Nekromanti Förslag på nytt straff!

Übereil

Swashbuckler
AndersG said:
Ett problem med att stänga tråden kan också vara att de inblandade omedelbart startar en eller flera nya trådar på samma ämne.
Vilket bör resultera i ytterligare en låst tråd och en veckas straff. Nuvarande system bygger väldigt mycket på respekt och tillit för att moderatorerna jobbar för forumets bästa, så användare som ignorerar moderatorernas arbete på den nivån skulle undergräva hela forumets sociala kontrakt och ta oss ett steg närmare Hobbles naturtillstånd. För att undvika det bör det markeras kraftigt mot.

Übereil

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Arvidos MC said:
Tanken är bra, jag skulle kunna tänka mig att bli 24 timmars-bannad ibland...
Risken är att det blir just det här som blir effekten, att folk tänker sig "äh, 24 timmar utan forumet klarar jag mig, klart det är värt det att vara så otrevlig som jag vill vara".

Cissi

Up to no good.
Jag tror att risken är att det här blir ohanterbart för redak.
Hur ska de bedöma om ett övertramp ska straffas med det ena eller andra? För då behöver man ju fundera på var gränsen går för det ena eller andra straffet och små övertramp skulle ge redak för mycket att göra. Shit, det är ju jobbigt nog för dem dagar som dessa.

Och för att hålla med svarte faraonen, det finns en risk för att folk rycker på axlarna och häver ur sig förolämpningar bara för att ett 24-timmarsstraff inte är tillräckligt kännbart.

Jag förstår inte varför det är så svårt för en del att helt enkelt ta sig samman och inte förolämpa andra. Vi är väl vuxna människor och borde kunna hantera en vuxen dialog. Eller?

Nej, tanken är god Vitulv, men jag tror inte att det är hanterbart.

/Tjavva

mr_si

Warrior
fast jag tänker nog att det är underförstått att om man beteer sig så medvetet så får man betydligt hårdare straff - åtminstone kvartalsavstängning då man visar att man medvetet och genomtänkt går in för att sabba stämmningen på forumet.

Arfert

Facit
Svarte faraonen said:
Arvidos MC said:
Risken är att det blir just det här som blir effekten, att folk tänker sig "äh, 24 timmar utan forumet klarar jag mig, klart det är värt det att vara så otrevlig som jag vill vara".
Det var därför jag tyckte att det skulle vara 2 dygn, såklart!

Sodivra

Champion
Svarte faraonen said:
Arvidos MC said:
Men det är ju inte ett straff (Vad Vitulv än säger :gremwink: ), det är en paus för att lugna ner sig på.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Arvidos MC said:
Svarte faraonen said:
Arvidos MC said:
Men det är ju inte ett straff (Vad Vitulv än säger :gremwink: ), det är en paus för att lugna ner sig på.
Ja exakt, tanken är att kyla av en användare som är uppretad. Precis som Mr_Si säger så leder givetvis upprepade förseelser till ett hårdare straff, precis som idag där flera tillsägelser leder till en veckoavstängning.

Är det någon annan redaktör eller moderator som har tankar runt förslaget?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vitulv said:
[Är det någon annan redaktör eller moderator som har tankar runt förslaget?
Jodå.

Det är precis det här som veckoavstängningen är till för – så jag är osäker på om det verkligen tillför något att införa 1/7 veckoavstängning.

Jag menar, om man inte klarar av att lugna ner sig efter att en moderator gett en tillsägelse, då kan man gott vara utan forumsprivilegier en vecka.

Det ska vara kännbart att bråka och/eller ignorera våra uppmaningar.

Tycker jag dårå.

solvebring

Superhero
Min första tanke var det som Faraonen skrev:
Svarte faraonen said:
I övrigt skriver jag under på det som Dante sagt. Tjavva har också goda poänger i sitt inlägg; det blir svårt med tydliga gränsdragningar om vi ska bryta ned avstängningarna ännu mer.

Edit: Och jag tycker inte att det är för mycket begärt att folk ska kunna tänka efter en extra gång och logga ut hellre än att skriva i vrede.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hur mycket handhållande ska det vara? Är vi på ett dagis?

Bort med varningstexter tycker jag! Låt folk lära sig tänka efter istället!

solvebring

Superhero
Rymdhamster said:
Hur mycket handhållande ska det vara? Är vi på ett dagis?

Bort med varningstexter tycker jag! Låt folk lära sig tänka efter istället!
Det håller ju uppenbarligen inte hela vägen. Tyvärr. Lite av varje är nog det bästa. Det är det redaktionen tror på; sunt förnuft uppbackat av ett gemensamt regelverk där det finns ett tydligt "handling och konsekvens". Vi är trots många som ska samsas och tja, detta är internet. Med andra ord: personligt ansvar i all ära, det är super, men det måste finnas backup. ... Det är en svår balansgång, men vi gör vårt bästa och samlar erfarenheterna i bagaget.

Troberg

Sinister eater
solvebring said:
I övrigt skriver jag under på det som Dante sagt. Tjavva har också goda poänger i sitt inlägg; det blir svårt med tydliga gränsdragningar om vi ska bryta ned avstängningarna ännu mer.
Nja, fast poängen med 24h-avstängningen är att man inte behöver fundera så mycket, man kan dela ut den relativt hämningslöst, just därför att den inte är så allvarlig.

solvebring

Superhero
Troberg said:
solvebring said:
Nja, fast poängen med 24h-avstängningen är att man inte behöver fundera så mycket, man kan dela ut den relativt hämningslöst, just därför att den inte är så allvarlig.
Då ser jag personligen hellre att varningar får fylla den funktionen, med uppmaning till att man rycker upp sig. Kan man inte ta det till sig så blir det en vecka, och där är jag med Dante. Kan man inte bete sig trots vårt arbete och det ansvar man själv får ta så är det lika bra att det svider lite, det kyler av ordentligt. 24h känns förövrigt som en nödlösning för akuta dumheter, något som riskerar att öka grodorna samt just fler avstängningar. Min personliga åsikt är att ju färre avstängningar desto bättre, och jag ogillar konceptet med en redaktion som inte "funderar så mycket".

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
solvebring said:
Det håller ju uppenbarligen inte hela vägen.
Gör det väl? Man blir tillfälligt avstängd, och lär man sig inte åker man ut för gott.