Nekromanti Förskriven stårystruktur

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Jag gillar förskriven stårystruktur i spel. Kanske inte i alla spel, men det funkar väldigt bra i vissa spel och gör att man vet vart man är på väg och det förhindrar därmed ofta att spelet pyser ihop. Här är några spel med sådan struktur:

* InSpectres har en struktur som ser ut såhär: Getting the call -> Research and investigation -> Suiting up -> Fieldwork -> Vacation.
* I Montsegur 1244 spelar man igenom belägringen av Montsegur och man börjar med en scen innan belägringen (när en inkvisitor ska dödas) och sedan sätter man scenerna i olika perioder under året då man är belägrad, med stämningstexter som säger hur katolikernas armé vinner mark. I slutet vinner katolikerna och man måste välja mellan att avsäga sig sin tro eller brännas på bål.
* Grey Ranks har jag inte kvar, men jag har för mig att det också har en liknande struktur, med radiosändningar som ska läsas upp innan varje del.
* The Shab Al-Hiri Roach utspelas under ett läsår, med vissa händelser med kul namn som "Founder's Day Wine and Cheese Social" och "Gamma Gamma Gamma Christmas Ball". Vissa återkommande SLP måste dyka upp
* Keep it Sunny har en simpel struktur som ser ut såhär: The argument -> The big scheme -> The counter-scheme -> Quick scenes -> Resolution.
* Evolutionens Barn (sic!) har en dramaturgisk struktur med introducering, eskalering, klimax och efterspel.
* A Taste for Murder har en stårymässig struktur uppdelad i faserna introduktion, någon dör, inspektören nystar i det förflutna, parlour scene.
* Polaris har en vag bakgrundsstruktur med olika årstider som reglerar Misstagets aktivitet och vad riddarna företar sig.

Man kan jobba med en sådan här struktur på olika sätt. Man kan stolpa upp själva ståryn och låta spelarna anpassa sig till den, som i InSpectres och Keep it Sunny. Eller så kan man använda den för att illustrera ett bakgrundsskede, som i Montsegur 1244, Grey Ranks och The Shab Al-Hiri Roach. Man kan låta övergången från fas till fas ske fritt när spelarna känner att det är dags, som i Polaris, eller efter ett visst antal scener, som i Montsegur 1244 och A Taste for Murder, eller genom ingame-triggar som typ en poängpöl, som i Evolutionens Barn och InSpectres.

Det finns en massa roliga saker man kan göra med sådan här struktur, men jag har inte använt mig av det så mycket i mina spel. Det är nog något jag ska kolla på mer i framtiden. Har ni fler exempel på spel som jobbar med sådana här strukturer? Har ni använt dem i era egna klur? Vad kan man uppnå genom att använda sig av dem? Diskutera!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Ja, jag gillar det med. I mitt spel The Fog of War (soldater i krig) finns en sådan, som består av fem kapitel - Before the war - Bootcamp - Fresh Meat - War Zone - Epilogue

Det är ganska fiffigt för förrutom att ge storyn en struktur så introduceras regler efter hand. I kapitel 1 är det exempelvis helt ofarligt för RP att använda sina flaws, så de kan känna av att de faktiskt är ganska kraftfulla (väl i armen är risken stor att flaws leder till problem, och tom krigsrätt). I kapitel 2 får SL prova Mission-reglerna helt utan risk. Det är bara en övning.

Slutligen tycker jag att kapitel 5 är viktigast, själva slutet. En berättelse är aldrig klar utan ett slut. Överlag tycker jag att det är det viktigaste med en storystruktur, att det innebär att spelet tar slut. Det blir även enklare att designa regler för spel som inte behöver funka i all oändlighet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Visst har Kagematsu också vissa element av förskriven ståry? Jag är osäker, jag har ju inte spelat det, Men det fungerar nog som så att Kagematsu anländer, kvinnorna i byn får sina chanser att förföra honom och slutligen anländer hotet och vi får en resolution, ser hur det går. Ligger nog närmast Montsegur 1244 av dina exemepel.

Jag tycker att den förskrivna stårystrukturen är ett väldigt kraftigt verktyg för att lyckas hinna med en hel berättelse på en avgränsad tid. Perfekt för konventslir och indiespel i allmänhet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Måns said:
Det är ganska fiffigt för förrutom att ge storyn en struktur så introduceras regler efter hand.
Det här var ju jättefiffigt! Det har jag inte tänkt på, men det känns ju som en rätt bra grej. Finns det fler spel som funkar så, tro?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Genesis said:
Måns said:
Det är ganska fiffigt för förrutom att ge storyn en struktur så introduceras regler efter hand.
Det här var ju jättefiffigt! Det har jag inte tänkt på, men det känns ju som en rätt bra grej. Finns det fler spel som funkar så, tro?
Inte som jag känner till, men Han pratade en hel del om det för ett tag sedan (finns en fancy term som jag har glömt) och under en period var det väldigt inne att snacka om det på Story Games.

Så det finns garanterat en hel del sagt i ämnet, men innan jag (eller någon annan) kommer på vilken term det är blir det knivigt att googla.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Måns said:
Så det finns garanterat en hel del sagt i ämnet, men innan jag (eller någon annan) kommer på vilken term det är blir det knivigt att googla.
Om du menar att intoducera reglerna gradvis så kallas det väl "fluency play", men jag har inte sett det hopkombinerat med stårystrukturen förut; det var det som var nytt för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Genesis said:
Måns said:
Så det finns garanterat en hel del sagt i ämnet, men innan jag (eller någon annan) kommer på vilken term det är blir det knivigt att googla.
Om du menar att intoducera reglerna gradvis så kallas det väl "fluency play", men jag har inte sett det hopkombinerat med stårystrukturen förut; det var det som var nytt för mig.
Kampanjen Kingmaker till Pathfinder gör det här rätt bra med reglerna för att bygga och styra ett rike.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,092
Location
Ereb Altor
Ett spel som måste nämnas i sammanhanget är My life with master. Så vitt jag vet var det det första spelet som strukturerade upp story now. Det går (?) inte att spela MLWM utan att det blir skolboksstory-now av det.

Spelet handlar om kuvade henchmen (typ Frankensteins monster) som gradvis får insikt om världen utanför (med allt vad det innebär av vänskap, åtrå och högafflar) och till slut gör uppror mot sin härskare, och får en regelmässig epilog på köpet!
 
Top