för biblotikarie är ett fånigt optat yrke i CoC, kanske skulle göra en frimärksamlare iställetDet är en bra poäng, dessutom tror jag att förskapade rollpersoner kan hjälpa spelarna att komma bort från stereotyper och gamla spår.
Oj! Här har vi olika erfarenheter, jag som är van vid optare som skiner upp vid utmaningar som svår optade system.Det som skrämmer bort optare bäst är regelsystem där optningsmöjligheterna är få
Bidra som samberätta? I så fall helt check på det, samberättande och färdiga karaktärer skapade av en person går självklart inte ihop... eller gör de, intressant utmaning? Vad sägs om samberätta en James Bond historia?De flesta som jag känner som är skeptiska mot färdiga rollpersoner är de som vill bidra till kampanjens ståry.
Men det är väll en rätt naturlig utveckling? Att karaktärer lär sig det som de flesta äventyr handlar om (Go och Polsk historia?), så det låter som det ska. Kan för övrigt inte minnas dig som någon optare, men du kanske har ändrat spelstil?Heh. Jag tror Kryztof (min I-Cop, GURPS) är mycket mer "optad" nu än innan kampanjen började. Det är iofs mest för att förbättringar sker "där de behövs" (drygt 15% av Kryztofs poäng är nerplöjda i polsk historia och Go-spelande).
nejnej, Go och polsk historia är Kryztofs starkaste skills (och de kom till under skapandet). karaktärerna studsar mellan massa olika universa och skulle ha MINST en skill med 16 poäng och jag tyckte polsk historia var en bizarr skill och petade in den (Kryztof är halvpolack, se).Att karaktärer lär sig det som de flesta äventyr handlar om (Go och Polsk historia?), så det låter som det ska.
Jag har alltid hårdoptat "få karaktären som jag vill". Spelbarhet är överskattat.Kan för övrigt inte minnas dig som någon optare, men du kanske har ändrat spelstil?