Nekromanti Förslag på resmål?

Magnamund

Warrior
Prag rekommenderas. Otroligt vacker stad med många sevärdheter. God mat i stora portioner, god öl, billigt och bra helt enkelt.

Apropå resor till forna östblocket. Är det någon som har varit i Transsylvanien? Jag är väldigt sugen på att resa dit. Få se Karpaterna, "Draculas slott" mm.

Tell: Rom - ja! Alla dagar i veckan! Fast en weekend är lite för kort, man måste alltså komma tillbaka!

Tell

Hero
Voldstag13: Men det måste man ju hur som hälst! Rom är ju ett av europas tre hjärtan!

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Evokee;n67196 said:
Pristina är lite svårt att åka till (i varje fall när jag var där för nåt år sen). Men ger bra inspiration till att spela trakorien (det ligger en tryckande svavelliknande smog över stan). Sanslöst billigt, väldigt trevliga och positiva människor och så finns som sagt klostret i Gracanica och en skojjig staty över Bill Clinton att titta på.
Så farligt svårt tyckte jag inte det var. Ett byte i Frankfurt bara. Har också hört att man ska kunna flyga direkt från Malmö.

Jocke

Man med skägg
Jag var i Prag med mina förädlar här om året, så jag har ingen koll på nattliv men än att det typ finns stora ölhallar i gamla stan.
Men av det jag upplevde så kan jag rekommendera Prag som turistmål.
Det finns gott om sevärdheter, gott om små hak som säljer öl och Gulasch, möjligheter till lite finare ätande, synagogan Golem:en bor i i romanen Golem, Pragborgen som är helt ofattbart stor och en massa annat fint.
Perfekt för två till fyra dagar flanerande, museibesök, gulaschätande och öldrickande.

Vimes

Sillkung
Åk till en europeisk stad där jag har varit. Det var trevligt där. Det fanns både museum och öl där.

Jocke

Man med skägg
Vimes;n67307 said:
Åk till en europeisk stad där jag har varit. Det var trevligt där. Det fanns både museum och öl där.
exakt så.

Cissi

Up to no good.
Gdansk. Välj på flyg (runt timman) eller färja (lite längre tid), billigt, vackert, god mat, som gjort för strosande och shoppande och mysande. Polen är underskattat.

Eller Prag. Prag är en fantastisk stad! Särskilt på våren.

Eksem

Champion
Vimes;n67307 said:
Det är ju faktiskt ett väldigt bra råd. En weekend-resa vill man ju ta till en stad man inte varit i, men som inte är för rolig så man vill vara där längre och känner att man missar en massa, och så måste den ligga inom några timmar från Stockholm så man inte ägnar hela sin weekend åt att ta sig fram och tillbaka. Dvs europas B-städer.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
April kanske inte är jättebra, men annars är en weekend till Umeå fantastisk om man prickar in Sveriges bästa OSR-konvent ;)

Annars är jag förvånad över att ingen nämnt Paris eller London. Paris har fantastiska caféer och är en mysig stad att bara strosa runt i. På kvällen tar man en picknick på någon av de större broarna. Sacreceur är fint, och Notre Dame är väl värd att se. Louvren kan man ju gå in på, men då rekommenderar jag att man kollat upp vad de har för utställningar och bestämt vad man vill se. Annars kan man nog spendera en livstid där inne. (F.ö. verkar alla överens om att Mona Lisa är lite av en besvikelse att se i verkligheten)

Försök inte lära fransmännen svenska. Det är inte uppskattat.

London har schyssta pubar och massor av härliga musikaler. Det där museet vid Trafalgar Square är trevligt att gå runt i också. Allt är inom gångavstånd, även om londonborna envisas med att mäta allt avstånd i antal tunnelbanestationer och titta konstigt på en om man envisas med att gå.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Hemma i soffan, ganska billigt, relativt nära och förbaskat skönt och bekvämt.
Miljövänligt är det säkert åxå.

Eksem

Champion
Björn Wärmedal;n67610 said:
Annars är jag förvånad över att ingen nämnt Paris eller London.
Jag tror det går under vad jag skrev tidigare, de riktiga städerna vill man kanske spara till mer än en weekend?

Med det sagt är London europas rövhål och jag rekommenderar ingen att åka dit.