Nekromanti Förslag på färdigheter?

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Har suttit och klottrat ner rå materialet på papper de senaste dagarna, men det jag inte kan komma på är några bra färdigheter, jag har kommit på de grundliga t.ex Simma och rida, men vad finns det för andra?

Förslag, någon?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vad snackas det om för spel? Setting? Förtydliga dig själv så lovar jag dig hjälp från en massa forumit rävar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Antemannen said:
Det ska vara ett Universal spel, alltså det kan vara till alla settings/gengres t.ex Fantasy,Horror,Scifi,Super etc.
Finns det inget som begränsar det hela? Om det skall passa till allt är det väl bättre att slopa allt vad färdigheter heter för annars lär det ju bli en salig blandning, och en väldans massa färdigheter.

Hoppa
Klättra
Akrobatik
Manövrera fordon
Hagelgevär
Skjutvapen
Svärd
Påk
Ostlöpes tillverkning
Dränka
Supa
Skriva
Rita
Måla
Larmsystem
Sy
Data
Kunskap om boskap
Två vapen
Brottas
Laservärja
Magi
Bluffa
Köpslå
Förhandla
Förhöra
Förföra
Finna dolda ting
Upptäcka fara
Religion
Slangbella
Förfölja
Undersöka
Undvika

Ja, du ser. Inte bra alls.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Förslag: Välj en högre abstraktionsnivå, typ "rörlighet" istället för Springa/hoppa/simma. Då blir det lättare att göra spelet universellt. I en ökensetting är det en smal sak för deltagarna att välja att "simma" INTE ingår i rörlighet (eftersom det inte finns något vatten). I en setting där alla är sjöjungfrur försvinner istället springa ur paraplyfärdigheten.

Då kan du till exempel använda

Fysik - till exempel smyga
Kommunikation - till exempel övertala
Konst - till exempel måla
Bildning - till exempel lagar
Teknologi - till exempel bilar/befästningsverk
Vildmark - till exempel överlevnad på djungelplaneter o göra upp eld
Strid - till exempel slåss
Mystiska färdigheter - till exempel magi (eller simma för den som bor i öknen)
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
SL ska kunna ''Välja'' färdigheter som spelarna får använda innan själva spelet, alltså så t.ex om de ska spelas ett Cthulhu/Investigetor fokuserat spel så bör nog SL lägga till Investigation som en grundfärdighet för alla.. och kanske lägga till psyke?

Så man behöver inte bara spela med de färdigheterna som står i Grundreglerna....
 
Top