Nekromanti Förslag på försvar..någon?

Jimmy

The One Ringkvist
Nu efter lite (premiär)spelande av Eon dyker en intressant fråga upp...
Mina RP hamnar i strid tillsammans med SLP mot monster. Det visar sig att SLP åker på däng och att RP är ädla nog att vilja försvara SLP.
Hur bör man regeltekniskt hantera denna situation?
RP vill "Försvara annan", "Parera perifert anfall" eller något i den stilen.

En annan situation i striden: Bågskytte-RP ramlar. Har en 190cm lång båge. Tar två rundor att resa sig. Vill skjuta från knästående. Kan man lägga pilbågen horisontellt istället för vertikalt (Den tar ju liksom i backen annars..)? Förslag?

Storuggla

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En annan situation i striden: Bågskytte-RP ramlar. Har en 190cm lång båge. Tar två rundor att resa sig. Vill skjuta från knästående. Kan man lägga pilbågen horisontellt istället för vertikalt (Den tar ju liksom i backen annars..)? Förslag?

<hr></blockquote>

Torde inte den egna kroppen ta emot när man drar bågen då? Om den är 190cm lång antar jag att den borde spännas ganska kraftigt, men vad det jag? Jag kan tänka mig att bågsträngen tar emot vid halsen eller kroppen kanske? Hmm?

Storuggla, föredrar flintlåsmusköt

Tyr

Hero
Torde inte den egna kroppen ta emot när man drar bågen då? Om den är 190cm lång antar jag att den borde spännas ganska kraftigt, men vad det jag? Jag kan tänka mig att bågsträngen tar emot vid halsen eller kroppen kanske? Hmm?

Precis vad jag anser. Han kan antagligen inte spänna den tillräckligt för att kunna göra någon större skada.

Jimmy

The One Ringkvist
Tänkte inte på det...som en vis man från Sundbyberg en gång sa...

Min andra fråga då? Ideér?

Storuggla

Champion
Pilbågsskyttens motsvarighet till tåfjutt (NT)

INGEN TEXT! /images/icons/sad.gif Varför tror ingen på mig när jag skriver NT?

Storuggla

Champion
Ja du, jag antar att Rp inte står mellan angriparen och SLP, för då är det ju strid som vanligt.

Inget bra svar från mig där, allt jag vet är att den senaste gågnen min RP kastade sig framför ett svärd för att skydda en SLP så fick jag slå ett RÖR-slag och sedan fick han ont... /images/icons/sick.gif

Storuggla, ruffled feathers

Jimmy

The One Ringkvist
Det jag är ute efter är ju att det är fullt möjligt att parera ett slag... Två mot ett monster. SLP får ett slag/hugg/anfall mot sig. Hur gör RP för att ingripa? Inte har han/hon lust att leka Secret Service och använda kroppen...
Näe, finns det redan någon stridskonst som detaljerar det jag frågar efter eller ska jag hitta på en egen?

Storuggla

Champion
Uj... svåra frågor. Ska du bli journalist eller något? /images/icons/wink.gif
Hmm.. Jag har svårt att tänka mig att parera ett hugg mot en annan person kan bli lurigt, när man parerar så har man ju balans och hela den egna kraften bakom, men om man sticker ut sitt svärd, sin sköld eller vad man nu har åt vänster för att parera åt polarn, då har man ju inte samma balans och kraft bakom längre. Tycker jag.
Sen om man har tränat på det (stridskonst) då blir det ju en annan femma. Jag vet inte om det finns en redan eller om det gömmer sig en fin regel någonvart, men jag tycker att det torde vara lurigt att pröva med sådant. I alla fall i ett skarpt läge.

Storuggla, master of anything goes hopscoth martial arts

Darkly Noom

Veteran
För att svara på fråga ett...

Följ bara reglerna...

Sedan till fråga två...

Man kan inte skjuta knästående. bågen är inte gjord så... Försök att se dig spänna en sådan båge... Går det?
NEJ!!!

Darkly

Jimmy

The One Ringkvist
Re: Förslag på försvar..Pareringsideér...

Denna typ av interventioner ser man ofta på film, där hjälten skyddar sin bästis eller någon stackarns bonde från den onde../images/icons/wink.gif

Om man då kliver emellan och t. ex. använder ett svårt slag mot RÖR och ett normalt mot STY, borde man väl kunna styra undan anfallet? Vad tycker forumet?

En annan faktor som spelar in är också redogörelsefasen, man borde väl kanske ange att man skyddar sin kamrat annars blir det en instinktiv försvarsmanöver och ytterligare svårare...

Jimmy

The One Ringkvist
Re: Förslag på försvar..Båge nerlagt.

Bågen är avklarad.

daZZeTh

Veteran
Kanske ett slag mot RÖR för att komma i position och sedan ett slag mot parera/blockera (+Ob1T6 så klart) eller vad det nu blir?

Martin Eriksson

Veteran
Det enda sättet som din kille kan försvara sin kompis på är ju i grunden att ta strid med hans motståndare. Strid mot flera motståndare finns i reglerna så det är bara att använda dom....har svårt att tänka mig att han skulla kunna slänga iväg en parering åt sin kompis mitt uppe i en egen strid...

Freelancer

Warrior
Visst borde du kunna skjuta bågen i horisontellet läge... Men det blir svårare samt att utgångshastigheten blir lägre, eftersom du inte kan spänna bågen lika hårt. När du har den i vertikalt läge spänner man ju strängen bak till örat (ungefär). Men så långt kommer du inte eftersom näsan är i vägen... /images/icons/wink.gif

Blah!

Veteran
SJÄLVKLART funkar det!

Nu du Darkly !

Ja det e SJÄLVKLART de funkar att skjuta horisontellt!
Ja, jag HAR provat att skjuta en båge horisontellt, det är tyngre för du håller inte armen lika bra som när du skjuter som vanligt, och du siktar inte riktigt lika bra heller, men JA det FUNKAR! Visserligen skjuter den här killen med en RIKTIGT fet båge på 190cm, så han kan inte alls dra den max. Men tänk efter nu lite... om han drar den EXAKT horisontellt, så kan ha dra strängen till armhålan, men det är ju minst en meter! Du lär ju knappast behöva dra strängen två meter bakåt när du ska skjuta normalt, så du får åtminstone hälften av den kraft du igentligen skulle fått, och DET räcker för att en vass pil ska gå ignom tjock djurhud!

Och nu DU "Precis vad jag anser. Han kan antagligen inte spänna den tillräckligt för att kunna göra någon större skada. "

Hurru prova att bli skjuten med en halvspänd båge så ska vi se om du håller kvar vid geni argumentet att det inte borde göra någon skada!!

Och vänta nu en sekund "När du har den i vertikalt läge spänner man ju strängen bak till örat (ungefär). Men så långt kommer du inte eftersom näsan är i vägen... "

Om du håller bågen snett, i någon mellanläge mellen vertikalt och horisontellt, kan du möjligtvis dra tillbaka bågen till nästan eller kanske kinden (troligtvis inte med en sådan lång båge, men hursomhelst) men prova att hålla en båge precis horisontellt, och dra den sedan bak till näsan. HUR I HELA GUDS NAMN LYCKAS DU MED DET????? Den tar väl GIVETVIS emot vid ARMHÅLAN! Gaaaaaah!

... tack allesammans, nu har jag fått ut mina agressioner. Tack o hej!
Blah "Bättre med råg i ryggen än säd i rumpan"

Sabelkatten

Swordsman
Varför horisontellt?

Jag är ganska säker på att det var normalt att man sköt långbåge knästående. Det var då iofs. i större slag och inte den typ av prickskytte som RP normalt håller på med (man sköt ganska "högt").

Men rent fysiskt ser jag inga problem att skjuta knästående. En 190 cm lång båge når knappt en meter ner från handen - en normallång människa har handen drygt en meter över marken. Jag skulle nog ge +Ob1T6 mot mål närmare än ca. 50 meter (det är svårt att ändra siktet med bågen om den lätt slår i marken) och ingen svårighetsökning på längre avstånd eller mot mål högre upp.

OM man däremot sitter ner och skjuter, då skulle jag nog säga +Ob1T6 att träffa och halv skada.

/Henrik

Storuggla

Champion
Re: SJÄLVKLART funkar det!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men tänk efter nu lite... om han drar den EXAKT horisontellt, så kan ha dra strängen till armhålan, men det är ju minst en meter! Du lär ju knappast behöva dra strängen två meter bakåt när du ska skjuta normalt, så du får åtminstone hälften av den kraft du igentligen skulle fått, och DET räcker för att en vass pil ska gå ignom tjock djurhud!

<hr></blockquote>

Va? Ursäkta? Från hand till armhåla? Minst en meter?Är det en orangutang som skjuter pilbåge eller? /images/icons/wink.gif
Mina armar är banne mig inte en meter långa från armhåla till hand, det vill jag lova.

Storuggla, med normala armar